رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بودجه دفاعی پاکستان افزایش یافت

9:00 - 26 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۹۱۲۰
ارتش پاکستان سال گذشته به رغم اوج تنش‌های سیاسی و نظامی با هند، به دلیل مشکلات معیشتی داوطلبانه از افزایش هزینه‌های دفاعی خود صرف نظر کرده بود، اما در سال جدید مالی بودجه نظامی این کشور بیش از ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

- دولت پاکستان هفته گذشته لایحه بودجه جدید کشور را به مجلس این کشور تقدیم کرد و به رغم کاهش ۱۱ درصدی بودجه کل پاکستان نسبت به سال گذشته، بودجه نظامی این کشور ۱۱.۹ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان نظامی معتقدند: تداوم تنش‌های نظامی و مرزی میان این کشور با هند باعث شد تا دولت اسلام‌آباد بودجه نیروهای مسلح خود را پس از یکسال بیش از ۱۱ درصد افزایش دهد.

دولت عمران‌خان نخست وزیر پاکستان پیش از ارائه لایحه بودجه اعلام کرده بود که میزان بودجه نظامی این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ تغییر نخواهد اما براساس داده‌های رسمی دولت اسلام‌آباد بودجه آتی نیروهای مسلح پاکستان ۱۲۸۹ میلیارد روپیه مقرر شده است.

پاکستان و هند هر دو دارای چندین کلاهک هسته‌ای هستند. این دو کشور معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) را امضا نکرده‌اند.

پاکستان که توان هسته‌ای خود را عاملی بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند می‌داند، همواره اعلام کرده است که به هیچ قیمتی حاضر نیست بر سر توان دفاعی و هسته‌ای خود معامله یا مصالحه کند.

بودجه نظامی هند برابر با کل بودجه پاکستان

هرچند بخشی از هزینه‌های مازاد نظامی پاکستان به تشدید تنش‌ها با هند برمی‌گردد اما هزینه‌های نظامی دهلی‌نو در مقایسه با رقیب سنتی خود پاکستان، ۶ برابر بیشتر است.

در واقع هند از اوایل سال جاری میلادی هزینه‌های نظامی خود را حدود ۶ درصد افزایش داد با این حال مخارج نظامی این کشور ۶ برابر بزرگتر از کل هزینه‌های دفاعی پاکستان است و به گفته کارشناسان بودجه نظامی هند برابر با کل بودجه پاکستان ارزیابی می‌شود.

موسسه بین المللی پژوهش‌های صلح استکهلم موسوم به (سیپری) در گزارش سالانه خود که در ماه آوریل منتشر شد، گفت: هند سومین بودجه نظامی جهان را پس ایالات متحده آمریکا و چین در اختیار دارد.

مخارج نظامی هند طی یک دوره ۳۰ ساله از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، حدود ۲۵۹ درصد افزایش داشته و این میزان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ نیز ۳۷ درصد رشد داشته است.

منابع نظامی در پاکستان می‌گویند: این کشور سالانه ۹ هزار دلار برای هر سرباز خود هزینه می‌کند درحالی که هزینه سالانه هر سرباز هندی ۱۸ هزار دلار است و تفاوت بین پاکستان با هزینه‌های بالای کشورهای بزرگ در اقتصاد آنان است که پاکستان اقتصاد کم‌تری دارد.

تنش‌های قدیمی میان پاکستان و هند باعث شده است تا به نوعی، یک رقابت تسلیحاتی شامل رقابت در تولید سلاح‌های هسته‌ای میان دو کشور در جنوب آسیا ایجاد شود.

پاکستان در خردادماه ۱۳۷۷ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را با موفقیت انجام داد و به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان شناخته شد.

/انتهای پیام/

ایرنا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *