هزاره‌های افغانستان بر لبه تیز تیغ نسل کشی داعش

11:29 - 27 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۲۵۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قوم هزاره در افغانستان در ماه‌های اخیر به شکل قابل توجهی قربانی حملات داعش شده است.

خبرگزاری میزان – تحولات افغانستان نشان می‌دهد که جنگ ابدی در این کشور نقطه پایانی ندارد؛ اکنون گروه تروریستی «داعش» آتش جنگ‌های فرقه‎ای را تند کرده و هزاره‌ها را هدف قرار داده است.

«داعش» در میانه بحران‌های درهم تنیده افغانستان به آرامی در حال تقویت خود است تا بتواند دولت جدید افغانستان را به چالش بکشد.

هزاره‌ها، مانند همیشه قربانی اصلی جنگ قدرت در افغانستان شده و در مدارس، بیمارستان‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مراسم‎های عروسی، مساجد و بزرگراه‌ها کشته می‌شوند.

در ماه‌های اخیر خشوت بی وقفه و مرگبار «داعش» علیه جامعه عمدتا شیعه هزاره رخ داده است؛ بمبگذاری در مدارس و مساجد هزاره‌ها در «مزار شریف»، «کابل» «قندوز»، ... این خشونت‌های به هم پیوسته پرسش مهمی را ایجاد کرده است که آیا نسل کشی جدید و گسترده‎ای برای این قوم در راه است؟

در یک دهه گذشته هزاره‌ها در افغانستان به شکلی خاص هدف حملات مکرری قرار گرفتند که در اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها، غیرنظامیان از جمله کودکان، زنان کشته و زخمی شدند؛ از مهم ترین دلایل هدف گرفتن هزاره‌ها از سوی «داعش» می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز «داعش» به تبلیغات و خبرسازی: حمله به هزاره‌ها خبرسازترین حادثه برای «داعش» جهت اعلام حضورش در افغانستان و به چالش کشیدن دولت این کشور است.
  • ساختار فرقه ای افغانستان: هزاره‌های با اکثریت شیعه در دسترس ترین گزینه «داعش» برای جنایاتش دانست.

تجربه‌های تاریخی خشونت علیه هزاره‌ها

به نظر می‌رسد خشونت‌های ماه‌های اخیر علیه هزاره‌ها در افغانستان، ریشه در گذشته دارد؛ این قوم در مقاطع مختلفی از تاریخ افغانستان از سوی طبقه حاکم، مورد سرکوب و تبعیض قرار گرفته است؛ تاریخ افغانستان سلاخی شدن هزاره‌ها در سال 1998 در «مزار شریف» را از یاد نبرده است.

اما آن چه سبب شد تا هزاره‌ها مجددا در سیبل حملات قرار بگیرد، ادعای رشد و پیشرفت آن‌ها در حوزه‌های مختلف پس از ورود ارتش آمریکا به افغانستان بود که ادعا می‌شد مسیر ورودشان به عرصه سیاست را تسهیل و تسریع کرده است.

در اواخر همان سال، نخستین عملیات «داعش» در خارج از یک مسجد شیعیان انجام شد.

بمبگذاری در «زابل»، «بلخ» و «غزنی» این خشونت را تقریبا عادی کرد؛ در سال 2016 حملات خشونت بار علیه هزاره‌ها وارد مرحله جدیدی شد.

وقوع چنین خشونت‌هایی چندان دور از انتظار نبود؛ زیرا از سال 2014 روند بازگشت داعشی‌ها از سوریه آغاز شد و «داعش» حضور  خود را در افغانستان اعلام کرد.

اطلاعات افغانستان در آن زمان از تاسیس اردوگاه‌های آموزشی «داعش» در «کنر»، «فراه» و «ننگرهار» خبر داده بود.

اما مرحله جدید خشونت علیه هزاره‌ها یا گام نخست نسل کشی آنان از سال 2018 و با حملات مرگبار به مراکز مرتبط با هزاره‌ها در کابل از جمله یک باشگاه ورزشی و یک مرکز آموزشی آغاز شد.

این روند از ماه‌های نخست 2021 تشدید شد و در انفجار یک دبیرستان در ماه مه 85 نفر جان باختند.

انفجار منجر به مرگ بیش از 80 نمازگزار در مسجدی در «قندوز» و انفجار منجر به مرگ بیش از 40 نفر در مسجدی در «قندهار»، مهر تاییدی بر گمانه زنی ها پیرامون آغاز دور جدید نسل کشی هزاره‌ها در افغانستان بودند.

هزاره‌ها در ماه‌های اخیر نیز در مساجد، مدارس، خیابان ها، و ... به شکل قابل ملاحظه ای قربانی خشونت «داعش» شدند.

از سال 2014 تا آوریل 2022، تقریبا 40 مورد حمله وحشیانه علیه قوم هزاره در سراسر افغانستان ثبت شده است که در زیر به مهم ترین آن‌ها اشاره شده است:

- کشتار در «غزنی» در جولای 2021

- حمله انتحاری در «کابل» در اکتبر 2020

-حمله به زایشگاه «کابل» در مه 2022

-حمله به مراسم عروسی در«کابل» در آگوست 2019

-حمله به مرکز آموزشی «کابل» در آگوست 2018

-حمله به یک زیارتگاه در کابل در جولای 2016

-حمله انتحاری در «کابل» در جولای 2016

- کشتار «زابل» در نوامبر 2015

هدف داعش از کشتار هزاره‌ها چیست؟

به نظر می‌رسد هدف «داعش» از کشتار هزاره‌ها، تلاشی برای جلب توجه جامعه بین المللی و اعلام حضور در پی شکست در کشورهای عراق و سوریه است.

ضمن این که شرایط افغانستان پس از اشغالگری 20 ساله آمریکا فضای مناسبی را برای پیاده کردن استراتژی مذکور فراهم کرده است.

طبق معمول، پس از بروز هر فاجعه مرگبار از سوی «داعش»، شخصیت‌ها و مقام‌های سیاسی و سازمان‌های بین المللی به محکومیت این فجایع بسنده کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: افغانستان داعش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *