مرگ بیش از هزار آمریکایی با تاکتیک‌های خشونت‌آمیز پلیس

15:32 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۸۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ بیش از هزار آمریکایی با تاکتیک‌های خشونت‌آمیز پلیس
تاکتیک‌های مورد استفاده افسران پلیس آمریکا برای مهار افراد در موارد زیادی به مرگ شهروندان آمریکایی، به‌ویژه سیاه‌پوستان منجر می‌شود.

خبرگزاری میزان - پلیس آمریکا همه روزه بر تاکتیک‌های رایج استفاده از زور تکیه می‌کند که در ظاهر هدف آن مهار کردن افراد، بدون قتل آن‌هاست اما در صورت سوءاستفاده، این تاکتیک‌ها همچنان می‌توانند به مرگ ختم شوند.

یکی از تازه‌ترین نمونه‌های قتل شهروندان آمریکا از سوی پلیس آمریکا، مرگ فرانک تایسون در پی فشار زانوی یک افسر پلیس بر روی گردن او بود.

بازداشت فرانک تایسون، شهروند سیاه‌پوست ۵۳ ساله در آمریکا نشان داد که وی پس از بازداشت به‌طور مداوم به افسران پلیس می‌گفت که نمی‌تواند نفس بکشد؛ اما تاکتیک مورد استفاده افسران پلیس در حالی که او را به زمین چسبانده و دستبند زده بودند، باعث مرگش شد. 

فیلم‌های منتشر شده از این بازداشت یادآور خشونت پلیس در مواجهه با سیاه‌پوستان و همچنین استفاده آن‌ها از شیوه فشار دادن زانو بر روی گردن افراد بازداشت‌شده است.

تحقیق انجام شده از سوی آسوشیتدپرس نشان داد که طی یک دهه گذشته بیش از هزار نفر پس از اینکه پلیس آن‌ها را از طریق مهار فیزیکی، سلاح‎های شوکر، ضربه‌های فیزیکی و سایر ابزار‌ها مهار کرد، جان خود را از دست دادند. این در حالی است که این تاکتیک‌ها در ظاهر برای مهار افراد بدون این که کشته شوند، طراحی شده‌اند.

 

 

در صد‌ها مورد، به افسران پلیس آمریکا در این رابطه آموزش داده نشده یا آن‌ها از بهترین شیوه‌های ایمنی برای این تاکتیک‌ها پیروی نکردند. در نتیجه شماری از شهروندان بی‌دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

کارشاسان پزشکی از افسران پلیس آمریکا به‌عنوان عامل اصلی یا داشتن سهم در حدود نیمی از مرگ‌ومیر‌ها نام بردند.

این موارد شامل قتل جورج فلوید بر اثر فشار زانوی یک افسر پلیس بر گردن او در سال ۲۰۲۰ بود. مرگ فلوید باعث برانگیخته شدن اعتراض در سطح ملی در مورد خشونت پلیس شد.

 

مرگ بیش از هزار آمریکایی با تاکتیک‌های خشونت‌آمیز پلیس

 

براساس تجزیه و تحلیل داده‌ها از سوی آسوشیتدپرس، رویارویی‌های مرگ‌بار میان پلیس آمریکا و شهروندان تقریبا در همه مناطق اتفاق افتاده است. این رویارویی‌ها در شهر‌های بزرگ، حومه و روستایی آمریکا، ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، رستوران‌ها، مراکز امدادی و خانه‌ها رخ داده است.

افراد جان‌باخته از همه اقشار بوده‌اند؛ برخی از آن‌ها شاعر، پرستار، نوازنده ساکسیفون در یک گروه موسیقی، راننده کامیون، مدیر فروش و حتی چند نفر افسر پلیس بازنشسته بوده‌اند.

 

 

همه کشته‌ها به جز ۳ درصد مرد بودند. بیشتر این افراد در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ زندگی خود بودند؛ اما در مجموع، کم‌سن‌ترین آن‌ها تنها ۱۵ سال و مسن‌ترین آن‌ها ۹۵ سال داشت.

با این حال، این تلفات به‌طور نامتناسبی متوجه سیاه‌پوستان آمریکایی بوده است. سیاه‌پوستان یک سوم از کسانی را تشکیل می‌دهند که در مقابل استفاده بیش از حد از زور از سوی افسران پلیس جان خود را از دست دادند. این در حالی است که سیاه‌پوستان تنها ۱۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

آسوشیتدپرس می‎گوید که تنها در ۳۰ درصد موارد، افراد جان‌باخته برای دیگران خطرآفرین بودند. 

 

 

در بسیاری از موارد، آنچه به استفاده پلیس از تاکتیک‌های مرگ‌آور منجر می‌شود، نامشخص است. در بیش از ۱۰۰ مورد، پلیس یا جزئیات کلیدی از حادثه‌ها را پنهان می‌کند یا وضوح فیلم ضبط شده از سوی دوربین نصب شده بر روی لباس افسران پلیس برای کمک به کشف واقعیت مناسب نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *