رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خشونت پلیس آمریکا؛ قتل شهروندان بر مدار سیاه‎پوستان

14:59 - 10 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۶۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت پلیس آمریکا؛ قتل شهروندان بر مدار سیاه‎پوستان
خشونت پلیس آمریکا همچنان یک مشکل بزرگ در جامعه آمریکا به حساب می‌آید و سالانه بسیاری قربانی افسران پلیس این کشور می‌شوند.

خبرگزاری میزان - پلیس آمریکا به‌تازگی یک سیاه‌پوست دیگر را مانند جور فلوید به قتل رسانده است.

فرانک تایسون، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بر اثر خفگی ناشی از فشار زانوی یک افسر پلیس بر روی گردنش جان خود را از دست داد. 

این سیاه‌پوست ۵۳ ساله تازه‌ترین مورد از افراد به قتل رسیده از سوی پلیس آمریکا است.

قتل جورج فلوید، یک آمریکایی آفریقایی‌تبار ۴۶ ساله در ۲۵ می ۲۰۲۰ (۵ خرداد ۱۳۹۹) از سوی یک افسر پلیس مینیاپولیس سفیدپوست به نام درک شووین، باعث اعتراضات جهانی و بحث‌های ملی و بین‌المللی درباره خشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا شد.

کمتر از ۳ سال بعد، یعنی در ۷ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۷ دی ۱۴۰۱)، تایر نیکولز، یک جوان سیاه‌پوست ۲۹ ساله از سوی پنج افسر پلیس در شهر ممفیس ایالت تنسی به قتل رسید.

خشونت پلیس آمریکا و قتل شهروندان

خشونت پلیس همچنان یک مشکل در بسیاری از کشور‌های پیشرفته و به اصطلاح مدافع دموکراسی است. افسران پلیس در این کشور‌ها از ابزار‌های تهاجمی مانند گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند. یکی از این موارد پلیس فرانسه است که در جریان اعتراضات جلیقه زرد‌ها که در اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شد، از این ابزار استفاده کردند.

آمریکا در قتل شهروندان از سوی افسران پلیس از بسیاری کشور‌های ثروتمند و به اصطلاح دارای دموکراسی پیشی گرفته است. 

پلیس آمریکا اغلب روابط پرتنشی با جوامع اقلیت و به‌طور کلی سابقه طولانی در تبعیض دارد. 

خودروی سیاه‌پوستان آمریکایی ۲۰ درصد بیشتر از آمریکایی‌های سفیدپوست از سوی افسران پلیس متوقف می‌شود و ۳ برابر بیشتر احتمال دارد از سوی پلیس کشته شوند.

پلیسی که تبعیض‌آمیز رفتار می‌کند به نرخ بالای زندانی شدن در میان اقلیت‌ها کمک می‌کند. تبعیض همچنین به محرومیت از حقوق، تکرار جرم و فقر نسلی در میان اقلیت‌ها منجر می‌شود.

قتل حدود ۱۸۰ نفر از سوی پلیس آمریکا در ۲۰۲۴

وب‌سایت آماری استاتیستا در گزارش درباره قتل شهروندان آمریکایی از سوی پلیس آمریکا نوشت: متاسفانه به نظر می‌رسد که روند تیراندازی‌های مرگبار پلیس در آمریکا در حال افزایش است.

براساس آمار ارائه شده از سوی این پایگاه، تا اوایل ماه مارس (اواسط فروردین) در مجموع ۱۷۸ نفر که ۳۲ نفر از آن‌ها سیاه‌پوست بودند به دلیل شلیک گلوله از سوی افسران پلیس به قتل رسیدند. 

آمار‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم هزار و ۱۶۳ نفر در سال ۲۰۲۳ با شلیک گلوله از سوی افسران پلیس آمریکا به قتل رسیدند.

علاوه بر این، میزان تیراندازی‌های مرگبار پلیس در میان سیاه‌پوستان آمریکایی بسیار بیشتر از هر نژاد دیگری بود. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۴، ۶ تیراندازی مرگ‌بار در سال علیه سیاه‌پوستان به ازای هر میلیون نفر جمعیت آمریکا ثبت شده است.

استاتیستا همچنین نوشت که در سال‌های اخیر، به‌ویژه از زمان تیراندازی مرگ‌بار به مایکل براون در شهر فرگوسن ایالت میسوری در سال ۲۰۱۴، خشونت پلیس به یک موضوع داغ در آمریکا تبدیل شده است.

تعداد قتل‌هایی که از سوی پلیس در آمریکا انجام می‌شود اغلب با مواردی که در کشور‌های دیگر انجام می‌شود بسیار متفاوت است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *