آرایش انتخاباتی لیبی؛ «سیف الاسلام قذافی» به قدرت بازمی‎گردد؟

13:02 - 24 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۱۶۸
نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پر بحث و حاشیه ریاست جمهوری لیبی، بازار گمانه زنی‌ها را داغ کرده است.
نامزد شدن «سیف الاسلام قذافی»، پسر «معمر قذافی»، رئیس سرنگون شده لیبی، برای انتخابات ماه دسامبر این کشور، بحث پیرامون انتخابات این کشور را داغ کرده است.
 
به گزارش «رویترز»، در حالی که برگزاری انتخابات ۲۴ دسامبر (۳ دی)، لیبی به دلیل اختلاف نظر نهاد‌های رقیب بر سر قوانین و برنامه زمان بندی انتخابات، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، نامزد شدن «سیف الاسلام قذافی» برای این انتخابات، حاشیه‌ها و جنجال قابل توجهی پیرامون آن ایجاد کرد.
 
دوران حکمرانی «قذافی» که با اعتراضات مردمی به پایان رسید، سبب هرج و مرج یک دهه‌ای در این کشور شد.
 
اکنون «سیف الاسلام قذافی»، ۴۹ ساله ویدئویی منتشر کرده که با لباس سنتی در حال امضای اسناد در کمیسیون انتخابات در شهر جنوبی «سبها» بود.
 
وی با ادعای پایان دادن به هرج و مرج‌های بروز کرده در لیبی، در نخستین انتخابات ریاست جمهوری یک دهه گذشته این کشور ثبت نام کرد.
 
شاید «سیف الاسلام» برجسته‌ترین و بحث برانگیزترین چهره فهرست نامزد‌های انتخابات لیبی باشد، اما نمی‌توان از اسامی «خلیفه حفتر»، فرمانده نظامی شرق لیبی، «عبدالحمید الدیبیه»، نخست وزیر و «عقیله صالح»، رئیس پارلمان لیبی، غافل بود.
 
اگرچه «سیف الاسلام»، تا پیش از اعتراضات سال ۲۰۱۱ نقش مهمی در شکل دهی سیاست داشت، در یک دهه گذشته کمتر در انظار عمومی مشاهده شد.
 
«سیف الاسلام قذافی» در مدرسه اقتصاد لندن تحصیل کرده است.
 
وی در آغاز درگیری‌های ۲۰۱۱، به «رویترز» گفت «ما اینجا در لیبی می‌جنگیم، اینجا در لیبی می‌میریم.»
 
آخرین تصاویری که هموطنان «سیف الاسلام قذافی» از وی در ملاءعام دیدند، حضورش در جریان درگیری‌های سال ۲۰۱۱ یا شرکت ویدئویی در دادگاه طرابلس منجر به حکم اعدام به دلیل جنایات جنگی بود.
 
با وجود این، وی پس از دستگیری در هنگام تلاش برای خروج از لیبی و فرار به «نیجر» هرگز منطقه «زینتان» لیبی را ترک نکرد تا زمانی که به وی اجازه این کار داده شد.
ورود رسمی پسر «معمر قذافی» به انتخابات لیبی که همچنان قواعد برگزاری اش از سوی گروه‌ها و جناح‌های مختلف مورد توافق قرار نگرفته، پرسش‌های مهمی را مطرح کرد.
 
دادستانی نظامی لیبی که به وزارت دفاع دولت قانونی لیبی مستقر در «طرابلس» پاسخگوست، اعلام کرد که با ارسال نامه‌ای به کمیسیون انتخابات این کشور، خواستار توقف روند نامزدی «سیف الاسلام قذافی» شده است.
 
بسیاری از لیبیایی‌ها دوران «قذافی» را دورانی تلخ می‌دانند، موفقیت «سیف الاسلام» یا دیگر شخصیت‌های رژیم قذافی نامزد انتخابات پیش رو در جلب حمایت مردم، بعید به نظر می‌رسد؛ اگرچه حامیان «سیف الاسلام» در حمایت از او در «سرت»، زادگاه «قذافی» و «بنی ولید»، پایگاه سابق وی تظاهرات برپا کردند.
 
پس از گذشت یک دهه، «سیف الاسلام قذافی» اکنون معمایی برای لیبیایی‎هاست و بازداشت بودن وی در «زینتان» سبب شد تا دیدگاه‎هایش در مورد بحران جاری لیبی نامشخص باشد.
 
او که در اوایل سال جاری با «نیویورک تایمز» مصاحبه کرد، هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده و مستقیما با مردم لیبی صحبت نکرده است.
 
«سیف الاسلام قذافی» پس از محکومیت در دادگاه در سال ۲۰۱۵، نمی‌تواند به «طرابلس»، پایتخت لیبی برود؛ زیرا با خطر بازداشت یا مخاطرات دیگری روبرو خواهد شد.
 
وی همچنین تحت تعقیب دادگاه کیفری بین المللی است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *