چهره امنیتی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا؛ ادامه اعتراض‌ها با وجود سرکوب پلیس

7:45 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چهره امنیتی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا؛ ادامه اعتراض‌ها با وجود سرکوب پلیس
دانشجویان معترض به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در کشور‌های غربی همواره با مشکل‌هایی، از جمله بازداشت، محرومیت از تحصیل و خشونت پلیس مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - دانشگاه‌های آمریکا از چند ماه قبل به‌طور مداوم شاهد اعتراض‌های ضدصهیونیستی به دلیل جنگ اشغالگران علیه نوار غزه بوده‌اند.

با وجود توقف برگزاری کلاس‌ها در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های سراسر آمریکا به دلیل آغاز تابستان، جنبش دانشجویی ضد جنگ رژیم صهیونیستی هیچ نشانه‌ای از کاهش فعالیت را نشان نمی‌دهد.

فعالان در سراسر آمریکا، از کالیفرنیا تا نیویورک، همچنان از موسسه‌های خود می‌خواهند که از همکاری با شرکت‌های رژیم صهیونیستی درگیر در جنگ غزه صرف نظر کنند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه کلمبیا حتی پس از برچیده شدن اردوگاه‌های قبلی از سوی پلیس به شکل خشونت‌آمیز اردوگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند.

اعتراض‌ها از زمان آغاز همواره با بازداشت، برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا و تهدید به تعلیق همراه بوده است.

بسیاری از دانشجویان که از بی‌توجهی دانشگاه‌ها به اعتراض‌ها ناامید شده‌اند، تلاش‌های خود را حتی با پایان سال تحصیلی تشدید کرده‌اند.

به‌تازگی بیش از ۱۰ نفر از معترضان در دانشگاه استنفورد بازداشت شدند و برخی از آن‌ها بلافاصله از ادامه تحصیل برای مدتی تعلیق شدند. در همان روز، دانشجویان دانشگاه یورک در تورنتو کانادا اولین اردوگاه اعتراضی خود را برپا کردند که پلیس ساعاتی بعد آن را سرکوب کرد.

تظاهرات و راهپیمایی‌ها نیز در اوایل ژوئن (اواسط خرداد) در دانشگاه ایالتی وین در دیترویت و چندین دانشگاه کالیفرنیا از جمله در لس‌آنجلس، سن‌دیگو و ایروین برگزار شد.

در دانشگاه کلمبیا، فارغ‌التحصیلان بار دیگر چادر‌های خود را برای اعلام همبستگی با دانشجویانی که در اواسط آوریل (فروردین/اردیبهشت) نخستین تجمع اعتراضی را در یک محوطه دانشگاهی آغاز کردند، برپا کردند. چادر‌های جدید تنها ۲ روز بعد از سوی پلیس برچیده شدند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات حمایت از مردم غزه انتظار دارند که ده‌ها هزار دانشجو در واشنگتن گردهم بیایند و خواستار آتش‌بس در غزه و پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا به اشغالگران شوند. 

سرکوب و فشار بر معترضان

اعتراض‌ها با سرکوب‌های شدید در کلمبیا و سایر دانشگاه‌ها دنبال شد که تنها به شعله‌ورتر کردن اعتراض‌های بیشتر کمک کرد.

صد‌ها دانشجو در سراسر آمریکا بازداشت و تعلیق شده‌اند. 

در موارد نادری که مدیریت دانشگاه‌ها با دانشجویان معترض برای رسیدن به توافق بر سر خواسته‌های آن‌ها مذاکره کرده‌اند، مانند دانشگاهی در شمال غربی شیکاگو، از خارج از محیط دانشگاه بر روسای این موسسه‌ها برای استعفا فشار آورده‌اند.

این وضعیت دشوار مدیران دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد و اینکه چرا بسیاری از آن‌ها به جای به‌خطر انداختن موقعیت‌های معتبر خود، سرکوب‌های شدید پلیس را انتخاب کرده‌اند.

اگرچه سرکوب معترضان دانشجو ادامه دارد، اما حمایت استادان، کارکنان، فارغ‌التحصیلان و ج نیز ادامه دارد، که از بسیاری جهت‌ها صدایی قوی‌تر از سیاستمداران آمریکایی و مدیران دانشگاه‌ها دارند. 

البته این اعتراض‌ها تنها به آمریکا محدود نشده و دانشگاه‌های اروپا هم شاهد برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم غزه هستند.

فعالان دانشجویی اروپا از تظاهرات در آمریکا الهام گرفتند. اما در مقایسه با دانشجویان آمریکایی، معترضان در اروپا امتیاز‌های بیشتری از دانشگاه‌های خود گرفته‌اند.

اما در همین حال، دانشجویان در کشور‌های اروپایی نیز از ابتدای برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین سرکوب و خشونت را تجربه کرده‌اند.

تاکنون ده‌ها معترض در هر یک از کشور‌های اروپایی از سوی پلیس این کشور بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *