رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چالش‎های غرب آسیا در سال ۲۰۲۱/از بحران انسانی در یمن تا جنگ غزه

11:29 - 07 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۶۶۰
پیامد‌های انسانی سال‌ها درگیری در غرب آسیا همچنان در مناطقی مانند یمن و فلسطین ادامه دارد.

- «فابریزیو کربنی»، مدیر منطقه‌ای کمیته بین المللی صلیب سرخ، به بررسی مسائل عمده‌ای که منطقه غرب آسیا در سال ۲۰۲۱ با آن مواجه بوده، پرداخته است.

به گزارش «ریلیف وب»، وی می‎گوید «با وجود اینکه اثرات مخرب جنگ در خاورمیانه مانند گذشته در سرفصل اخبار قرار نمی‌گیرد، پیامد‌های انسانی سال‌ها درگیری همچنان باید مورد توجه قرار بگیرد، به ویژه در یمن و سوریه؛ تنش با اسرائیل در فلسطین همچنان ادامه دارد، و حتی در عراق، اثرات درگیری هنوز هم طنین انداز است.»

اول، در مورد مسئله یمن که اکنون در هفتمین سال درگیری خود قرار دارد؛ همه خدمات اولیه کاهش یافته است و میزان نیاز‌های بشردوستانه به سطوح فاجعه بار رسیده است.

۸۰ درصد از جمعیت ۲۴ میلیون نفری این کشور به نوعی کمک نیاز دارند و دو سوم کل مناطق این کشور در مرحله پیش از قحطی هستند.

تخمین زده می‌شود که ۴۰ هزار نفر در مارب و بیش از ۱۰ هزار نفر در حدیده از ماه سپتامبر در جست‎وجوی امنیت مجبور به ترک خانه‌های خود شده‎اند.

مراقبت‌های بهداشتی در سراسر یمن به ویژه از درگیری‌های طولانی ضربه خورده است و اکنون مارب و حدیده بیشتر تحت فشار قرار گرفته‎اند.

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی یمن فاقد پرسنل، دارو و سایر تجهیزات هستند که باعث می‌شود آن‌ها قادر به مقابله با تلفات جنگ و همچنین نیاز‌های اولیه مراقبت‌های بهداشتی نباشند.

در نهایت آنچه یمن واقعاً به آن نیاز دارد این است که مردم و نهادها به دستیابی به توافقی برای پایان دادن به این درگیری کمک کنند.

همچنین سوریه در حال حاضر در یازدهمین سال جنگ خود قرار دارد.

آوارگان در وضعیت دشواری قرار دارند، زیرا دمای هوا تا نزدیک به انجماد کاهش می‌یابد و به شرایط آسیب پذیر آن‌ها در اردوگاه‌ها می‌افزاید.

وضعیت غزه و اراضی اشغالی در سال جاری بسیار دشوار بوده است.

دوره بین ۱۰ تا ۲۱ می‌، شاهد شدیدترین تشدید درگیری‌ها بین گروه‌های غزه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بود.

در غزه، وضعیت بد بشردوستانه در حال حاضر بدتر شده است.

با گذشت بیش از ۶ ماه از پایان جنگ، وضعیت در غزه همچنان وخیم است.

محدودیت رفت و آمد و کالاها، تلاش‌ها برای بازسازی غزه را دشوار می‌کند.

عدم پیشرفت در راه حل‌های پایدار و امکان بهبود زندگی مردم غزه به ناامیدی منجر می‌شود.

بحران برق در غزه همچنان پیامد بشردوستانه سال‌ها تعطیلی و ۴ تشدید تنش نظامی بزرگ است که زندگی روزمره را به شدت دشوار می‌کند.

بحران پیچیده مداوم در لبنان باعث وخامت سریع وضعیت بشردوستانه شده است، زیرا دسترسی به تمام خدمات عمومی ضروری مداوم با مشکل روبرو است.

تاثیر بحران اقتصادی بی‌سابقه همراه با تاثیر شیوع کووید-۱۹ و پیامد‌های پس از انفجار بندر بیروت، آسیب‌پذیری را افزایش داده و تاثیر مخربی بر گروه‌های آسیب پذیر اقتصادی و اجتماعی داشته است.

نرخ واکسیناسیون در یمن به طرز وحشتناکی پایین بوده و حدود ۲ درصد از مردم این کشور حداقل یک دوز دریافت کرده اند.

در سوریه آمار‌ها فقط کمی بهتر هستند، اما هنوز به طرز وحشتناکی پایین بوده و فقط حدود ۵ درصد است.

واکسیناسیون ده‌ها میلیون نفری که در مناطق درگیری و سایر مناطق صعب العبور زندگی می‌کنند، برای پشت سر گذاشتن این همه گیری یک ضرورت مطلق است.

سویه‌های «دلتا» و «اومیکرون» نشان می‌دهند که وقتی تعداد زیادی از مردم واکسینه نمی‌شوند، همه ما چقدر آسیب‌پذیر هستیم.

مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و نزدیک کمیته بین المللی صلیب سرخ، در بخش دیگری گفت که در رابطه با حدود ۸ میلیون دلار از آنچه که برای انجام کامل فعالیت‌های بشردوستانه  در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیاز است، کمبود وجود دارد.

در عراق حدود ۲۰ میلیون دلار کمبود وجود دارد؛ حتی اگر این کشور‌ها دیگر در سرفصل‌های روزنامه‌های روزانه نباشند، خانواده‌های متاثر از درگیری همچنان رنج می‌برند و همچنان به کمک نیاز دارند؛ و در نهایت، یادآوری اثرات بلندمدت درگیری.

جنگ‌ها خیلی طولانی می‌شوند؛ این هرگز نشانه خوبی نیست که صلیب سرخ برای مدت طولانی در یک کشور باشد؛ درگیری‌های طولانی به معنای رنج بیشتر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *