مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی معاون اجتماعی قوه قضائیه: حبس‌زدایی از برخی جرایم، مشکلات زندان‌ها را کاهش می‌دهد

14:41 - 29 تير 1394
کد خبر: ۶۰۹۱۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: با توجه به افزایش جمعیت زندانیان کشور و هزینه‌های مادی و معنوی این جمعیت بر فرد، خانواده و جامعه بهترین کار یافتن راه حلی برای جایگزینی حبس است.
مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی معاون اجتماعی قوه قضائیه: حبس‌زدایی از برخی جرایم مشکلات زندان‌ها را کاهش می‌دهد«مجید اکبرپور» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان درباره تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا در زمینه رفع مشکلات زندان‌ها در کشور اظهارکرد: افزایش بی رویه زندانیان مشکلات زیادی را به دنبال دارد و یه جز هزینه‌های‌های سنگین برای نگهداری این جمعیت، افراد داخل زندان‌ها در معرض آسیب‌های رفتاری بیشتری قرار می‌گیرند.

وی افزود: موضوع مجازات‌های جایگزین زندان و حبس‌زدایی از برخی جرایم می‌تواند مشکلات زندان‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد و آمار ورودی زندان‌ها را کاهش دهد.  

اکبرپور با بیان اینکه زندان همیشه نمی‌تواند بهترین گزینه برای فرد مجرم باشد، گفت: محیط زندان می‌تواند دارای اثرهای منفی بسیار جدی و غیر قابل جبرانی نه تنها برای مجرم زندانی بلکه خانواده وی باشد و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی با بیان اینکه زندان باید تنها برای جرایم خشن و خطرناک باشد، تصریح کرد: نیاز است که به برخی جرایم عنوان جرمی و کیفری ندهیم و تنها فرد خاطی را به پرداخت خسارات و جریمه و یا با برگشتن به وضع سابق محکوم کنیم. مثلا اگر در حوزه محیط زیست فردی درختی را قطع می‌کند فرد را به کاشتن چند درخت و پرداخت جریمه محکوم کنیم.

وی با بیان اینکه زندان مناسب‌ترین راه برای اجرای حکم مجرم نیست، ادامه داد: اگر بتوانیم برای جرایم تصادفات و مهریه جایگزین مناسبی پیدا کنیم هم هزینه نگهداری افراد کم شده و هم فرد را از آسیب‌های زندان دور می‌کنیم و در بسیاری از موارد غیر از جرایم خشن و خطرناک می‌توان فرد خاطی را مجبور کرد بابت آسیبی که به جامعه، خانواده یا فرد وارد کرده است، خدمت رسانی رایگان به فرد بزه دیده انجام دهد. 

اکبرپور بیان کرد: همچنین وادار کردن افراد به انجام خدمات عمومی و کارهای مختلف در جهت جایگزین کردن حبس می‌تواند بهترین روش باشد.

وی با بیان اینکه زندان محل نگهداری معتادان نیست، خاطرنشان کرد: زندانی کردن معتادان در جامعه آسیب‌ها را بیشتر می‌کند، زیرا فرد معتاد باید زیر نظر روانشناس و متخصصان امر مورد معالجه قرار بگیرد. 

انتهای پیام/ 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *