غریب‌آبادی: رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران اهمیت زیادی برای سازمان همکاری شانگهای قائل بودند

11:39 - 03 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۷۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غریب‌آبادی: رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران اهمیت زیادی برای سازمان همکاری شانگهای قائل بودند
دبیر ستاد حقوق بشر در مراسم افتتاحیه نوزدهمین اجلاس رؤسای نظام‌های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، ضمن تشریح مواضع ایران گفت که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران اهمیت زیادی برای سازمان همکاری شانگهای قائل بودند.

خبرگزاری میزان - کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، در مراسم افتتاحیه نوزدهمین اجلاس رؤسای نظام‌های قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، قرار بود در این اجلاس شرکت کنند که متاسفانه به دلیل حادثه‌ای که منجر به شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان شد، این امکان را نیافتند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تاکید کرد: ضروری می‌دانم در این اجلاس از آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران و امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید ایران یاد کنیم که اهمیت زیادی برای سازمان شانگ‌های قائل بودند و در توسعه و تقویت آن تلاش‌های بسیار و مؤثری را انجام دادند. روحشان شاد و قرین رحمت الهی.

غریب‌آبادی در ادامه ضمن قدردانی از دادگاه عالی ازبکستان برای میزبانی نوزدهمین اجلاس رؤسای نظام‌های قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، بیان کرد: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که جهان با چالش‌های جدی در حوزه تروریسم، حقوق بشر، صلح و امنیت و جرائم سازمان یافته مواجه است؛ گردهمایی عالی‌ترین مقامات قضایی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای فرصت مغتنمی است تا ضمن توسعه و تقویت همکاری‌های حقوقی و قضایی، افق جدیدی نیز برای تعامل و همکاری در حوزه‌های جدیدتر و مهم‌تر فراروی سازمان گشوده شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه افزود: در حالی که چندجانبه‌گرایی به واسطه اقدامات یکجانبه و مغایر با حقوق بین‌الملل برخی کشورها، به‎ویژه آمریکا به چالش کشیده شده است، سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان، بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای جهان از نظر محدوده جغرافیایی و جمعیت است.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: با توسعه و تقویت اقدامات مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، دفاعی، حقوقی-قضایی، این سازمان باید به عنوان یک مجمع مهم چندجانبه‌گرایی تبدیل شود. در این راستا، پیشنهاد می‌کنم با هدف تبادل تجربیات و بهترین رویه‌ها، همکاری برای مقابله با جرایم فرامرزی و سازمان‌یافته، معاضدت قضایی در امور کیفری و مدنی، استرداد مجرمان و انتقال محکومان، یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه‌های همکاری میان تمامی اعضا به صورت دو یا چندجانبه منعقد شود. دبیرخانه این نشست باید وضعیت همکاری‌ها میان کشور‌های عضو را بررسی و توصیه‌ها و پیشنهادهای لازم را ارائه کند.

وی در ادامه بیان کرد: امروزه پدیده شوم تروریسم و اقدام‌های گروهک‌های تروریستی که با حمایت آمریکا و برخی دولت‌های غربی نیز همراه است، معضلی فراروی صلح و امنیت، از جمله در برخی کشور‌های عضو این سازمان است؛ تروریست‌ها در طول ۴ دهه گذشته جان بیش از ۲۵ هزار انسان بی‌گناه را در جمهوری‌اسلامی ایران گرفته‌اند. ما باید برای تعقیب و مجازات این جانیان و حامیان آن‌ها، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: از سوی دیگر، جنایت‌های رژیم صهیونیستی همچنان در نوار غزه ادامه داد. این رژیم با کشتار و مجروح کردن بیش از ۱۱۳ هزار فلسطینی که ۷۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان هستند، انهدام بیش از ۳۰۰ هزار ساختمان و زیرساخت، ریختن بیش از ۷۵ هزار تن بمب بر سر مردم بی‌گناه و آواره کردن بیش از دو میلیون نفر، مرتکب جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌زدایی شده است. این جنایت‌ها با حمایت کشور‌های مدعی حقوق بشر و حقوق انسان‌ها، به‌یژه رژیم آمریکا و در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل، حقوق بین‌الملل بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه ارتکاب می‌یابند. امروزه که مردم مظلوم غزه در محاصره کامل قرار دارند، این آمریکایی‌ها هستند که پشتیبانی لازم را برای صهیونیست‌ها فراهم می‌آورند. مدعیان حقوق بشر در این شرایط کجا هستند؟

وی تاکید کرد: رویکرد سیاسی این کشور‌ها به مقوله حقوق بشر برای ما کاملا مشخص بود، اما فجایع روی‌داده در نوار غزه و آنچه که در برخورد‌های خشونت‌آمیز و غیرانسانی با استادان و دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا و برخی کشور‌های غربی روی داد، کاملا نشان داد که آن‌ها ارزشی برای بشر و حقوق آن قائل نیستند

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه یادآور شد: در همین چارچوب، اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی دولت آمریکا علیه تعداد قابل‌توجهی از کشور‌ها و اجرای این تحریم‌ها از سوی کشور‌های مدعی حقوق بشر، به‌طور غیرقابل انکاری در مغایرت با انواع حقوق بشر از قبیل حق حیات، حق آموزش، حق بهداشت و سلامت، حق توسعه، حق رفاه و ... قرار دارد.

وی افزود: از این‌رو، پیشنهاد می‌کنیم سازمان همکاری شانگهای در مقابل جنایت‌هایی مانند تروریسم و تحریم علیه اعضای خود به‎‌طور فعالانه اتخاذ موضع کرده و در سطوح و عرصه‌های مختلف، این جنایت‌ها را پیگیری کند. در این راستا، از کشور‌هایی که از مبنای قانونی برای محاکمه جنایتکاران صهیونیستی برخوردارند نیز درخواست می‌کنیم پرونده‌های قضایی لازم را تشکیل دهند.

غریب‌آبادی گفت: رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در روز‌های ابتدایی این جنایت‌ها، طی مکاتبه‌ای با برخی همتایان خود در کشور‌های مختلف از آنان دعوت کردند تا با به‌کارگیری ظرفیت‌های قانونی موجود و همچنین جلب حمایت دولت‌های خود، نهایت تلاش را برای کاهش آلام این مردم مظلوم و مقابله با جنایت‌های ارتکابی رژیم صهیونیستی به‌کار گیرند و اکنون نیز این درخواست را در این مجمع تکرار می‌کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *