رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیشنهاد صادرات گاز قطر به اروپا از طریق ایران و ترکیه

4:00 - 20 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۱۸۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ترکیه از مصرف‌کنندگان گاز ایران است و گاز ایران به طور مداوم به این کشور صادر می‌شود.
محسن جلال‌پور در حاشیه دیدار معاون وزیر اقتصاد و هیئت تجاری ترکیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ترکیه شرایط مطلوبی برای صادرات گاز ما به اروپا دارد افزود: همچنین می‌توان شرایط صادارت گاز قطر به اروپا را از طریق ایران و ترکیه فراهم کرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم با ترکیه  و قطر در این زمینه به توافق برسیم سودآوری مناسبی برای ایران و ترکیه فراهم می‌شود که از میزان فروش گاز ما نیز بیشتر است، اما در این راه موانع سیاسی و مخالفت‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در شرایط جدید با توافقی که بین ایران و ترکیه صورت می گیرد این موارد به صورت جدی پیگیری شود.

جلال‌پور با ابراز نگرانی از روابط اقتصادی ایران و ترکیه در شرایط پساتحریم گفت: تجارت ایران و ترکیه تا به امروز به علت تحریم، محدود بوده، اما در پساتحریم شرایط ایران متفاوت و دروازه‌های سایر کشور‌ها به روی ایران باز است و شرایط جدید ایران در پسا‌تحریم به معاون وزیر اقتصاد ترکیه اعلام شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد شرکت‌های مشترک و بهره‌گیری از فناوری یکدیگر و رفت و آمد هیئت‌های تخصصی از جمله مواردی است که به حفظ  وضع کنونی در مبادلات تجاری و رسیدن به 30 میلیارد دلار مورد توافق کمک می‌کند اما امروز این رقم بسیار کمتر از میزان یاد شده است.

جلال پور تاکید کرد: ترکیه باید شرایط جدید ایران را در نظر بگیرد زیرا این کشور دیگر تنها کشور مورد نظر ما برای مبادلات تجاری و واردت محصول نیست و در تمام کشورها به روی ما باز است.   

وی افزود: ترکیه باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشد و فناوری و ظرفیت‌های متقابل را ایجاد کند تا حجم مراودات ما با این کشور حفظ شود و بالا برود.

رئیس اتاق ایران درباره استفاده از ظرفیت های گردشگری در توسعه روابط دو کشور گفت: ترکیه در زمینه توسعه گرشگری حداکثر استفاده را کرده است به طوری که سالانه بیش از دو میلیون نفر از گردشگران ایران از این کشور بازدید می‌کنند، اما میزان ورود گردشگران ترکیه در ایران سالانه 500 هزار نفر است.

جلال پور افزود: در جلسه بر این موضوع تاکید شد که باید میزان ورود گردشگران ترک به ایران افزایش یابد زیرا ایران دارای آثار تاریخی، منابع طبیعی و مذهبی مناسبی است که می توان شرایط خوبی برای حضور ترک‌زبانان فراهم کرد.

وی اضافه کرد: در مراودات سیاسی باید بر این مطلب تاکید شود که میزان رفت و آمد‌ها به یک اندازه یا نزدیک هم باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *