اظهارات مداخله جویانه پمپئو درباره همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی

9:36 - 18 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۵۹۶۵
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در اظهاراتی مداخله جویانه می‎گوید ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی همکاری کند.

اظهارات مداخله جویانه پمپئو درباره همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمیبه گزارش گروه بین الملل ؛ «مایک پمپئو» بار دیگر اظهارات مداخله‌ جویانه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

پمپئو مدعی شده "آمریکا از این موضوع که مواد هسته‌ای اعلام نشده‌ای در ایران یافت شده و ایران یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بازداشت کرده، نگران است. این یک ارعاب تحریک‌آمیز است. ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی همکاری کند. ادامه زیاده‌ خواهی هسته‌ای به انزوای بیشتر منتهی خواهد شد."

این در حالی است «کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین  درخصوص ممانعت از ورود بازرس آژانس به تأسیسات نطنز گفت: وقتی بازرس در تأسیسات نطنز بود دتکتور‌های (تجهیزات کنترلی) ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک به همراه داشته باشد، اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت، تنها یک بار از دتکتور استفاده نشد، بلکه در محیط‌های مختلف از دتکتور استفاده شد و حتی وقتی برای کیف دستی‌اش استفاده شد باز هشدار داد.

غریب آبادی پس از شرکت در جلسه غیر علنی شورای حکام آژانس برای بررسی یک موضوع پادمانی و همچنین وضعیت یکی از بازرسان آژانس در ایران، طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران، ضمن تشریح ابعاد جدیدی از این ماجرا، از برگزاری این نشست برای بررسی دو موضوع عادی که به هیچ وجه وصف فوری ندارند، انتقاد کرد و گفت: این موضوع، مورد انتقاد برخی کشور‌های دیگر نیز قرار گرفت.

وی درخصوص اقدام مشکوک ضد امنیتی بازرس آژانس، اظهار داشت: درخصوص این موضوع، گزارش مبسوطی را به اعضای شورای حکام و آژانس، ارائه کردیم. در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹، گروهی از بازرسان برنامه بازدید از سایت هسته‌ای نطنز را داشته و مطابق رویه‌های معمول نیز همواره فرایند بازرسی معمولی در ورودی مجموعه انجام می‌شود که شامل استفاده از دستگاه‌های تشخیص شیمیایی ویژه برای کشف طیفی از مواد انفجاری که حاوی نیترات هستند، است. در زمان انجام فرایند بازرسی معمول، آلارم دستگاه تشخیص بر روی یک فرد معینی روشن شد که تیم امنیتی این فرایند را مجددا چند بار تکرار کرد و نتایج، هر بار برای یکی از بازرسان یکسان بود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *