واکنش روسیه به جنجال‌های رسانه‌ای غرب درباره احتمال حمله به اوکراین

12:08 - 10 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۸۹۵
تنش میان روسیه و ناتو بر سر اوکراین همچنان در حال افزایش است و رایزنی‌های دیپلماتیک تاکنون تاثیری در حل این بحران به همراه نداشته است.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای به هیاهوی رسانه‌ای غرب مبنی بر انتقال گسترده نیرو‌های روسیه به مرز‌های اوکراین واکنش نشان داد.

به گزارش «روسیا الیوم و ریانووستی»، این بیانیه می‌گوید «هر مطلب رسانه‌ای در این زمینه بیش از دیگری مضحک است، اما رادیو SRF سوئیس با انتشار ویدئویی با عنوان روسیه نیرو‌های خود را به مرز اوکراین می‌فرستد، از همه پیشی گرفت.»

در همین حال یک روز پس از آن که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، به شرکای غربی خود هشدار داد که از ایجاد هراس در مورد تجمع گسترده نیرو‌های روسیه در مرز این کشور خودداری کنند، کی‎یف از غرب خواسته است که در گفت‎وگو‌های خود با مسکو محکم بماند.

پیش از این رئیس‌ جمهور اوکراین از همکاران غربی و رسانه‌های خود خواسته بود تا از ایجاد تنش درباره ارتباط روسیه با کشورش دست بردارند.

در جدیدترین مانور‌های دیپلماتیک، «دیمیترو کولبا»، وزیر خارجه اوکراین، با «ژان ایو لودریان»، همتای فرانسوی خود رایزنی کرد.

«لودریان»، اعلام کرد که قصد دارد ماه فوریه به همراه «آنالنا بائربوک»، همتای آلمانی خود، به اوکراین سفر خواهد کرد.

همچنین فرانسه اعلام کرد که قصد دارد صد‌ها نیرو را به عنوان بخشی از اولین استقرار که توسط «امانوئل ماکرون»، رئیس‌ جمهور فرانسه، در اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد، به رومانی، متحد شرقی ناتو بفرستد.

از سوی دیگر «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، پیشنهاد استقرار زرادخانه نظامی بزرگ را در اروپا مطرح کرده است.

«جانسون» می‌گوید «ما پیشنهاد می‌کنیم در پاسخ به روسیه یک زرادخانه نظامی بزرگ در اروپا مستقر کنیم.»

نخست وزیر انگلیس مدعی است «این یک پیام روشن به کرملین خواهد بود، ما فعالیت‌های بی ثبات کننده آن‌ها را تحمل نخواهیم کرد و همیشه در کنار متحدان ناتو خود در برابر دشمنی روسیه خواهیم بود.»

با این وجود پنتاگون آمادگی آمریکا را برای دادن برخی امتیازات به روسیه درباره امنیت اروپا در صورت اقدام متقابل روسیه اعلام کرده است.

«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید «واشنگتن آماده است مانور‌های خود را در اروپا محدود کند در صورزتی که روسیه نیز اقدام متقابل را انجام دهد.»

«کربی»، می‎گوید «باز هم می‌گویم که ما در‌های مذاکره را نبسته‌ایم و وزارت خارجه نیز به صراحت اعلام کرده است که هنوز جا برای آن وجود دارد، اما باید ببینید چه پیش می‌آید.»

در همین حال مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین نسبت به تداوم حمله سایبری به وب سایت‌های دولتی این کشور هشدار داد.

این نهاد اوکراینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «حملات سایبری که در روز‌های ۱۳ و ۱۴ ژانویه رخ داد، ادامه دارد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *