لیبی در دوراهی تشکیل دولت و جنگ داخلی

15:47 - 25 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۵۴۹
اختلافات سیاسی در لیبی باعث شده که چشم انداز تشکیل دولت در این کشور مبهم تر از گذشته شود.

- بن بست سیاسی در لیبی نگرانی‎ها از بی ثباتی بیشتر این کشور را افزایش داده است.

به گزارش «الجزیره»، لیبی که از سال ۲۰۱۱ در بحران و درگیری غرق شده، همچنان با بی ثباتی مواجه است.

این کشور نفت خیز در سال ۲۰۱۴ بین جناح‌های درگیر شرق و غرب تقسیم شد، اما سال ۲۰۲۱ انتقال قدرت به دولت موقت وفاق ملی، امید‌ها را برای صلح و اتحاد مجدد در این کشور و نهاد‌های آن افزایش داد.

اکنون، یک جنگ جدید قدرت، نگرانی از بی ثباتی بیشتر، از جمله بازگشت دولت‌های موازی و خطر یک رویارویی مسلحانه را افزایش داده است.

«عبدالحمید دبیبه» در ماه مارس گذشته به عنوان رئیس دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس، منصوب شد و مأموریت یافت تا این کشور را به سمت انتخابات سراسری در ۲۴ دسامبر هدایت کند.

اما پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، کمیسیون انتخابات لیبی در آستانه رای‌گیری پیشنهاد کرد که این انتخابات به تعویق بیفتد، چرا که یک کمیته پارلمانی این کشور که وظیفه نظارت بر روند انتخابات پارلمانی را بر عهده داشت، اعلام کرد برگزاری رای‌گیری طبق برنامه اولیه غیرممکن است.

انتخابات لیبی در نهایت به دلیل اختلافات بین جناح‌های رقیب در مورد قوانین حاکم بر آن و اختلاف نظر بر سر نامزد‌های ریاست جمهوری لغو شد.

پارلمان لیبی مستقر در «طبرق»، که عمدتا از نیرو‌های شرق در طول جنگ این کشور طی سال‌های اخیر حمایت می‌کرد، دولت وفاق ملی را باطل اعلام کرد.

«عقیله صالح»، رئیس پارلمان لیبی، که نامزد ریاست جمهوری نیز بود، قانونی را صادر کرد که دور اول انتخابات ریاست جمهوری و پس از یک ماه انتخابات پارلمانی را تعیین می‌کرد.

نهاد‌های سیاسی لیبی این قانون را رد کرده و «عقیله صالح» را به تصویب قانون بدون روند پارلمانی مناسب متهم کردند، در حالی که برخی دیگر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در ابتدا رد کرده بودند.

اخیرا نیز پارلمان مستقر در «طبرق»، «فتحی باشاغا»، وزیر کشور سابق را به عنوان نخست وزیر جدید لیبی منصوب کرد و گفت این تصمیم به دنبال شکست «دبیبه» در برگزاری انتخابات است.

«فتحی باشاغا» طی پروازی از «طبرق» به «طرابلس» وارد شده و متعهد شد «فصل جدیدی را باز کند» و «به همه کمک کند.»

اما «دبیبه» که اخیرا از یک سوء قصد جان سالم به در برده، تلاش برای جایگزینی خود را رد کرده و می‌گوید که هیچ مرحله انتقالی یا قدرت موازی جدیدی را نمی‌پذیرد و قدرت را تنها به یک دولت منتخب واگذار خواهد کرد.

«دبیبه»، هشدار داده است که انتخاب نخست وزیر جدید پس از نزدیک به دو سال آرامش نسبی، لیبی را به «تفرقه و هرج و مرج» باز می‌گرداند.

وی همچنین خواستار برگزاری تظاهرات برای محکوم کردن انتصاب دولت انتقالی جدید شد و افزود که رایزنی‌ها را برای توافق بر سر نقشه راه جدید برای برگزاری انتخابات در ژوئن، تاریخی که هیئت سازمان ملل در لیبی می‌خواهد برای رای‌گیری مجدد، آغاز کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *