بی کفایتی عربستان در مدیریت حج «فاجعه منا» را رقم زد

15:51 - 26 مهر 1394
کد خبر: ۸۹۰۰۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه حج برای عربستان به یک اولویت توریستی تبدیل شده است، گفت: دولت عربستان بیشتر به دنبال درآمد ناشی از حج است و زیر ساخت‌ها را برای مدیریت حج ایجاد نکرده بنابراین می توان بی مدیریتی و یی کفایتی این دولت را در فاجعه منا لحاظ کرد.
بی کفایتی عربستان در مدیریت حج «فاجعه منا» را رقم زد
به گزارش ، سید جلال دهقانی فیروز آبادی در همایش بررسی ابعاد حقوقی، سیاسی و فقهی فاجعه منا در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ماهیت فاجعه منا یک موضوع چند سطحی و چند وجهی است و از لحاظ سیاسی و بین المللی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی قابل پیگیری است و همچنین این حادثه دارای ابعاد حقوقی، مذهبی، انسانی و امنیتی است و در حقوق بشر انسانی دارای اهمیت بالایی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به بعد امنیتی این فاجعه افزود: کشوری که 3میلیون نفر انسان را که به هردلیلی به آن کشور سفر کرده اند پذیرفته باید امنیت آنها را حفظ کند در این خصوص امنیت، نظام آل سعود نیز مورد سوال است. دولتی که قادر به امنیت فیزیکی مسافرانش نیست به لحاظ مدیریت حاکمیتی دارای ضعف است.

وی ادامه داد: در این حادثه هویت دولت عربستان زیر سوال رفت و این فاجعه برای دولتی که داعیه خادمی حرمین شریفین را دارد هزینه های زیادی را به لحاظ ملی، منطقه ای و بین المللی برای عربستان در برداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه حج برای عربستان به یک اولویت توریستی تبدیل شده است، گفت: در آمد سالیانه عربستان از حج نزدیک به 9هزارمیلیارد دلار است که این موضوع وجهه مذهبی و دینی مناسک حج را برای عربستان کاهش داده و دولت عربستان بیشتر به دنبال درآمد ناشی از حج است و زیر ساختها را برای مدیریت حج ایجاد نکرده بنابراین می توان بی مدیریتی و یی کفایتی را در این حادثه لحاظ کرد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این فاجعه اگر در شرایط عادی رخ داده باشد نشان از ضعف حاکمیت و مدیریت عربستان است و همچنین آسیب دیدن مشروعیت نظام عربستان در نزد اهل فن و سیاست و قدرت روشن است و در واقع دولتی که نمی تواند این فضا را کنترل و مدیریت کند دچار عدم مشروعیت می شود.

وی با اشاره به پیامدهای منفی سیاستهای خارجی این فاجعه برای عربستان گفت: این حادثه در منطقه به ویژه رابطه ما و عربستان را به رقابت خصمانه تبدیل کرد به ویژه از سوی دولت عربستان که حتی حاضر به عذر خواهی نشدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: صف بندی هایی بعد از این حادثه در سطح منطقه شکل گرفت. برخی کشورها از جمله ترکیه و اردن از دولت سعودی به خاطر مدیریت حج تشکر کردند و برخی کشورها نیز در مقابل بی کفایتی آل سعود موضع گرفتند، دولت عربستان بعد از این حادثه بیشتر به دنبال تشدید شیعه هراسی و ایران هراسی بود و در این زمینه تبلیغاتی را نیز انجام داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در فاجعه منا، عربستان باعث ضربه زدن به حیثیت و ارکان اسلام شد و این فاجعه در افکار عمومی برای دولت عربستان بسیار سخت تمام شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *