نقش واشنگتن در تشدید بحران انسانی در افغانستان

14:23 - 15 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۸۹۰
مردم افغانستان در حالی با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت آمریکا با مطرح کردن ادعا‌های حمایت از مردم این کشور دارایی‌های آن‌ها را سرقت می‌کند.

- «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا دستور اختصاص وجوه مسدود شده افغانستان را در این کشور به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، صادر کرد.

بر این اساس، نیمی از ۷.۱ میلیارد دلار متعلق به افغانستان برای پوشش قضاوت‌های مربوط به پرونده‌های قضایی که قربانیان ۱۱ سپتامبر و خانواده‌های آن‌ها علیه طالبان در سال ۲۰۱۸ ارائه کرده بودند، اختصاص داده می‎شود.

به گزارش «الجزیره و اینتلیجنسر»، ۹۷ درصد از مردم افغانستان ممکن است سال جاری میلادی را در فقر زندگی کنند؛ پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در ماه آگوست، آمریکا تحریم‌ها را تمدید و بودجه‌های این کشور را مسدود کرد.

«بلال عسکریار»، یک فعال حقوق بشری، می‌گوید «مردم افغانستان هیچ ربطی به یازده سپتامبر نداشتند؛ آنچه بایدن پیشنهاد می‌کند عدالت برای خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر نیست، بلکه سرقت سرمایه‌های عمومی از یک کشور فقیر است که در آستانه قحطی و گرسنگی ناشی از خروج فاجعه‌ بار آمریکا قرار دارد.»

اقدام «بایدن» مبنی بر مسدود کردن دارایی‌های افغانستان، آشفتگی دیگری برای دولت آمریکا در قبال افغانستان به شمار می‌رود و این طرح هیچ کمکی به مردم افغانستان نخواهد کرد.

پیشنهاد چالش برانگیز دولت «بایدن» این بودجه را به نصف تقسیم می‌کند و ۳.۵ میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص می‌یابد و بقیه به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص می‌یابد؛ هفت میلیارد دلار، همراه با حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در سایر کشورها، از زمان خروج آمریکا از این کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

در حالی که صد‌ها میلیون دلار کمک خارجی به افغانستان در ماه‌های اخیر به حالت تعلیق درآمده، در نتیجه قطع دسترسی افغانستان به این دارایی‌های مسدود شده باعث فروپاشی اقتصادی این کشور شده است.

بیشتر افغانستانی‌ها اکنون با کمبود مواد غذایی مواجه هستند و سازمان ملل برآورد کرده که ۲۳ میلیون نفر در زمستان امسال در معرض خطر گرسنگی شدید و ۹ میلیون نفر در خطر قحطی قرار دارند.

مردم افغانستان و همچنین فعالان حقوق بشری بر این عقیده هستند که اقدام «بایدن» سرقت اموال مردم افغانستان به شمار می‌رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *