غیرعلنی‌های صحن علنی امروز مجلس

19:52 - 11 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۹۹۰۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
برخلاف آبان ۹۳ برای دانش آشتیانی، آبان ۹۲ برای صالحی امیری و شهریور ۹۲ برای سلطانی‌فر، آبان ۹۵ برای این سه نفر ممهور به مهر «تأیید صلاحیت» شد و مجلس دهمی‌ها به سه وزیر پیشنهادی دولت کارت سبز دادند.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛برخلاف آبان ۹۳ برای دانش آشتیانی، آبان ۹۲ برای صالحی امیری و شهریور ۹۲ برای سلطانی‌فر، آبان ۹۵ برای این سه نفر ممهور به مهر «تأیید صلاحیت» شد و مجلس دهمی‌ها به سه وزیر پیشنهادی دولت کارت سبز دادند.

تمام نشدن جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر در صحن علنی مجلس در نوبت صبح، کار را به جلسه عصر کشاند و جلسه نوبت بعداز ظهر مجلس شورای اسلامی برای ادامه کار دستور بررسی صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، چند دقیقه‌ای پس از ساعت یک بعد از ظهر روز سه شنبه (11 آبان ماه) شروع شد و نوبت به چک‌کاری سوابق و تجربیات سید رضا صالحی امیری و محمد سلطانی‌فر رسیده بود؛ اما به ترتیب حروف الفبا ابتدا پرونده وزیر پیشنهادی فرهنگ بررسی شد.

به صالحی امیری گفتم با او مخالفت نمی‌کنم

زمانی که مجتبی ذوالنوری در جایگاه ناطق قرار گرفت تا به عنوان مخالف صالحی امیری صحبت کند، اعلام شد که وی بخشی از زمان خود را به سید محمدباقر عبادی داده است ولی حرارت نطق وی به حدی بود که نه تنها زمانی برای عبادی باقی نماند بلکه به گفته لاریجانی از زمان قانونی خود نیز بیشتر صحبت کرد.

ذوالنوری اعلام کرد: که بنا نداشته در مخالفت با صالحی امیری صحبت کند و در جلسه دیروز فراکسیون روحانیت نیز این موضوع را به او گفته ولی پس از آن که به اصل نامه‌ای که نام صالحی امیری پای آن خورده و به وزیر اطلاعات وقت (محسنی اژه‌ای) داده شده، دسترسی پیدا کرده، احساس وظیفه کرده تا در این مورد سخن بگوید.

وی توضیح داد که منظورش نامه 9 صفحه‌ای است که در تاریخ 30/3/88 نوشته شده و در آن نسبت به حوادث پس از انتخابات سال 88، انتقاد شده است.

نامه‌ای که محرمانه نیست/ نمایندگان: این، نامه نیست

زمانی که تابش به عنوان موافق صالحی امیری صحبت خود را آغاز کرد با اشاره به اسنادی که مخالفان وزرا به ریاست مجلس تحویل می‌دهند، گفت: اگر این نامه‌ها محرمانه است چرا برخی نمایندگان محتوای آن را مطرح می کنند و اگر محرمانه نیست چرا ما این مدارک را نداریم و از اسرار باخبر نیستیم.

اگرچه لاریجانی توضیح داد که این نامه طبقه‌بندی محرمانه ندارد و در اینترنت موجود است ولی تابش از رئیس مجلس خواست این نامه را بین نمایندگان توزیع کند که دقایقی بعد نیز به دستور هیأت رئیسه مجلس، نامه‌ای که ذوالنور به آن اشاره داشت، در میان نمایندگان پخش شد. اگرچه نمایندگان اعلام کردند این چیزی که توزیع شده، نامه نیست ولی لاریجانی توضیح داد که آنچه ذوالنوری به هیأت رئیسه تحویل داده، همین است.

دفاع آشوری تازیانی از صالحی امیری؛ از مجلس نهم تا مجلس دهم

دومین موافق صالحی امیری، محمد آشوری تازیانی بود که در مجلس نهم و زمانی که صالحی امیری برای تصدی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده بود نیز در موافقت با او صحبت کرده بود. وی با اشاره به شبهاتی که در خصوص صالحی امیری مطرح شده، گفت: آقای ذوالنور شبهه‌ای را ایجاد کرد ولی سندی مطرح نکرد. وی توضیح داد که اسنادی را به دکتر لاریجانی در این خصوص خواهد داد و لاریجانی نیز به مزاح گفت: یک خروار اسناد از صبح به دستم رسیده است.

با این حال این بخش از سخنان آشوری باعث شد تا ذوالنوری دکمه اخطار را بزند و خواستار وقتی برای دفاع از خود شود.

تمجید مخالف سلطانی‌فر از ثبات نظر دانش آشتیانی

در هنگام بررسی صلاحیت مسعود سلطانی فر، سید جواد ابطحی به عنوان مخالف صحبت کرد ولی در میان سخنان خود، ورودی به موضوع صلاحیت دانش آشتیانی داشت. از پافشاری وی نسبت به مواضع‌اش تمجید کرد و گفت که دانش آشتیانی در جلسه با فراکسیون در حالی که به وی گفته شده از مواضع سیاسی قبلی خود کوتاه بیاید ولی دانش آشتیانی اصرار کرده که بر موضع خودم هستم.

ابطحی با آفرین گفتن به دانش آشتیانی، خطاب به نمایندگان گفت: اما برخی از ما یکی به نعل می‌زنیم یکی به میخ.

او همچنین خطاب به روحانی که به گفته وی از نطق یک ساعته خود، 45 دقیقه را به طرح امور اقتصادی اختصاص داده گفت در این شرایط چرا وزرای حوزه فرهنگ و اجتماعی را تغییر می‌دهید. وی همچنین از کشور برزیل گفت که پله را به عنوان وزیر ورزش انتخاب می‌کنند و از دولت به خاطر انتخاب سلطانی‌فر که به گفته وی فقط دو سال از سابقه کاری‌اش ورزشی است انتقاد کرد.

مخالف تمام قد؛ موافقت تمام قد

سید حسین نقوی حسینی، هم در دوره نهم مجلس به عنوان مخالف دانش آشتیانی صحبت کرد و هم در دوره دهم. بخش‌هایی از صحبت‌های امروز وی نیز همان‌هایی بود که در آن زمان اعلام شد؛ از جمله وضعیت مدیریت مدارس مفید، تحصن در دانشگاه و امضای بیانیه.

محمد آشوری تازیانی نیز هم در مجلس نهم از سید رضا صالحی امیری دفاع کرد، هم در مجلس دهم؛ چه آن زمان که صالحی امیری به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود و چه این زمان که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

اما محمد رضا تابش که در مجلس نهم به عنوان موافق دانش آشتیانی صحبت کرده بود، این بار در موافقت با صالحی امیری نوبت نطق گرفت.

شب‌نامه‌ای منتشر نشده است

کواکبیان از انتشار شب‌نامه میان نمایندگان انتقاد کرد ولی لاریجانی توضیح داد چیزی بدون اجازه هیأت رئیسه در مجلس پخش نشده است.

اولین حضور هاشم‌زائی پس از تصادف در صحن علنی

در میانه‌های جلسه نوبت عصر، هاشم‌زائی برای اولین بار پس از سانحه تصادف و مصدومیتش، با مشایعت تعدادی از نمایندگان و صلوات آنها وارد صحن علنی شد. دکتر لاریجانی برای او آرزوی صحت کامل کرد و جهانگیری (معاون رییس جمهور) که در صحن حضور داشت برای احوالپرسی به سوی او رفتند. جمعی از نمایندگان اصولگرا و امیدی نیز به سمت جایگاه هاشم زائی رفتند و جویای احوالش شدند.

اعتراض زنان مجلس به انتخاب نظار شمارش آرا

پس از رای‌گیری و قرائت سه نفر از میان نمایندگان مجلس برای نظارت بر شمارش آرا، نمایندگان زن مجلس اعتراض کردند که چرا از میان آنها کسی انتخاب نشده و لاریجانی به مزاح پاسخ داد : «جنسیت در شمارش آرا تأثیری ندارد.» ولی به دنبال بلند شدن سر و صدای نمایندگان زن و درخواست آنها برای اعلام تذکر در این مورد، رئیس مجلس گفت: اگر اصرار دارید حتما از خانم‌ها هم کسی  باشد، یک نفر بیاید بالا.

سیده فاطمه حسینی به جایگاه هیئت رئیسه مجلس رفت و در میان دیگر نمایندگان انتخاب شده بر شمارش آرا نظارت داشت.

در حالیکه شمارش آرای وزرای پیشنهادی صورت می‌گرفت، تعدادی از نمایندگان وقت را غنمیت شمرده و تذکرهای شفاهی خود را مطرح می‌کردند. محمود صادقی به نحوه تنظیم وقت ناطقان مخالف و موافق وزرا انتقاد کرد و معتقد بود تریبون موافقان وزرا سر وقت قطع می‌شد ولی تریبون مخالفان، باز بود  و آنها حتی تا یک و نیم دقیقه بیشتر از وقت قانونی خود هم فرصت صحبت داشتند؛ درحالیکه لاریجانی توضیح داد که میکروفن کسی قطع نمی‌شد.

سه کارت سبز

ساعت 17 روز پرکار دولت و مجلس تمام شد. نمایندگان با آرای بالایی، سه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را راهی ساختمان‌های بهارستان، هرمزان و ویلا کردند.

آبان 95 بر خلاف آبان 93 برای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز ممهور شدن کارنامه کاری‌اش به مهر «عدم صلاحیت» نبود. سید رضا صالحی امیری نیز که در دفتر خاطراتش، آبان 94 را به نام «عدم صلاحیت» نوشته بود، این بار در آبان 95 از سوی مجلس دهم «تأیید صلاحیت» شد و تجربه شهریور 92 نیز برای سلطانی‌فر تکرار نش و وی از مجلس دهم رأی اعتماد گرفت.

در جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، اسناد محرمانه‌ای تقدیم رئیس مجلس و اسناد غیرمحرمانه‌ای هم بین نمایندگان توزیع شد؛ گاه نیز درخواست شد در برابر برخی ادعاها، سند «رو» شود ولی کسی سندی ارائه نکرد؛ با تمام این احوال، مجلس به دولت سه کارت سبز داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *