رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رویترز: آمریکا معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند

8:41 - 16 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۲۲۲
وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره این کشور، از بازگشت برخی معافیت‌های تحریمی ایران خبر داد.
دولت آمریکا مدعی شد که معافیت‌های تحریمی ایران را برای تسهیل پروژه‌های همکاری هسته‌ای بین المللی باز گردانده است.
 
به گزارش «رویترز»، دولت آمریکا روز گذشته معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند. معافیت‌های مذکور در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام، لغو شده بودند.
 
بر اساس گزارش‌ها، «این معافیت تحریمی به شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند، اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری ادامه دهند.»
 
وزارت خارجه آمریکا با ارسال گزارشی به امضای «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور به کنگره، مدعی شد که بازگرداندن معافیت‌های تحریمی در راستای کمک به مذاکرات وین انجام شده است.
 
به ادعای این گزارش، معافیت مذکور در رابطه با فعالیت‌هایی طراحی شده که به بازگشت متقابل به برجام کمک کرده، در خدمت منافع منع اشاعه هسته ای، محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و زمینه بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش را فراهم می‌کند.
 
براساس گزارش مذکور، فعالیت‌های مورد نظر شامل طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک، آماده سازی و اصلاح تاسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ پایدار، عملیات، آموزش و خدمات مرتبط با نیروگاه اتمی بوشهر و چند مورد دیگر است.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد «این معافیت تحریمی برای اجازه دادن به بحث‌های فنی که کلید مذاکرات درباره بازگشت به توافق بود، مورد نیاز بود؛ بازگرداندن معافیت‌ها نشان دهنده قرار داشتن آمریکا در آستانه رسیدن به تفاهم برای بازگشت به توافق نیست.»
 
«رویترز» در این گزارش آورده است که ایران پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌ها، به تدریج اقدام به کاهش پایبندی‌های داوطلبانه خود کرد.
 
مذاکرات وین از ماه آوریل ۲۰۲۱ تاکنون در هشت دور برگزار شده و اتحادیه اروپا اعلام کرده که دور نهم این مذاکرات طی روز‌های آتی برگزار خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *