رایزنی وزرای خارجه انگلیس و آمریکا/ گمانه زنی «لودریان» و «بورل» درباره نشست برجامی

9:06 - 30 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۶۸۹
موضوع برجام و برنامه هسته‌ای ایران از موضوع‌های مهم و مورد بحث در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.
اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی برای رایزنی و دیدار‌های برجامی ایجاد کرده است.
 
به گزارش «وب سایت وزارت خارجه آمریکا» «آنتونی بلینکن» و «لیز تراس»، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس که برای شرکت در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک» حضور دارند، با یکدیگر دیدار و در مورد ایران رایزنی کردند.
 
بلینکن در توییتر خود نوشت «نخستین دیدار حضوری با وزیر خارجه انگلیس، لیز تراس به خوبی برگزار شد و درباره اولویت‌های مشترک از ایران و افغانستان گرفته تا ایندو پاسفیک آزاد صحبت کردم.»
 
«وب سایت وزارت خارجه انگلیس» نیز با انتشار بیانیه سخنگوی این وزارتخانه، اعلام کرد «طرفین بر ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات برجام در وین توافق کردند. »
 
«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، نیز اعلام کرد که احتمالا نشستی با ایران درباره برجام، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود.
 
به گزارش «رویترز»، وی با اشاره به این که حضور ایران در نشست بغداد نشانه مثبتی بود، گفت «ما در این هفته جلسه‌ای درباره برجام برگزار می‌کنیم.»
 
وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت «من در هفته جاری در سازمان ملل با وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کنم؛ این دیدار که با هدف ایجاد حرکتی مثبت برای از سرگیری مذاکرات وین است، شامل وزرای خارجه همه طرف‌های برجام به جز آمریکا خواهد بود.»
لودریان همچنین مدعی شد که «زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند و با گذشت زمان، ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت می‌دهد.»
 
در عین حال «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که جلسه‌ای در مورد برجام در سازمان ملل برگزار نمی‌شود.
 
وی امروز سه شنبه، ۳۰ شهریور، با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار می‌کند. براساس گزارش ها، وی در این دیدار از امیرعبداللهیان خواستار از سرگیری مذکرات وین در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد شد.
 
براساس برنامه ریزی‌ها «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با همتایان آلمانی، چینی، فرانسوی، انگلیسی و روسی خود مذاکرات دوجانبه‌ای خواهد داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *