واعظی: هیچ رابطه دو جانبه‌ای با آمریکایی‌ها نداریم

12:51 - 15 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۷۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ رابطه دو جانبه‌ای با آمریکایی‌ها نداریم، گفت: البته در هفته‌های گذشته هم کشور‌های اروپایی نسبت به گذشته فعال شده اند ودرحال رایزنی با آمریکایی‌ها هستند.
- محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، در بخشی از سخنان خود درباره بودجه سال ۱۴۰۰ در فضای مجازی و رسانه‌ای، تاکید کرد: بودجه کاری کارشناسی و تخصصی است و نیازی به سخنان قبل از تصمیم گیری و تصویب وجود ندارد و نباید هر کس از زاویه دید سیاسی به بودجه نگاه کند.

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رد مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را به هم زده بود و برخلاف ادعا‌هایی که نباید بودجه رانتی شود، واردات ماشین لوکس در مناطق آزاد باز کردند.

 واعظی با بیان اینکه بستن مالیات و پیش‌بینی عوارض غیر قابل وصول و تعیین نرخ غیر قابل دسترس برای فرآورده نفتی در بودجه شدنی نیست، ادامه داد: رقم بودجه را تا ۱۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه نسبت به سال گذشته خیلی بالا بسته شده است. از طرف دیگر هزینه‌هایی اعلام کردند که حتما باید دولت بدهد که برای دولت خیلی مشکل بود و اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود، در مجلس رد نمی‌شد اجرای آن با مشکلاتی همراه بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به رد پیشنهادات کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۹۸ و طی روند قانونی در مجلس سابق، ابراز امیدواری کرد تا با تعامل و همکاری دولت و مجلس یک بودجه قابل اجرا بسته شود.

 واعظی با تاکید بر اینکه تغییرات در بودجه تا جایی پذیرفتنی است که اصلاحات منطقی باشد و شاکله بودجه بهم نریزد، تصریح کرد: می‌توانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم، اما نم‌یدانم به چه دلیلی اصرار بر این است که رقم فروش را تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه پایین بیاورند. بودجه باید به خارج از کشور علامتی دهد که سال ۱۴۰۰ یک شرایط عادی خواهیم داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: امروز با توجه به شرایط جدید فضای بین‌الملل می‌توانیم رقم بیشتری نفت بفروشیم.

 واعظی در پاسخ به سوالی درباره سخنان دکتر ظریف مبنی برای ایجاد مکانیزمی برای بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام، تاکید کرد: دکتر ظریف از کلمه همزمان استفاده نکرد. اعتقاد ما بر این است که جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و به کلیت برجام متعهد است. درباره اجرای تعهدات آمادگی داریم تا به تعهدات خود بازگردیم.

وی خاطرنشان کرد: از سه سال قبل همین مواضع را داشتیم و امروز هم به دولت آقای بایدن همین مواضع را اعلام می‌کنیم و این آمریکا است که باید به برجام برگردد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تبادل پیام بین مقامات ایرانی و آمریکایی، تصریح کرد: غیر از آنچه که شما هم می‌شنوید، ارتباط دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها برقرار نشده است. البته در هفته‌های گذشته کشور‌های اروپایی مقداری نسبت به گذشته فعال‌تر شدند و رایزنی‌هایی با آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و آقای بورول فعال شده و با دکتر عراقچی مذاکراتی انجام شده است. به طور کلی فضای شکل گرفته در دولت بایدن یک مقدار نسبت به هفته‌های گذشته فعال‌تر شده است.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره واکنش‌ها نسبت به واکسن روسی، با اشاره به برخی اظهارنظر‌های غیرعلمی در ارتباط با مساله واکسن، گفت: مدیریت وزارت بهداشت اثبات کرده که دریک سال گذشته در زمینه دارو و معالجه کرونا و همچنین مدیریت بحران کرونا، توانایی بسیار خوبی دارد و مردم باید پس از عبور از این مراحل مختلف مبارزه با بیماری کرونا به همه متخصصین پزشکی در وزارت بهداشت اعتماد کنند چراکه از نظر علمی، اعتقادی و ملی متعهد هستند تا با رعایت همه ملاحظات و موارد پزشکی و علمی مراحل بررسی واکسن را انجام دهند.

وی افزود: البته مراحل خرید واکسن خارجی نه تنها برای واکسن روسی بلکه برای واکسن کشور‌های چین و هند نیز در حال انجام است و الان پس از انجام مطالعات، تبادل نظر و تعامل قراردادی امضاء شده و اولین محموله هم قرار است تا روز‌های آینده وارد تهران شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به طرح وزارت بهداشت برای ایجاد یک سبد و خریداری واکسن‌هایی در قالب کواکس، اظهار داشت: مقرر شده نزدیک ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن در آن سبد واکسن باشد و درصورت تولید واکسن‌های داخلی از خارج واکسن وارد نمی‌شود.

وی ادامه داد: الان حدود ۱۰ تا ۱۵ کشور از واکسن‌های روسی برای واکسیناسیون استفاده می‌کنند و از طرف دیگر روسیه برای فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن با حدود ۴۵ کشور قرارداد بسته است. پس از بررسی گزارش‌های مراکز معتبر جهانی، متوجه شدیم واکسن روسی ثبت شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: طبق برنامه ریزی‌ها از فصل زمستان ۲ گروه افراد مسن زمینه‌دار و کل کادر درمانی واکسینه می‌شوند و در فصل بهار نیز یک گروه دیگر واکسینه می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی سایتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ برای شکایت از رئیس جمهور، تاکید کرد:در شرایطی که کشور بیش از هر زمان نیاز به انسجام و وحدت دارد اینگونه اقدامات باعث تفرقه و ناهماهنگی می‌شود و علامتی خوبی به دشمنان خارج از کشور داده نمی‌شود.

واعظی ادامه داد: البته این کلیت مجلس نیست و کار عده‌ای است که تند هستند و کار تبلیغاتی می‌کنند و سفر‌های نظارتی و میدانی درست کردند و از هواپیمای بیت‌المال و هلی‌کوپتر استفاده می‌کنند که این کار تبلیغاتی برای ۱۴۰۰ است.

وی  در واکنش به سخنان آقای نادران برای استیضاح رئیس جمهور، تصریح کرد: انتظار داریم فردی با تحصیلات اقتصادی و ریاست بر کمیسیون تلفیق خیلی پخته‌تر صحبت کند و نباید اینقدر شعار دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به رد مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۰، خاطر نشان کرد: حتی اگر مجلس تصویب می‌کرد، در شورای نگهبان رد می‌شد که البته به نظر می‌رسد هیئت رئیسه مجلس نظر دیگری دارد و بنا شد معاون امور مجلس رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس مجلس توضیحات را اریه دهد.

وی تاکید کرد: بنای دولت نه دعوا، درگیری و لجاجت بلکه تعامل، همکاری و گفتگو است چراکه بودجه با زندگی و معیشت مردم سر و کار دارد و مسئول این کار هم دولت است که مجلس می‌تواند چیزی بگوید و کنار بنشیند و بعدش بگوید که من گفتم و یا چیزی گران شود، تذکر دهد، ولی دولت وسط میدان است.

 واعظی درباره رد طرح شفافیت آراء نمایندگان، تاکید کرد: این حق مردم است که بدانند نمایندگانشان در مجلس چه مواضعی و چگونه رأی می‌دهند و دولت نیز همواره بر روی مساله شفافیت تاکید داشته است و از اینکه مجلس به این موضوع پرداخت، بسیار خوشحال شدیم، اما رای نیاوردن این طرح برخلاف آن چیزی است که ادعا می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی شائبه‌ها درخصوص واکسیناسیون برخی مقامات ارشدکشور از جمله رئیس جمهور با رد این گونه شایعات تاکید کرد: اصلاً واکسنی وارد کشور نشده است که ممکن است مردم عادی یک سفری به خارج رفته و واکسن زده باشد، اما درباره مسئولین خبری ندارم.
 
 
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *