اسنادی جدید درباره آشفتگی دولت آمریکا در زمان خروج از افغانستان

13:41 - 13 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۷۸۷
اسناد فاش شده جدید نشان می‎دهند که دولت آمریکا در جریان خروج از افغانستان آمادگی کامل را نداشته و کاخ سفید در وضعیت آشفته‌ای در قبال این موضوع قرار داشته است.

- یادداشت‌های فاش شده از یک جلسه اتاق وضعیت کاخ سفید یک روز قبل از سقوط کابل، نشان می‎دهند که تا چه حد دولت آمریکا برای تخلیه اتباع افغانستان که به آمریکا در جنگ ۲۰ ساله این کشور کمک کرده بودند، آماده نبوده است.

به گزارش «آکسیوس»، ساعاتی پیش از اینکه طالبان کنترل پایتخت افغانستان را در ۱۵ ماه آگوست سال ۲۰۲۱ به دست بگیرد، مقام‎های ارشد دولت بایدن هنوز در حال بحث و بررسی و تعیین اقدامات اساسی مربوط به تخلیه گسترده غیرنظامیان بودند.

افراد بیرون از دولت آمریکا ناامید و مشکوک بودند که دولت جلسات زیادی داشته، اما در روند اداری درگیر بوده و تا آخرین لحظه احساس فوریتی نداشته است.

در حالی که بر روی اسناد «فوری» قید شده، اما واضح است که مقام‎های کاخ سفید در بعد از ظهر روز ۱۴ آگوست هنوز در تلاش برای نهایی کردن برنامه‌های خود بودند.

به عنوان مثال، آن‌ها در آخرین لحظات تصمیم گرفته‎اند که باید به کارمندان محلی افغانستانی اطلاع دهند تا «شروع به اعلام تمایل خود برای نقل مکان به آمریکا کنند» و یا اینکه در آخرین لحظات آن‌ها هنوز در حال تعیین این موضوع بودند که کدام کشور‌ها می‌توانند به عنوان مقصد انتقال شهروندان افغانستانی تعیین شوند.

این در حالی است که میزان محبوبیت جو بایدن در پی خروج آشفته این کشور از افغانستان به شدت کاهش یافته و به بیش از ۴۰ درصد رسید و این روند هنوز بهبود نیافته است.

اسناد فاش شده مربوط به نشست شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید در بعد از ظهر روز ۱۴ آگوست است.

این نشست به ریاست «لیز شروود راندال»، یکی از مقام‎های شورای امنیت ملی آمریکا و مقام‎های ارشد سازمان‌های مختلف آمریکایی از جمله «جان هایتن»، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار شد.

یادداشت‌های فاش شده از این نشست نشان می‌دهند که دولت بایدن در آخرین لحظه در حال اتخاذ درباره چند اقدام حیاتی بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *