پاکستان قربانی محرومیت های خودساخته در تامین انرژی

16:14 - 09 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۴۵۲۴
پاکستان بیش از یک دهه به شدت با چالش کمبود و تامین انرژی مواجه بوده و همزمان راه‌های دشوار و پرهزینه‌ای را برای رفع نیازهای خود انتخاب می‌کند در حالیکه محرومیت‌های خودساخته در برابر دسترسی آسان به منابع انرژی، بر مشکلات این کشور اضافه کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ، تولید، تامین و عرضه انرژی شامل برق و گاز مهم‌ترین چالش پاکستان است که همواره در آغاز فصل تابستان و زمستان به سراغ مردم این کشور می‌رود.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا در اسلام آباد نشان می دهد در پاکستان قطع برق در تابستان و گاز در زمستان روشی برای جلوگیری از افت فشار و یا غلبه بر مشکلات کمبود انرژی است که البته فصل گرما و سرما را برای مردم این کشور طاقت‌فرسا می‌کند.

بر همین اساس با وجود کمبود انرژی، پاکستانی‌ها مجبور به پرداخت هزینه گزافی برای تامین نیازهای برق و گاز هستند. دریافت انرژی ارزان برای کشوری مثل پاکستان که همواره با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه است، موضوع حیاتی شمرده می شود تا جایی که سیاستمداران این کشور بارها نسبت به گران بودن نرخ گاز وارداتی از خارج که قطر یکی از کشورهای مبدا تامین نیازهای گاز مایع پاکستان است، اعتراض کرده و به جای آن اجرای طرح گاز ایران را برای کشورشان سودمند می دانند.

با وجود اینکه پاکستان، قرارداد انتقال گاز از ایران را با این کشور امضا کرده کارشکنی های پیاپی اسلام آباد باعث تاخیر طولانی در تکمیل این طرح عظیم انرژی شده است، از سوی دیگر پاکستان چشم امید به طرح های واردات انرژی ازکشورهای آسیای میانه دوخته و امیدوار است تا بتواند با عبورخطوط انتقال انرژی از مسیر افغانستان، به انرژی کشورهای آسیای میانه دست یابد در حالی که نابسامانی اوضاع افغانستان رویای پاکستان را برای دسترسی به برق و گاز تاجیکستان و ترکمنستان با موانع جدی مواجه ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز همواره سیاست های موثری برای همکاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان به اجرا گذاشته است. ایران نه تنها آمادگی خود را برای تامین انرژی ارزان و بی وقفه به پاکستان اعلام کرده بلکه حاضر است سطح فعلی انتقال برق به این کشور همسایه را به ۳ هزار مگاوات نیز افزایش دهد.

تحریم‌های غیرقانونی در بحث ایران نیز باعث شده همسایه شرقی پاکستان خود را مجبور به تحمل محرومیت خوساخته کند و به دلیل آنچه که پیامدهای تحریم می‌خواند، مردم و صنعت خود را از منابع عظیم و ارزان انرژی مانند ایران دور نگه داشته‌است.

روزهای اخیر رسانه‌های پاکستان اعلام کردند که سازمان نفت و گاز این کشور به بهانه تحریم‌های آمریکایی، خرید و یا واردات گاز مایع (ال‌پی‌جی) از ایران را ممنوع کرد، موضوعی که همزمان با آغاز فصل سرما موجب نگرانی شدید شرکت‌های تامین انرژی از جمله گاز خانگی در پاکستان شده است.

روزنامه پاکستانی "نوای وقت" امروز (سه‌شنبه) نوشت: ممنوعیت خریداری گاز ال‌پی‌جی از ایران باعث افزایش قیمت گاز مایع در پاکستان شده و بازار داخلی نگران چگونگی غلبه بر این محرومیت است.

در این گزارش آمده است: قیمت ال‌پی‌جی از سوی شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع برای مصارف صنعتی و خانگی افزایش یافته و هیچ احتمالی مبنی بر کاهش قیمت تا روزها و یا هفته‌های آینده‌ وجود ندارد.

"عرفان کوکر" رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان گاز مایع در پاکستان اعلام کرد: ممنوعیت واردات ال‌پی‌جی از ایران، باعث بروز مشکلات برای تامین کنندگان داخلی شده و این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت گاز مایع تا روزهای آینده ادامه پیدا کند.
کارشناسان پاکستانی و رسانه های این کشور بارها از دولت این کشور خواسته اند که از فرصت استفاده ظرفیت های انرژی ایران به ویژه حصول انرژی ارزان از کشور همسایه بهره مند شوند.

سفیر ایران در پاکستان اخیراً درخصوص طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به طرح (آی پی)، گفت: در صورت اجرایی شدن این پروژه شاهد تغییر چهره اقتصادی پاکستان خواهیم بود .

"مهدی هنردوست" شنبه گذشته طی سخنرانی در همایشی در اسلام‌آباد اظهار داشت: در حال حاضر میزان ۱۰۴ مگاوات برق از ایران به پاکستان صادر می شود اما مایل هستیم این میزان را در گام نخست به سه هزار مگاوات افزایش دهیم با این حال برای اجرایی شدن این طرح نیاز به تقویت بخش های زیر بنایی در پاکستان می باشد.

با این وجود اسلام آباد در طول سال های اخیر با صرف نظر از ظرفیت کلیدی انرژی ایران، توجه خود را بر طرح انتقال برق و گاز از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه متمرکز کرد.

طرح 'کاسا-۱۰۰۰' برای انتقال برق از تاجیکستان و قرقیزستان و احتمالا روسیه به پاکستان و نیز طرح خط لوله گاز 'تاپی' با هدف انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند، به دلیل تشدید ناامنی ها در افغانستان، افق چندان روشنی ندارد.

خطوط انتقال گاز و برق از کشورهای آسیای میانه تا پاکستان از مسیر ناامن افغانستان تعریف شده و نبود امنیت در افغانستان به نگرانی و سد بزرگی در مسیر اجرای این طرح ها تبدیل شده است ضمن اینکه تنش فراوان و روز افزون در روابط افغانستان و پاکستان باعث افزایش موانع و مشکلات موجود بر سر راه کاسا-یکهزار و تاپی شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *