رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح مصر برای آتش‌بس در غزه چیست و درباره مفاد آن چه می‌دانیم؟

14:18 - 08 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۲۳۶
طرح مصر برای آتش‌بس در غزه چیست و درباره مفاد آن چه می‌دانیم؟
مصر پیشنهاد جدیدی را برای ایجاد آتش‌بس در نوار غزه و مبادله اسیران فلسطینی با صهیونیست‌های بازداشت شده، ارائه کرده است.

خبرگزاری میزان - مصر تلاش جدیدی را برای پایان دادن به جنگ غزه آغاز کرده است؛ صلح، اگرچه هنوز با واقعیت فاصله دارد، اما هدف نهایی است و قاهره برای دستیابی به آن، هیئتی بلندپایه به اراضی اشغالی اعزام کرده است.

این دیدار مصری‌ها پس از سفر اخیر مقامات صهیونیست به مصر صورت گرفت که طی آن هیئتی به ریاست رئیس ارتش این رژیم و رئیس سرویس اطلاعات شین‌بت به مصر سفر کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی از تبادل دیدار‌ها به عنوان «تلاش مصر برای از سرگیری مذاکرات» استقبال کرده است.

یک مقام صهیونیست، گفت: مصری‌ها در این زمینه مدیریت می‌کنند و مصر می‌خواهد شاهد پیشرفت باشد، به‌ویژه به این دلیل که آن‌ها نگران عملیات احتمالی در رفح هستند.

همچنین یک مقام مصری، گفت: عباس کامل، مقام ارشد اطلاعاتی مصر، ریاست هیئت مصری را بر عهده داشته و قصد دارد با اسرائیل درباره دیدگاه جدید برای آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه گفت‌وگو کند.

طرح جدید مصر چه مواردی را شامل می‌شود؟

به گفته مقام مصری، مذاکرات اخیر مقامات مصری ابتدا بر تبادل محدود صهیونیست‌های بازداشت شده با اسرای فلسطینی و بازگشت تعداد قابل توجهی از آواره‌های فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه «با حداقل محدودیت‌ها» متمرکز خواهد بود.

این امید وجود دارد که مذاکرات اخیر با هدف یک توافق بزرگ‌تر برای پایان دادن به جنگ ادامه یابد.

در حال حاضر میانجی‌ها در حال کار بر روی مصالحه‌ای هستند که به اکثر خواسته‌های اصلی هر دو طرف پاسخ دهد.

واشنگتن پست درباره جزئیات این طرح جدید مصر، نوشت که این پیشنهاد جدید آزادی صهیونیست‌های بازداشتی را در دو مرحله به فاصله ۱۰ ماه در آزای اسرای فلسطینی مطرح می‌کند.

همچنین این پیشنهاد جدید شامل آتش‌بسی است که می‌تواند تا دو سال ادامه یابد.

همچنین براساس گزارش یدیعوت آحارونوت، مصر با ارائه این پیشنهاد جدید خواستار خوداداری رژیم صهیونیستی از حمله به رفح شد.

پیشنهاد مصر خواستار آتش‌بس یک ساله است که طی آن اقداماتی برای تشکیل کشور فلسطین اعلام خواهد شد.

با وجود این، شرکت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونسیتی گزارش داد که نهاد‌های امنیتی و اکثر مقامات سیاسی این رژیم از پیشنهاد مصر در مورد غزه حمایت می‌کنند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با آن موافقت نمی‌کند.

در همین حال خلیل الحیه، از مقام‎های جنبش مقاومت اسلامی حماس به‎تازگی، گفت: ما در جنبش حماس پاسخ اشغالگران را به موضع خود دریافت کردیم که به میانجی‌گران مصر و قطر تحویل داده شد.

این مقام ارشد حماس، تاکید کرد: حماس این پیشنهاد را مطالعه خواهد کرد و پس از تکمیل آن پاسخ خود را ارائه خواهیم کرد.

از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون طرح‌های بسیاری برای ایجاد آتش‌بس در نوار غزه مطرح شده اما کارشکنی رژیم صهیونیستی مانع از ایجاد هرگونه آتش‌بس شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *