آموزش مجازی کارکرد‌های نظام آموزشی را با مخاطره رو به رو کرده است

8:25 - 29 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۱۷۶
یک جامعه شناس گفت:نظام آموزشی و به طور کلی مدرسه کاردکرد‌های متفاوتی دارد، آموزش مجازی و دوری دانش آموزان از حضور در مدرسه در روند این کاردکرد‌ها اختلالاتی ایجاد کرده است.
عزیزالله علیزاده نویسنده و جامعه شناس در گفت‌وگو با میزان در مورد کارکرد‌های نظام آموزشی و به ویژه مدرسه گفت: به طور کلی دانش‌آموران، ۵ روز در هفته، ۹ ماه در سال و ۱۲ سال از ۱۸ سال اول عمرشان را "در" یا "با" مدرسه می‌گذرانند.

کارکرد‌های نظام آموزشی و مدرسه

علیزاده گفت:نظام آموزشی کارکرد‌های متعددی دارد. کارکرد‌های مدرسه را می‌توان به رسمی و غیررسمی، آشکار و پنهان، مناسب و نامناسب تقسیم کرد. مدرسه علاوه بر کارکرد‌های آشکار، کارکرد‌های پنهانی نیز دارد که به مرور نوع نگاه دانش‌آموزان نسبت به خانواده، مدرسه و جامعه؛ گذشته، حال و آینده؛ مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و... را شکل می‌دهد.

وی در مورد تاثیرات غیر رسمی مدرسه گفت: گاهی تأثیر کارآیی غیررسمی مدرسه بیش از کارکرد‌های تعریف شده رسمی است، چون دوره کودکی، نوجوانی و آغاز جوانی که در مراکز آموزشی سپری می‌شود، محل و زمان " انتخاب الگو" است. حضور در کلاس، آماده کردن تکالیف درسی، داشتن وسایل مورد نیاز، استفاده مناسب از وقت، پاسخگویی و ارائه تکالیف، تطابق با مدرسه و دیگران می‌تواند میزان تحمل و تاب‌آوری دانش‌آموزان را افزایش دهد.

وی در مورد برخی از مهم‌ترین کارکرد‌های مدرسه چنین گفت:در مدرسه آشنایی با روش‌های زندگی و انتخاب بهترین راه، افزایش حس یگانگی گروهی، افزایش علم و مهارت تعلیم و تربیت، آشنایی با چگونگی منزلت اجتماعی و مهمتر از ان آگاهی به تفاوت‌های فردی با دیگران و عقاید مخالف باآنان و تحمل و کنترل و خویشت داری اتفاق می‌افتد.

بهداشت روانی دانش آموزان در مدرسه و در ارتباط با همسالان تامین می شود 
علیزاده گفت:آموزش مهارت‌های مهم زندگی در این این مکان اتفاق می‌افتد و نظم و انظباط پذیری از اینجا آغاز می‌شود و به واقع در روند اجتماعی شدن مدرسه عامل اساسی و دارای نقشی پر رنگ است.
 
وی افزود: در بعد سلامت و بهداشت روانی دانش آموزان باید گفت که مدرسه و به طور کلی محیط آموزشی آن موجب تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان و پرورش رشد عقلی ،احساسی ،روانی ،دینی ، عاطفی و اجتماعی آنان خواهد شد.
 
وی گفت:تقویت سازگاری اجتماعی و روحیه تطابق با محیط دانش آموز در ارتباط با همسالانش در محیط مدرسه رشد یافته و تکامل می یاد.
 
وی در پایان اظهار کرد: از این رو مدرسه و فضای آموزشی با توجه به کاردکردهای مهمی که دارد می تواند بخش اعظمی از روند تکمیل شخصیت افراد را در سالهای آغازین زندگی آنان را ترسیم کرده و شکل دهد و اما آموزش مجازی و محرومیت دانش آموزان از حضور در مدرسه در این کارکرد اختلال ایجاد کرده و موجب به مخاطره افتادن این کارکردها شده است. 
بیشتر بخوانید :
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *