50درصد اموزش ها در دوره کارشناسی باید مهارتی باشد
: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 50درصد اموزش ها در دوره کارشناسی باید مهارتی باشد بر ضرورت ایجاد یک نهاد برای فعالیت یکپارچه موسسات مهارتی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی رسالت سنگینی به عهده دارد و تقویت این دانشگاه برای رفع نیازهای کشور جزو واجبات است.
به گزارش ، محمدمهدی زاهدی در بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه حقیقت و واقعیت امروز در دنیا، توجه به آموزش مهارتی و حرفهای است، بیان کرد: با وجود تلاش 30 ساله ما بعد از انقلاب باید قبول کنیم هنوز نتوانستهایم به آن اهدافی که در رابطه آموزش مهارتی و حرفهای است نزدیک شویم و همچنان با آن فاصله داریم.
وی با بیان این مطلب که آمار فارغالتحصیلان دانشگاهی و افراد بیکار گویای وجود یک شکاف عمیق ومیان رشته های دانشگاهی و بازار کار است، افزود: ما تعداد زیادی فارغالتحصیل جویای کار داریم. به طور حتم مشکلی وجود داشته که این اتفاق رخ داده و آسیبشناسی آن بسیار مهم است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی به مباحث آموزشی در مراکز علمی و دانشگاهی بیان کرد: ما از آموزش حرفهای در دانشگاهها حتی در بحث آموزش قبل از دبستان و دوران دبستان غفلت کردیم، گاهی اوقات رفتار ما به گونهای بوده است که نشان داده ما برای مهارت از نظر فرهنگی و جایگاه اجتماعی ارزش کمتری قائل بودیم.
زاهدی با بیان اینکه ما در بحث آموزشهای مهارتی متولیان زیادی داریم، تصریح کرد: وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی و سازمان فنی و حرفهای متولی این نوع از آموزش هستند که می توان گفت به نسبت نیز موفق عمل کرده اند. هر چند مشکلاتی وجود داشته ولی وزارت آموزش و پرورش با هنرستانها و وزارت علوم با رشتههای فنی و مهندسی و کشاورزی که در بیشتر دانشگاهها وجود دارد، از متولیان این بحث بودند و در کنار آنها دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفهای وجود دارد.
وی با اذعان به این مطلب که در بحث آموزش و مهارت بیشتر تئوری و نظری کار میشود، بیان کرد: آموزش هات بیشتر جبنه تئوری دارد و توجه کمتری به جنبه عملی آن می شود که این نقص بزرگ در آموزش کشور است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش عالی حداقل در دوره کارشناسی باید 50 درصد آموزش ها مهارتی باشد، اظهار کرد: این یک تکلیف برای ما است. نباید فقط درگیر تئوری و نظری باشیم.
زاهدی با بیان اینکه دانشگاه فنی حرفهای ماموریت خاصی دارد، تصریح کرد: بر اساس آماری که به من داده شده است همه از فارغ التحصیلان این مرکز آمو.ش عالی وارد بازار کار شدند و بیکار بین آنها وجود ندارد مگر اینکه فردیخودش نخواهد کار کند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی است که برخلاف مراکز آموزش عالی فنی و حرفهای یک تقاضا محور است، عنوان کرد: علمی و کاربردی دانشگاهی است که برای آن رشتههایی به صورت دائمی تعریف نشده و در آن تقاضامحوری حرف اول را میزند، این دانشگاه شهریه میگیرد و رشتههایی که ارائه میکند بر اساس نیاز و تقاضا است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به دانشگاههای تقاضا محور گفت: بر اساس نیاز موقت رشته تعریف میشود که هم در آن دانش باشد و هم آموزش و مهارت. وقتی به یک رشته در یک منطقه اشباع شد باید آن رشته را در آن منطقه تعطیل کرد.
زاهدی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی رسالت سنگینی به عهده دارد و تقویت این دانشگاه برای رفع نیازهای حرفهای کشور جزو واجبات است.