بازتاب پیشرفت گسترده ایران در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی

6:00 - 18 بهمن 1398
کد خبر: ۵۹۳۶۲۸
مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی در کشورمان طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیار گسترده‌ای داشته و با معیار‌های جهانی مطابقت دارد.

پیشرفت گسترده در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکیبه گزارش گروه بین الملل ؛ ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۳ میلیون نفر یکی از کشور‌های پرجمعیت در غرب آسیا به شمار می‌رود که در طول ۴ دهه گذشته پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های مختلف در آن صورت گرفته است و به خصوص، شاخص‌های بهداشت و سلامت در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی آن است.

یکی از شاخص‌های سلامتی، دسترسی عمومی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است، اما دسترسی آسان به آب آشامیدنی سالم همواره بحرانی جدی برای بسیاری از کشور‌ها بوده است.

در ایران بیش از ۹۰ درصد از مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده جهانی، این آمار برای کشور‌هایی مانند چین و روسیه به ترتیب ۷۷ و ۷۲ درصد است.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد تعداد بیمارستان‌ها است که در طول دهه‌های اخیر افزاش چشمگیری داشته و شرایط خدمات دهی در آن‌ها نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد. سرمایه گذاری بخشی خصوصی در این زمینه بالا بوده و همچنان در حال افزایش است و بیمارستان‌ها استاندارد‌های بین المللی را دارا هستند.

بیشتر بخوانید:

 

اگرچه همواره در طول تاریخ پزشکان ایران همواره در سطح جهانی شناخته شده بودند، اما در حال حاضر پظشکان مطرح ایرانی وجود دارند که در سطح جهانی شناخته شده هستند.

بخش قابل ملاحظه دیگر در زمینه پزشکی، پیوند اعضا است که طی دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و پزشکان ایرانی با کسب دانش و مهارت‌های لازم، موفق به انجام انواع پیوند اعضا شده اند به گونه‌ای که در حال حاضر عمل پیوند ریه، کلیه، مغز استخوان، قلب، کبد، روده، لوزالمعده و ... در داخل ایران انجام می‌شود و مراکز تخصصی بسیاری برای پیوند اعضا در ایران وجود دارند.

در حال حاضر ایران در زمینه پیوند اعضا نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان نیز شناخته شده است و از نظر تعداد اعضای پیوند شده نیز ایران جایگاه نخست را در منطقه دارد.

صنعت داروسازی از دیگر بخش‌های پزشکی است که ایران طی سال‌های اخیر در آن پیشرفت گسترده‌ای داشته است؛ بر اساس آماری که وزارت بهداشت ایران منتشر کرده، در حال حاضر ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز در داخل تولید شده است.

تولید دارو‌های بیوتکنولوژیکی با فناوری پیشرفته و به روز، که به حد خودکفایی و حتی صادرات رسیده است. صنعت داروسازی ایران به فناوری لازم برای تولید بسیاری از دارو‌های حیاتی دست یافته است مانند «فاکتو ۸» که برای درمان بیماران مبتلا به هموفیلی کاربرد دارد و تنها ۴ کشور در جهان قادر به تولید آن هستند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *