رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی: وکلا از طرح دعاوی بی‌اساس و بی‌نتیجه در دادسرا‌ها و محاکم جلوگیری کنند

10:27 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۱۸۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی: وکلا از طرح دعاوی بی‌اساس و بی‌نتیجه در دادسرا‌ها و محاکم جلوگیری کنند
رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی وکلا با اشاره به اینکه وکلا با بهره‌گیری از دانش حقوقی خود، اطلاعات کافی را در اختیار مراجعین خود قرار دهند گفت: این امر از طرح دعاوی بی‌اساس و بی‌نتیجه در دادسرا‌ها و محاکم جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری میزان - مصطفی حیدری رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی در نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره کانون و مرکز وکلای دادگستری استان مرکزی ضمن تأکید بر سخنان رئیس معظم قوه قضاییه مبنی بر، شناسایی ملاک‌ها و معیار‌های وکیل خوب و معرفی این معیار‌ها به جامعه و تعامل هر چه بهتر و بیشتر دستگاه قضایی با مجموعه کانون و مرکز وکلا به منظور حل مسائل و مشکلات موجود در کارگروه‌های تخصصی و با بیان این مطلب که این دو مجموعه در واقع از یک خانواده محسوب می‌شوند، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری دادگستری استان که مورد تأکید رئیس کل دادگستری استان مرکزی هم است، ارتباط و تعامل مناسب دستگاه قضا با مدیران و برنامه ریزان کانون و مرکز وکلا است، زیرا این همکاری و تعامل مطلوب، منتج به کاهش مسائل و مشکلات مطروحه و ارتقاء سطح کیفی فرایند دادرسی در دادسرا و محاکم می‌شود و حاصل آن بهبود و افزایش میزان رضایت مندی مردم خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل حفاظت و اطلاعات دادگستری به عنوان یک نهاد نظارتی که مهمترین وظیفه‌ی خود را صیانت از سلامت و اقتدار دستگاه قضایی و همه عوامل مرتبط با آن می‌داند، همواره مایل است از طریق برگزاری این جلسات و هم اندیشی‌ها هم نکات و نقطه نظرات وکلا و مدیران کانون و مرکز را استماع کند و هم مواردی که ضروری است را از این مسیر با آن‌ها در میان بگذارد.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی در رابطه با حیطه کاری نهاد حفاظت و اطلاعات دادگستری استان گفت: همه ظرفیت کاری ما برخوردی و مچ‌گیری نیست و اساس کار ما در همه ابعاد بر اساس پیشگیری و صیانت از همکاران و مرتبطین با دستگاه قضایی است و به دنبال بهبود شرایط موجود هستیم.

حیدری با اشاره به ضرورت آموزش‌های لازم و کاربردی برای وکلا و به ویژه برای کارآموزان وکالت، تصریح کرد: ما معتقدیم که وکلا هم شأن قضات هستند لذا خواسته‌ی ما از هیئت مدیره کانون و مرکز وکلا این است که در بدو امر و مستمرا آموزش‌های مفید و جامعی را برای کارآموزان وکالت و وکلای جوان در نظر داشته باشند تا به تدریج ساختمان وکالتی مطلوب آنان شکل بگیرد و با رعایت قوانین و مقررات، سلامت و کیفیت دادرسی‌ها ارتقا یابد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از آموزش می‌شود ملاک فقط تسلط بر قوانین و آموزه‌های حقوقی نیست، بلکه منظور بهبود تمام ابعاد شخصیتی یک وکیل است، اعم از داشتن بیان صحیح و فصیح نزد مقام قضایی و بروز رفتار و کردار درست و حرفه‌ای در قبال وکلای دیگر، موکل خود و نیز در ارتباط با قضات و کارکنان است و متقابلاً همین انتظار هم از قضات و کارکنان مجموعه قضایی می‌رود و می‌بایست شأن وکلای دادگستری نیز کاملا رعایت شود.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه یکی از معضلات حرفه‌ی وکالت که در سال‌های اخیر بیشتر مشاهده می‌شود، قول اخذ رای تضمینی به موکلین است، عنوان کرد: این موضوع آفات و مفسده‌هایی را به دنبال خواهد داشت و سلامت یک دادرسی عادلانه و به دور از حرف و حدیث را به خطر می‌اندازد و وکیلی که اینگونه عمل می‌کند برای بدست آوردن نتیجه دلخواه هر تخلفی را انجام می‌دهد تا به مقصود برسد، ضمن اینکه اعتماد عمومی را نسبت به دستگاه قضایی کاهش می‌دهد و لذا حفاظت و اطلاعات دادگستری قطعا در راستای حراست از مجموعه تحت نظارت خود با اینگونه رفتار‌های غیرحرفه‌ای و مجرمانه برخورد قانونی خواهد داشت.

وی افزود: به همین خاطر انتظار می‌رود که وکلا با موکلین خود در بدو پذیرش وکالت پرونده، با آن‌ها صادق باشند و تمام زوایای موضوع را برای آن‌ها بازگو کنند تا موکل در جریان وضعیت حقوقی پرونده‌ی خود قرار گیرد و انتظار غیر منطقی نداشته باشد.

حیدری امانت داری و راز داری را از موضوعاتی دانست که وکلا به خصوص کارآموزان وکالت باید به آن اهمیت زیادی بدهند و اظهار کرد: اظهارات و مطالبی که موکل با وکیل خود در میان می‌گذارد، گا‌ها جنبه‌ی خصوصی و محرمانه دارد و وکیل باید اصل امانت داری را به خوبی رعایت کند و از استفاده از این اطلاعات در دیگر پرونده‌ها و دعاوی خودداری نماید که این مهم از معیار‌های یک وکیل حرفه‌ای محسوب می‌شود.

از دیگر نکاتی که رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری در نشست با اعضای هیأت مدیره کانون و مرکز وکلای دادگستری به آن اشاره کرد: تذکر مدیران به وکلا در زمینه رعایت و حفظ حجاب شرعی و پوشش ظاهری بانوان وکیل در هنگام حضور در مجتمع‌های قضایی و جلسات رسیدگی بود که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی با تأکید بر اینکه یکی از ابر چالش‌های قوه قضائیه ورودی بسیار زیاد پرونده به دادگستری‌ها است، خاطر نشان کرد: سوالی که دستگاه قضایی از جامعه وکلا دارد این است که این جامعه برای این چالش چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ و به چه نحو می‌تواند یاریگر دستگاه قضا باشد؟ یکی از مسیر‌های ورود پرونده به سیستم قضایی وکلا هستند و توقع ما از وکلا این است که به یاری دستگاه قضا بیایند و با بهره گیری از دانش حقوقی خود، اطلاعات کافی را در اختیار مراجعین خود قرار دهند تا از طرح دعاوی بی اساس و بی نتیجه در دادسرا‌ها و محاکم جلوگیری شود و در این راه کمک حال دادگستری باشند، چرا که نتیجه‌ی کاهش ورودی به دادگستری ها، کاهش اطاله دادرسی، بالا رفتن کیفیت رسیدگی به پرونده توسط قاضی است که در آخر سود آن به خود وکلا و موکلین آن‌ها خواهد رسید.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از حقوق عامه از وکلا خواست که در باب موضوعات اجتماعی روز همچون موضوع آلودگی هوا، واگذاری معادن، بیکاری و… طرح و ایده بدهند و در حل مشکلات اجتماعی سهیم باشند چراکه وکلا، نخبگان جامعه محسوب می‌شوند و در ارتباط با حل معضلات اجتماعی حرفی برای گفتن دارند و به دلیل تسلط بر قوانین جاری مملکت، غالبا شیوه برخورد با موضوعات را می‌دانند و این یک توقع عمومی و اجتماعی از وکلاست.

گفتنی است در این جلسه اعضای هیئت مدیره کانون و مرکز وکلا نیز ضمن تقدیر از برگزاری این گونه جلسات مشترک، به بیان نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند و خواستار تداوم برگزاری این جلسات هم اندیشی و تبادل نظر به منظور تعامل بهتر و برطرف کردن مشکلات مربوطه شدند. برخورد با فعالیت مؤسسات حقوقی غیر مجاز و رعایت شأن وکلا توسط قضات و مجموعه دستگاه قضایی از دیگر درخواست‌های مدیران کانون و مرکز وکلای دادگستری استان از رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: وکلا مرکز وکلا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *