رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«گودال‎های جهنمی» در آمریکا/ زندان‌های خصوصی چگونه اداره می‎شوند؟

5:15 - 21 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۷۶۶
یک گزارش نشان می‎‌دهد که نگه داشتن افراد در زندان‌های آمریکا به تجارت بزرگی در این کشور تبدیل شده است.

- خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشت که رنج زندانیانی که در زندان‌های غیر دولتی آمریکا قرار دارند، آن‌ها را گواهی بر سابقه طولانی این کشور در نقض حقوق بشر می‌کند.

بر اساس این گزارش، آن چیزی که در زندان‌های خصوصی در سراسر آمریکا اتفاق افتاده و اتفاق می‌افتد، نقص بزرگی را در این کشور آشکار کرده‎اند.

زندان‌های خصوصی آمریکا در دهه ۱۹۸۰ میلادی در این کشور تاسیس شدند تا کمبود تخت در زندان‌های فدرال و ایالتی در این کشور را جبران کنند.

آمار به دست آمده از اداره دادگستری آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱۶ هزار زندانی در زندان‌های خصوصی حبس بوده‎اند.

این تعداد حدود ۷ درصد از کل تعداد زندانیان زندان‌های ایالتی و ۱۶ درصد از جمعیت زندانی در زندان‌های فدرال آمریکا را تشکیل می‌داد.

شرکت‌های سودگرا سریعاً به این موضوع پی بردند که راه‌هایی وجود دارند که آن‌ها می‌توانند از طریق این زندان‌ها درآمد‌های بسیاری کسب کنند.

نگه داشتن افراد در زندان‌های آمریکا به تجارت بزرگی در این کشور تبدیل شده است؛ در نتیجه، آمریکا بیشترین جمعیت زندانی را در میان کشور‌های جهان دارد.

در ۴۰ سال گذشته این زندان‌ها به دلیل رسوایی موسوم به «کودکان برای پول»، دریافت پول برای نگه داشتن در زندان، خشونت غیر قابل کنترل، سوء استفاده، کار کشیدن از زندانیان و حمایت‌ها و کمک‌های سیاسی، بسیار بدنام شده‎اند.

از این زندان‌ها به عنوان «گودال‌های جهنمی» یاد می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین گزارش چین درباره نقض حقوق بشر در زندان‌های آمریکا در سال ۲۰۲۱، زندانیان محبوس در زندان‌های خصوصی آمریکا در خطر سوء استفاده قرار گرفتن و شرایط نامناسب در این مراکز خصوصی هستند که بسیاری از مهاجران هم در آن‌ها زندانی می‌شوند.

در گزارش دیگری از مرکز عدالت «برنن» در دانشگاه نیویورک آمده که زندانیان محبوس در زندان‌های آمریکا دهه هاست که بدون هیچ گونه حق و حقوقی کار کرده‎اند.

این در حالی است که همه گیری ویروس کرونا وضعیت این زندان‌ها را بدتر کرده است؛ بسیاری از ایالت‌ها از این نیروی کار اجباری برای تولید مواد ضدعفونی کننده دست، کاغد توالت و دیگر وسایل محافظتی شخصی با دستمزد‌های بسیار کم استفاده می‌کنند.

«رائول کلپوته»، سردبیر یک روزنامه کوبایی در این رابطه می‌گوید «زندان‌های خصوصی یک تجارت بزرگ در آمریکا هستند؛ تجارتی که با درآمد سالیانه ۲ میلیارد دلاری همراه است؛ این‌ها زندان‌هایی هستند که به واسطه نگه داشتن افراد در حبس و به بردگی گرفتن آن‌ها درآمد کسب می‌کنند.»

به گفته وی، «این افراد با برزخ قانونی روبرو هستند، زیرا زندانیانی هستند که هنوز جلسات محاکمه شان انجام نشده و تحت حمایت قانون نیستند؛ این افراد ممکن است تا زمانی که مقامات تشخیص دهند در زندان‌ها به سر ببرند.»

زندان‌های خصوصی در آمریکا با وجود رسوایی‎ها، همچنان جایی برای کسب درآمد‌های بالا به حساب می‌آیند؛ چه دلیلی وجود دارد که باعث می‌شود این زندان‌ها قدرتمند باشند؟ «سیاست پول».

شرکت‌های اداره کننده زندان‌های خصوصی با ارائه کمک‌های مالی بسیار زیاد به احزاب سیاسی و سیاستمداران مورد نظرشان، در سیاست آمریکا دخالت دارند؛ آن‌ها از این کار برای دریافت قرارداد‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

با وجود افزایش انتقاد‌ها و بحث‌ها داخل این کشور به دلیل گسترش زندان‌های خصوصی در آمریکا، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا یک فرمان اجرایی را مدت کمی پس از ورود به کاخ سفید امضا کرد.

طبق این فرمان، قرار بود انعقاد‌های جدید قرارداد توسط وزارت دادگستری آمریکا با زندان‌های خصوصی پایان یابد؛ چیزی که بایدن در نظر نگرفت، وجود سیاستمداران حامی این قراردادها، زندان‌های مهاجران و خدمات پس از حبس، مانند نظارت و کنترل الکترونیکی بود.

سیستم زندان‌های خصوصی آمریکا، که در آن صاحبان این تجارت بزرگ با سیاستمداران تبانی می‌کنند نشان دهنده سیاست پول در این کشور است.

طی دهه‌های اخیر، آمریکا خود با عنوان ادعا‌های دروغین، بسیاری دیگر از کشور‌ها را به نقض حقوق بشر متهم کرده؛ و این در حالی است که سیستم زندان‌های خصوصی آمریکا نشان دهنده زیرپا گذاشتن حقوق بشر است و شکست به اطلاح دموکراسی این کشور را نشان می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *