وضعیت افغانستان در هزار توی بحران‎ها

3:15 - 28 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۷۰۰
افغانستان را باید فغانستان نامید چرا که تا یاد‌ها یاری می‌کند در این بیش از ۴۰ سال گذشته تا کنون مردم این کشور در فقر و گرسنگی و جنگ به سر برده‎اند و اکنون نیز در شرایط بدتر از پیش قرار دارند.

- حال و روز افغانستان خوب نیست و این کشور اکنون شاهد بحران‎های گوناگونی است.

موج مهاجرت مردم افغانستان که در طول بیش از ۴۰ سال جریان داشته اکنون شدت گرفته است و بسیاری از مردم این کشور راهی دیگر کشور‌ها شده‎‏اند.

اکنون قدرت در افغانستان در اختیار طالبان است اما این گروه نه در میان کشور‌های همسایه و منطقه، نه حتی در کشور‌های فرامنطقه‌ای نیز به رسمیت شناخته نشده است.

آمریکا و اروپا دارایی‌های اندک افغانستان را بلوکه کرده‎اند و کمک‌های سازمان‌های بین المللی و حقوق بشری نیز تاکنون بسیار اندک بوده است و نتوانسته از تشدید گرسنگی مردم باقی مانده در افغانستان جلوگیری کند.

وضعیت و شرایط اقتصادی افغانستان بغرنج و نامساعد بود و با قدرت گرفتن طالبان این نابسامانی بیشتر شده است.

اکنون نیز به نظر می‌رسد پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک افغانستان، این سیاست دیده می‌شود که فشار‌ها بر این کشور افزایش یابد تا مهاجرت مردم بیشتر شود و شرایط گرسنگی و قحطی افزایش یابد.

به واقع طرح و برنامه‌ای که برای افغانستان چیده شده، نسل کشی مردم این کشور است و چه بسا آمریکا و اروپا پس از نابودی مردم این کشور بار دیگر افغانستان را اشغال کنند و به ایجاد و تشکیل کشوری بپردازند که خود می‌خواهند.

نمی‌توان این سیاست آمریکا را در نابودی مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان نادیده گرفت.

غرب در یک پروژه بزرگ و بلند مدت تلاش دارد تا با اقداماتی از جنس جنگ و ایجاد قحطی علیه مسلمانان اجرا کند.

کشور‌هایی چون، عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان در فهرست نظام سلطه قرار دارند.

گروه‎هایی در افغانستان اخیرا در نامه‎ای اعلام کردند که مردم افغانستان را در شرایط سخت زمستان تنها نگذارید.

با توجه به شرایط حاکم بر افغانستان، مردم این کشور نیازمند کمک‌های فوری از سوی کشور‌ها هستند تا بتوان آن‌ها را اندکی از وضعیت و شرایط قحطی دور کرد.

قطعاً نمی‌توان به امید سازمان ملل یا نهاد‌های حقوق بشری بین المللی ماند، مردم مظلوم افغانستان نیازمند کمک‌های مسلمانان جهان هستند و این بسیج کمک رسانی باید برای دیگر کشور‌ها و مردمی که در شرایط افغانستان قرار دارند تسری یابد.

مردم یمن نیز در وضعیتی بسیار بغرنج هستند، اما همانند افغانستان اجازه کمک رسانی به آن‌ها داده نمی‌شود.

در این میان نقش کشور‌های مسلمان  پر رنگتر است هر چند در میان آن‌ها رژیم‌هایی مانند عربستان وجود دارند که بخشی از مشکلات مسلمانان منطقه به رفتار‌های آن باز می‌گردد.

شرایط جهان اسلام به ویژه برخی از کشور‌های اسلامی اهمیت وحدت مسلمانان را بیشتر می‌کند.


برچسب ها: افغانستان طالبان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *