پیگیری مستند سازی فاجعه منا از سوی وزارت اطلاعات/ ضرورت ارسال یادداشت رسمی از سوی دولت به بانکی مون/ ارسال نامه دوم به دادستانی عربستان

10:48 - 24 مهر 1394
کد خبر: ۸۷۶۹۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از ارسال نامه دوم از سوی دادستان کل کشور به دادستانی کل عربستان خبر داد و گفت: وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت بحث مستند سازی فاجعه منا را پیگیری می‌کنند.
«حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ابراهیم رئیسی» در خصوص اخرین اقدامات انجام شده در رابطه با فاجعه منا، اظهار کرد: با همکاران و مجموعه برون سازمانی از جمله مجموعه حقوقی ریاست جمهوری و سازمان حج و زیارت و بخشهای مختلف در خصوص این فاجعه بیش از 5 جلسه برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه موضوع مستند سازی فاجعه منا پیگری خواهد شد،گفت: طبق این جلسات مقرر شد، در بخش مستند سازی وزارت اطلاعات کار را دنبال کند و از سوی دیگر هم سازمان حج و زیارت پیگیری‌های خود را انجام دهد.

رئیسی با تاکید بر تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تشکیل کمیته حقیقت یاب، افزود: از سوی دیگر لازم است پیگیری موضوعی که رهبری برای تشکیل این کمیته بر آن تاکید کردند از سوی وزارت امور خارجه اجرایی شود. وزارت امور خارجه در سطح وزیر و همچنین رئیس جمهور در سطح رئیس دولت خواست مقام معظم رهبری که خواست مردم نیز هست را پیگیری کنند.

دادستان کل کشور با ارائه یک راهکار در مورد تحقق این خواسته، افزود: این هدف با ارسال یک یادداشت رسمی از طرف دولت به بانکی مون دنبال و تشکیل کمیته حقیقت یاب اجرایی شود.

وزارت امور خارجه،خط مقدم احقاق حقوق جان باختگان

رئیسی با بیان اینکه فاجعه منا به مرور زمان فراموش نمی‌‌شود، گفت: حقوق جان باختگان و قربانیان این فاجعه باید استیفا شود و در این راستا وزارت امور خارجه، خط مقدم احقاق حقوق این فاجعه است.
 
دادستان کل کشور ادامه داد: باید با استفاده از همه ظرفیت هایی که در خارج از کشور داریم برای مثال از طریق کنفرانس اسلامی و یا سایر مجامع بین المللی موضوع احقاق حقوق جان باختگان فاجعه منا را دنبال کنیم.

وی از ادامه پیگیری های ابعاد فاجعه منا در دادستانی خبر داد و گفت: اعلام کرده ایم تمام شکایت ها و مستندات و گزارشها در شعبه ای در دادستان تهران جمع آوری می شود تا راهکارهای حقوقی این فاجعه پیگیری شود.

ضرورت قطعی شدن تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی سازمان ملل


رئیسی به یکی از سوال های مطرح در رابطه با بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا اشاره کرد و افزود: یکی از سوالات مطرح شده در این رابطه این است که آیا از طریق «آی سی سی» امکان پیگیری ابعاد فاجعه حقوقی وجود دارد یا خیر؟برخی معتقدند پیگیری در این دادگاه از طریق عادی امکان پذیر نیست.با این حال یکی از راهکارهایش این است که سازمان ملل و شورای امنیت کمیته حقیقت یاب را قطعی کند و بعد از کمیته دادگاهی تشکیل و موضوع رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه این نوع از پیگیری امکان پذیر است،تصریح کرد: برای نمونه در مورد نخست وزیر لبنان و بسیاری دیگر از حوادث دنیا این شیوه پیگیری نتیجه داد.
 
ارسال نامه دوم دادستان کل ایران به دادستان کل عربستان/فاجعه منا اتفاق طبیعی نبود
 
 دادستان کل کشور این حادثه را یک حادثه غیر طبیعی دانست و افزود: جان بیش از 5هزار نفر در حال انجام مناسک عبادی گرفته شد و بنده به هیچ عنوان این قضیه را یک حادثه و اتفافی طبیعی نمی بینم.
 
وی از ارسال نامه دوم دادستانی ایران به دادستان کل عربستان خبر داد و گفت: سوالات زیادی در رابطه با این فاجعه مطرح است که پاسخ داده نشده و نخواهد شد. با این حال پیگیری حقوقی فاجعه ضروری است به همین منظور بنده پیرو نامه قبلی به دادستان کل عربستان، نامه دوم را ارسال می کنم تا بدانند مسئله از سوی ما فراموش نشده و در حال پیگیری است.
 
  انتهای پیام/
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *