اظهار رضایت دیوان عدالت اداری از کاهش شکایات بخش خصوصی علیه دولت/ فسادهای مالی چند هزار میلیاردی حاصل منافذ قانونی است

16:27 - 07 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۰۳۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان:الهام امین زاده با بیان اینکه دیوان عدالت اداری از کاهش شکایات بخش خصوص علیه دولت اظهار رضایت کرده، گفت: هیئت تطبیق دیوان عدالت و دیوان محاسبات از همکاری معاونت حقوقی با آنها ابراز رضایت کرده است.
اظهار رضایت دیوان عدالت اداری از کاهش شکایات بخش خصوصی علیه دولت/ فسادهای مالی چند هزار میلیاردی حاصل منافذ قانونی استبه گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ، الهام امین زاده در نشست هم اندیشی معاون حقوقی رئیس جمهور با بانوان حقوقدان که بعد از ظهر امروز در محل ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: این جلسه به دلیل درخواست بانوان وکیل دادگستری برگزار شد تا زحمات وکلای خانم که در بسیاری مواقع خدمات ارزان قیمت و رایگان ارائه می‌دهند، دیده شود.

وی با اشاره به اینکه در قوه قضائیه 15 میلیون پرونده درمحاکم وجود دارد، گفت: اگر هر پرونده متعلق به خانواده ای چهارنفره باشد حداقل 60 میلیون نفر درگیر مسائل حقوقی هستند.

وی تصریح کرد: اگر خدمات مشاوره ای قبل از فرآیند قراردادی شدن وکالت انجام بگیرد و استفاده از وکلا تنها به زمانی موکول نشود که افراد تاب و توان مالی و جسمی شان کم شده، بسیار بهتر است و اگر مردم از ابتدا به وکلا مراجعه کنند مشکلاتشان بسیار کمتر خواهد بود.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به فعالیت های 24 ماه گذشته این معاونت گفت: پیش از این معاونت حقوقی تنها دارالوکاله ای بود که استعلامات را انجام می داد و درباره لوایح نظر می داد؛ اما با آسیب شناسی هایی که در این مدت انجام شد و دقت در تنقیح قوانین متوجه شدیم، می توان مبادی فساد را بست، زیرا فسادهای چند میلیاردی منافذ قانونی داشتند.

تاکید معاونت حقوقی بر آگاه کردن مردم از مسائل حقوقی

وی در ادامه با تأکید بر آگاه کردن مردم از مسائل حقوقی گفت: آگاه کردن مردم و شهروندان از 11 هزار عنوان قانون، 40 هزار مصوبه هیئت وزیران و صدها هزار آئین نامه و بخشنامه بسیار مهم است و اگر بتوانیم مردم را آگاه کنیم کمتر دچار ضرر می شوند و کسانی که سوء استفاده کننده هستند مجال تعرض به بیت المال را پیدا نمی کنند.

امین زاده درباره استفاده معاونت حقوقی ریاست جمهوری از نظرات وکلا گفت: از نظرات بیش از 30 نفر از وکلا استفاده می کنیم و درسفرهای استانی با کانونهای وکلا و ادارات بازرسی و نظارت ارتباط می گیریم و زنجیره حقوقی ای را تشکیل دادیم که بر اساس آن استانها بتوانند حوزه های همجوار خود را پوشش دهند.

تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه‌های حقوقی مختلف

وی در ادامه از تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه های حقوقی مختلف از جمله اقتصاد، گمرک و سلامت خبر داد و گفت: در این زمینه از نظرات اساتید خبره بهره مند شدیم و این موضوع باعث شد حقوقدانان در هیچ جای ایران تنها نباشند و وکلایی که در سراسر ایران هستند دیده شده و توجهات تنها متوجه وکلای مرکز نباشد.

الهام امین زاده با اشاره به کاهش تفاوت مصوبات دولت با قوانین گفت: دستاورد مهم دولت یازدهم این است که آمار مغایرت ها با قوانین کم شده است و از 4 درصد به 2 درصد تفاوت رسیده است.

وی تأکید کرد: دیوان عدالت اداری از کاهش شکایات بخش خصوص علیه دولت اظهار رضایت کرده و هیئت تطبیق دیوان عدالت و دیوان محاسبات از همکاری معاونت حقوقی رضایت دارند.

قرار بر این است که دستگاه های دولتی هیچ باری را به دستگاه قضا وارد نکنند

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به حل پرونده‌های به ارزش 92 هزار میلیارد تومان تصریح کرد: قرار بر این است که دستگاه های دولتی هیچ باری را به دستگاه قضا وارد نکنند و رسیدگی به این پرونده ها که مربوط به دولت است به صورت رایگان در بخش حقوقی دولت انجام می شود.

امین زاده تأکید کرد: همچنین در استانها ارزش این پرونده های حدود 200 میلیون دلار بود و در این حالت دانشگاه و بخش اجرایی مشغول به همکاری در یک بخش شدند.

وی با اشاره به اینکه اگر حقوق را حذف کنیم شاهد ناکارآمدی و حکمرانی بد خواهیم بود، گفت: درکشورهای پیشرفته کوچکترین قانون به بهترین نحو انجام می شود و باید سعی شود که نقطه حقوق و قانون برای مردم خشک و غیر جذاب جلوه نکند.

امین زاده با اشاره به فعالیت های مختلف در زمینه آگاه سازی حقوقی مردم گفت: در استانهای مختلف، صداو سیما و وزارت ارشاد سعی بر این است تا فیلمهایی مبتنی بر موارد حقوقی ساخته شود و همچنین با همکاری آموزش و پرورش موارد حقوقی در کتاب های درسی وارد شود تا حقوق  از سنین پایین درذهن بچه های نهادینه شود.

معاون حقوقی دولت یازدهم با اشاره به اینکه رئیس جمهور رسالت تنظیم سند حقوق شهروندی را به این معاونت واگذار کرده است، تصریح کرد: ما حقوق شهروندی را از حقوق بشر تفکیک کرده ایم، زیرا در حوزه حقوق شهروندی قوانین لازم را داریم که به موازات حق دولت و مردم نسبت به یکدیگر تعریف شده است و همه نسبت به هم حق و تکلیف دارند در صورتی که حقوق بشر سندی است که در عرصه بین المللی تعریف شده است.

حضور وکیل و تخصصی شدن بیمه وکالت

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه نشست امروز خود با بانوان حقوقدان درباره حضور وکیل و تخصصی شدن بیمه وکالت مطالبی را در راستای نهادینه شدن امر وکالت در کشور بیان کردند.

وی همچنین درباره تنقه گفت : 80 نفر حقوقدان در معاونت حقوقی مشغول بررسی قانونها منسوخ از قانون معتبر هستند.

امین زاده درباره نقش وکیل در رخدادهای اخیر نیز بیان کرد: یکی از مسائلی که من قصد داشتم در جلسه درباره آن صحبت کنم چگونگی کمک یا همکاری حقوقدانان زن پیرامون مسائل جاری منطقه ای و داخلی که ما شاهد هستیم در طول مدت جنگ یمن در بین 4هزار کشته 1400 زن وجود دارد، علاوه بر آن بانوان در مساجد و بیمارستانها به رزمندگان و مصدومان کمک رسانی می کنند.

وی افزود: همچنین امروز ما خرید و فروش زنان ایزدی را در منطقه شاهد هستیم که این کار بسیار زشت و بدی است امروز همه باید برای محیط امن سالم بهداشتی تلاش کنند تا همه مردم از جمله از این فضا بهره مند باشند.



معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته ای  و جمع بندی وین،گفت: پیرامون توافق نامه هسته ای و برجام بررسی حقوقی را قبل از جلسه وین و لوزان داشتیم و 40 حقوق دان بین المللی در این جلسات شرکت کردند و مذاکره کنندگان ارشد نیز در این جلسات شرکت داشتند و همه دغدغه های پیرامون این مسئله بررسی شد.

وی درباره آخرین قانون پیرامون مذاکرات هسته ای گفت: آخرین قانون همان الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای بود که در یکی از بندهای آن اشاره شده است که طبق اصل 77و125 قانون اساسی دولت موظف است نتیجه مذاکرات هسته ای را به مجلس ارائه کند.

وی با بیان اینکه ما بیان داشتیم که این بند فقط بحث بررسی است ولی متاسفانه جراید مسائل مختلف دیگری را بیان کرد مبنی بر اینکه دولت نمی خواهد نتیجه مذاکرات را به مجلس ارائه کند، تصریح کرد: نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که کلا طرفین مذاکرات این مسئله را یک توافق سیاسی و نه یک معاهده بین المللی می بینند

امین زاده بیان کرد: بنابراین چیزی که امروز در حال بررسی است این است که آیا این مسئله یک معاهده بین المللی یا  یک توافق سیاسی یا اینکه برای لازم الاجرا شدن آن مصوبه شورای مجلس اسلامی لازم می باشد که این موضوعات در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: چیزی که مهم است اینکه بعد از 90 روز برجام لازم الاجرا می شود، بنابراین مسئله ای مهم این موضوع است که اگر این سند سیاسی است و مجلس 6 کشور طرف مقابل قرار نیست به مجلس خودشان ببرند، چرا ما این اصرار را داریم که مجلس قانونگذاری ایران این موضوع را یک معاهده بدانند و آن را تصویب کنند.

امین زاده گفت: قوه مجریه امروز اما این سند به مجلس تقدیم کرده است و مجلس از سند برجام مطلع است، اما ما معتقدیم که طرف مقابل ما اعتقاد دارد که اگر این سند یک توافق سیاسی است چرا ما باید آن را یک معاهده بین المللی حساب کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در پایان بیان کرد: من اعتقاد دارم مباحث حقوقی نباید سیاسی شود و ما سعی کردیم در طول این مدت مباحث حقوقی را فارغ از جایگاه سیاسی بیان کنیم.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *