بسوی آموزش ترکیبی در پسا کرونا

13:22 - 11 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۳۳۴
رویکرد ترکیبی میان جامعه آموزشی رواج و رونق زیادی گرفته است چنانچه عده‌ای معتقدند آموزش ترکیبی تنها راه برون رفت از معظلات آموزشی در دوران پسا کرونا است.
- بحران کرونا به ما یاد آور شد که با توسل به تکنولوژی می‌توان بر مشکلات بسیاری فائق آمد. امروزه دیگر همه می‌دانیم که بسیاری از نیاز‌های آموزشی را نمی‌توان به طور کامل با یک رویکرد سنتی و یا یک رویکرد کاملاً مجازی برطرف کرد. اساساً، برای رسیدن به نتایج مورد نیاز، ترکیبی از هر دو رویکرد ضروری است.

از این رو رویکرد ترکیبی میان جامعه آموزشی رواج و رونق زیادی گرفته است چنانچه عده‌ای معتقدند آموزش ترکیبی تنها راه برون رفت از معظلات آموزشی در دوران پسا کرونا است.

در طی یک و نیم سال از تجربه آموزش مجازی در نظام آموزشی کشور مزایا و معایب آن بر همگان روشن شده است. مخالفین آموزش مجازی با اصرار بر آموزش چهره به چهره معتقدند که در آموزش مجازی حق مطلب ادا نمی‌شود و فرایند آموزش به طور کامل اتفاق نمی‌افتد. معظلات مربوط به تکنولوژی چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری مانع از تحقق اهداف می‌شود.

از سوی دیگر مدافعان آموزش مجازی معتقدند که، در این نوع از نظام آموزشی یادگیرنده و یاد دهنده با صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی می‌توانند به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند. از سوی دیگر به جهت انعطاف پذیری بالایی که این نوع آموزش از آن برخوردار است بستری دائمی برای استفاده مفید از ظرفیت‌های مفید تکنولوژی را در اختیار قرار می‌دهد و همواره در دسترس است.

آموزش ترکیبی به عنوان راهی میانه

با توجه به موارد بالا، آنچه که می‌توان به عنوان راهی میانه برای این امر در نظر گرفت استفاده از شیوه آموزش ترکیبی است، آموزش به شیوه ترکیبی موضوعی است که تا پیش ازین نیز در برخی کشور‌های دنیا به عنوان شیوه مقبول مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به بررسی مزایای آموزش ترکیبی اشاره خواهیم کرد.

انعطاف پذیری

در زمانی که یادگیرنده نمی‌تواند و این امکان برای او فراهم نیست که در آموزش حضوری شرکت کند با شرکت در آموزش مجازی این امکان وجود دارد که بر این معضل فائق آید و یا بالعکس. ازین رو آموزش ترکیبی از انعطاف پذیری بالایی در این جهت برخوردار است.

کنترل بر جریان یادگیری

در روش ترکیبی یادگیرنده محور است بدین صورت که می‌تواند کنترل بیشتری بر جریان یادگیری داشته باشد، مطالبی را که در آموزش حضوری و سنتی به خوبی فرانگرفته است را می‌تواند در آموزش مجازی تکمیل کند و بالعکس. از طرفی می‌تواند به محتوای جلسات مجازی که امکان شرکت در آن را نداشته به شکلی ضبط شده در اختیار داشته باشد.

صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی

روش ترکیبی با صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی برای یادگیرنده و یاد دهنده و بطور کلی نهاد و سازمان آموزشی امروزه مزیت بالاتری نسبت به شیوه آموزش حضوری و سنتی دارد و امروزه به عنوان روشی مقبول برای نظام‌های اموزشی در دنیا مورد استفاده است.

محقق شدن جمیع اهداف آموزشی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *