هشدار چین به آمریکا، انگلیس و استرالیا درباره تشدید رقابت تسلیحاتی

15:36 - 18 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۷۳۴
دفتر نمایندگی چین در سازمان‌های بین المللی هشدار داد که همکاری نظامی آمریکا و انگلیس با استرالیا باعث تشدید رقابت تسلیحاتی و تکثیر سلاح‌های هسته ای خواهد شد.

دفتر نمایندگی دائم چین در سازمان های بین المللی با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به انگلیس، آمریکا و استرالیا درباره تشدید رقابت تسلیحاتی هشدار داد.

در این پیام توییتری آمده است «ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای از سوی آمریکا و انگلیس به استرالیا و همکاری آن‌ها با استرالیا در زمینه فناوری‌های نظامی پیشرفته مانند سلاح‌های مافوق صوت نه تنها خطرات تکثیر تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد، بلکه باعث تشدید رقابت تسلیحاتی و تضعیف ثبات در آسیا-اقیانوسیه می‌شود.»

پیش از این نیز «ژانگ جون»، سفیر چین در سازمان ملل در پاسخ به پرسشی درباره توافق بین انگلیس، آمریکا و استرالیا برای همکاری در زمینه سلاح‌های مافوق صوت و قابلیت‌های جنگ الکترونیک، نسبت به اقداماتی که می‌تواند به بحرانی مانند درگیری اوکراین در سایر نقاط جهان دامن بزند، هشدار داد.

اخیرا دفتر «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، اعلام کرد که پس از تماس تلفنی سران آمریکا، انگلیس و استرالیا، این سه کشور بر سر همکاری در زمینه سلاح‌های مافوق صوت و قابلیت‌های جنگ الکترونیک به توافق رسیده‎اند.

این همکاری‌های نظامی بخشی از پیمان امنیتی موسم به «آکوس» میان این سه کشور به شمار می‌رود که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ به امضا رسید و انتقاد‌های گسترده‌ای را به ویژه از سوی فرانسه به همراه داشت و تنش‌هایی میان روابط پاریس و لندن ایجاد کرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *