مانور نظامی تاجیکستان در مرز‌های افغانستان/بیانیه عفو بین الملل درباره ۵ میلیون آواره

13:55 - 07 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۹۸۶
اوضاع افغانستان به دلیل مشخص نشدن تکلیف کابینه جدید در این کشور همچنان در ابهام است.
پس از گذشت حدود ۲ ماه از خروج آمریکا از افغانستان، انتقاد‌ها به رویکرد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در این باره، حتی در حلقه داخلی ادامه دارد.
 
طالبان، آمریکا را به نقض حریم هوایی افغانستان متهم کرد
 
طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا، برخلاف قوانین بین المللی و توافق نامه «دوحه»، حریم هوایی افغانستان را نقض می‌کند.
 
نگرانی سازمان عفو بین الملل از ۵ میلیون آواره داخلی در افغانستان
 
سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «دستکم ۵ میلیون آواره داخلی در افغانستان با وضعیت دشواری روبرو هستند و به کمک فوری نیاز دارند.»
 
اعتراف مقام‌های آمریکایی به شکست در افغانستان
 
«لوید آستین»، وزیر دفاع، «مارک میلی»، رئیس ستاد ارتش و «فرانک مکنزی»، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، توافق «دوحه» را سبب ناکامی استراتژیک آمریکا و فروپاشی ارتش افغانستان خواندند.
 
«مارشا بلکبرن»، سناتور آمریکایی نیز می‎گوید «خروج از افغانستان بزرگترین فاجعه سیاست خارجی جو بایدن در نزدیک به ۵۰ سال فعالیت وی است.»
 
«تام کاتن»، سناتور جمهوریخواه آمریکا، گفت «مردم آمریکا می‌خواستند به جنگ کشورشان در افغانستان پایان دهند نه این که در آن شکست بخورند.»
مانور نظامی تاجیکستان در مرز افغانستان
 
ارتش تاجیکستان در حضور «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور این کشور در نزدیکی مرز افغانستان مانور نظامی برگزار کرد.
 
بیانیه‌ ۱۸ ماده‌ای مقامات حکومت پیشین افغانستان
 
تعدادی از مقام‎های حکومت پیشین افغانستان با صدور بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشور‌های منطقه خواستند تا فشار بر طالبان را افزایش دهند.
 
آن‌ها همچنین از ایجاد شورای عالی دولت خبر داده و اظهار کردند که این شورا پیشبرد امور کشور و هماهنگی میان اعضای حکومت و شورای ملی را بر عهده دارد و سران و چهره‌های سیاسی در این شورا حضور خواهند داشت.
 

برچسب ها: افغانستان طالبان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *