رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح کشورهای غربی برای ردیابی مهاجران

12:21 - 24 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۲۶۳
یک گزارش نشان می‎دهد که هزاران شهروند افغانستان از مرزهای این کشور خارج و به سمت اروپا حرکت کرده‎اند.

- کارشناسان اطلاعاتی به وزیران دولت انگلیس هشدار داده‎اند که از زمان سقوط کابل در سال گذشته بیش از نیم میلیون مهاجر افغانستانی از مرز کشورشان خارج شده و به سمت اروپا و سواحل «مانش»، رفته‎اند.

به گزارش «دیلی میل»، «پریتی پاتل»، وزیر کشور انگلیس، اخیرا یک نشست اضطراری با همتایان خود در اتحاد بین المللی اطلاعاتی Five Eyes برگزار کرد تا درباره چگونگی ردیابی مهاجرت گفت‎وگو کند.

وزیر کشور انگلیس همچنین به دنبال تشدید واکنش این کشور به مهاجرانی است که از کانال «مانش» عبور می‌کنند؛ همچنین تیم‌های نیروی مرزی تردد می‌کنند تا مهاجران را جمع آوری کرده و به مراکز نگهداری در پایگاه‌های نظامی منتقل کنند.

گروه Five Eyes متشکل از آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند که ترکیبی از منابع ام آی ۱۶، سیا و آژانس‌های اطلاعاتی داخلی کشور‌های دیگر است.

۵۰۰ هزار مهاجری که به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و قحطی در افغانستان در زمستان امسال آواره شده‎‌اند، علاوه بر ۲.۶ میلیون پناهجوی افغانستانی موجود در سراسر جهان هستند.

از این تعداد، حدود ۲.۲ میلیون نفر در کشورهای همجوار افغانستان هستند و ۳.۵ میلیون نفر دیگر در داخل خود افغانستان آواره شده‎اند.

یک منبع دولتی انگلیس، می‎گوید «اگر ما اکنون کنترلی نداشته باشیم، وضعیت افغانستان در ماه‌های آینده مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.»

بخش بزرگی از مشکل، سیستم مرز‌های «شنگن» است که به مهاجران اجازه می‌دهد از سراسر اتحادیه اروپا عبور کنند تا زمانی که به شهر «کاله» در فرانسه برسند.

سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که بدترین سناریو این است که ۵۰۰ هزار پناهجو پس از خروج آمریکا ممکن است از افغانستان خارج شوند.

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار پناهجوی افغانستانی در اقامتگاه‌های انگلیس زندگی می‌کنند.

دولت انگلیس به دلیل برخورد با مهاجران که با قایق‌های کوچک در سراسر کانال «مانش» تردد می‌کنند با انتقادات مواجه شده است.

بیش از ۲۸ هزار مهاجر در سال گذشته از این مسیر استفاده کردند، که سه برابر تعداد ثبت شده در سال ۲۰۲۰ است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *