جنگ غزه در ایستگاه رفح؛ معادلات به کدام سو می‌رود؟

7:30 - 11 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۶۳۵
جنگ غزه در ایستگاه رفح؛ معادلات به کدام سو می‌رود؟
حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح تبعات بسیاری را برای حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی خواهد داشت که در این شهر پناه گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان - بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به‌تازگی طرح ارتش این رژیم را برای حمله به رفح تایید کرد، اما هنوز هیچ چارچوب زمانی علنی برای حمله اعلام نشده است.

با این حال، چندین مورد از تحولات اخیر نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی ممکن است زمینه را برای برنامه‌های خود فراهم کند.

 

حمله رژیم صهیونیستی به رفح چه پیامدهایی خواهد داشت؟

 

به‌تازگی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو تیپ ذخیره را برای انجام وظیفه در غزه فراخوانده است؛ تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چندین چادر جدید که می‌تواند هزاران نفر را در خود جای دهد، در این ماه در مناطق شمال رفح برپا شده است، همچنین در هفته‌های اخیر روزانه حملات هوایی به این شهر انجام شده که نشان‌دهنده افزایش فشار ارتش رژیم صهیونیستی بر رفح است.

رژیم صهیونیستی مدعی است برای «از بین بردن حماس و آزادسازی ۱۳۳ گروگان باقی‌مانده»، حمله به رفح ضروری است.

 

حمله رژیم صهیونیستی به رفح چه پیامدهایی خواهد داشت؟

تلاش برای آتش‌بس

با آمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، مذاکره‌کنندگان دوباره برای توافق آتش‌بس تلاش می‌کنند؛ جدیدترین مورد این تلاش‌ها پیشنهاد آتش‌بس جدید مصر و سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به عربستان است؛ در حالی که دیپلمات‌های بین‌المللی به دنبال آتش‌بس در نوار غزه گرد هم آمدند، رژیم صهیونیستی رفح را روزانه هدف قرار می‌دهد.

رژیم صهیونیستی تحت فشار بین‌المللی برای حمله نکردن به رفح قرار گرفته است.

 

حمله رژیم صهیونیستی به رفح چه پیامدهایی خواهد داشت؟

نیویورک تایمز به گفته ۵ مقام صهیونیست، گزارش داد که مقام‌های این رژیم به‌طور فزاینده‌ای بر این باورند که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت مقام‌های ارشد اسرائیل به اتهام جنایت جنگی است.

ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این فراخوان نظامیان ذخیره را برای عملیات احتمالی رفح آغاز کرد و یک مقام ارشد صهیونیست، مدعی شد که ارتش این رژیم احتمالا تا پایان ماه جاری تخلیه غیرنظامیان را آغاز کند.

حمله رژیم صهیونیستی به رفح چه پیامدهایی خواهد داشت؟

وضعیت در رفح چگونه است و در صورت حمله رژیم صهیونیستی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دو سوم جمعیت غزه در شرایط وخیم در شهر جنوبی رفح زندگی می‌کنند و سازمان‌های امدادی هشدار می‌دهند که حمله به این منطقه پیامد‌های فاجعه‌باری خواهد داشت.

نزدیک به ۱.۵ میلیون فلسطینی در حال حاضر در شهر کوچک جنوبی رفح انباشته شده‌اند، جایی که تحت بمباران هوایی مکرر رژیم صهیونیستی و با دسترسی محدود به سرپناه، غذا، بهداشت و دارو برای زنده ماندن قرار دارند.

بسیاری از آن‌ها در پناهگاه‌های شلوغ بدون آب یا غذای کافی آواره شده‌اند و بیماری‌هایی در حال گسترش هستند.

مایکل سلبی گرین، هماهنگ‌کننده رسانه‌های بین‌المللی برای امداد اسلامی در سراسر جهان، گفت: رفح نقطه ورود کلیدی به بقیه نوار غزه است و برای ارسال کمک‌هایی که از آغاز جنگ وارد این منطقه شده‌اند حیاتی بوده است.

یک حمله نه‌تنها احتمالا این راه نجات غزه را خفه می‌کند، بلکه می‌تواند ذخایر غذایی حیاتی باقی‌مانده را نیز تخریب کند؛ یک حمله جدید این وضعیت وحشتناک را حتی بدتر خواهد کرد.

حمله رژیم صهیونیستی به رفح چه پیامدهایی خواهد داشت؟

از وضعیت فعلی رفح چه می‌دانیم؟

رفح حدود ۶۴ کیلومتر مربع وسعت دارد؛ تراکم جمعیت این شهر، بیش از ۲۳ هزار نفر در هر کیلومتر مربع، از شهر‌های بزرگی مانند نیویورک و بمبئی پیشی گرفته است.

اگر زمین رفح را به‌طور مساوی تقسیم شود، هر فرد تنها حدود یک متر مربع فضا برای خود خواهد داشت.

رفح همچنین محل گذرگاه مرزی رفح، تنها گذرگاه بین مصر و غزه است. این تنها فرودگاه غزه، فرودگاه بین‌المللی بود که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ عملیاتی بود تا زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی آن را منهدم کرد.

حمله رژیم صهیونیستی به رفح چه پیامدهایی خواهد داشت؟

طبق برآورد‌های سال ۲۰۱۷، پیش از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی، رفح بیش از ۱۷۱ هزار نفر جمعیت داشت. اما پس از اینکه رژیم صهیونیستی بمباران خود را آغاز کرد، به غیرنظامیان در شمال غزه گفته شد که به جنوب غزه بروند، جایی که آن‌ها «منطقه امن» تعیین کردند.

طبق تحقیقات نیویورک‌تایمز، رژیم صهیونیستی حدود سه ماه، دستکم ۲۰۰ بار بمب ۲ هزار پوندی را در این منطقه شلیک کرد.

همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به غزه به سرعت کاهش یافته و در ماه فوریه نسبت به ژانویه ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *