دولت افغانستان برای رسیدن به صلح دائمی متعهد است

9:11 - 20 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۳۹۰۳
رئیس تیم مذاکره کننده دولت افغانستان اظهار داشت که هیچ کسی نمی‌تواند مانع خواست مردم این کشور برای رسیدن به صلح شود و دولت نیز برای رسیدن به صلح دائمی متعهد است.

-  «محمد معصوم استانکزی» رئیس تیم مذاکره دولت افغانستان با طالبان اعلام کرد که ما برای رسیدن به صلح دائمی در این کشور متعهد هستیم.

وی در توئیترش نوشت که هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع خواست مردم برای تحقق صلح در افغانستان شود.

رئیس هیئت مذاکره دولت افغانستان چندی قبل تاکید کرده بود: تصمیم‌هایی که در لویه جرگه مشورتی صلح گرفته شد، نقشه راه این هیئت در مذاکره با طالبان است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در قطر به سر می‌برند و گروه تماس دو طرف، تاکنون در تعیین دستورکار مذاکرات موفق نبوده‌اند.

تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز با تایید عدم توافق بر دستور کار مذاکرات در توئیتی نوشت که : «نهایی شدن دستور کار جلسات مذاکرات صلح صحت ندارد».

مذاکرات دولت افغانستان و طالبان برای تعیین دستورکار مذاکرات 22 شهریور آغاز شد، اما اختلافات بر سر دو مورد مبنا قرار گرفتن فقه حنفی و نیز توافقنامه قطر ادامه دارد.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان اواخر هفته گذشته در برنامه تلویزیونی «مناظره کابل» با تأکید بر اینکه دولت جدول زمانی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارد، تصریح کرد: لازم نیست که مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد ولی جنگ باید متوقف شده و آتش‌بس برقرار شود.

وی همچنین درباره صلاحیت تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز گفت: این تیم درباره تصمیم نهایی هیچ صلاحیتی ندارد و برای تصمیم‌گیری در آن سطح باید به شورای عالی مصالحه و رئیس جمهور مراجعه کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان پیش از این نیز تصریح کرده بود که درصورت شکست مذاکرات صلح با طالبان، دولت افغانستان آمادگی‌ هر سناریویی را داشته و آمادگی کامل نظامی نیز دارد.

تسنیم



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *