دانستنی‌های حقوقی

شرایط پس گرفتن طلاهای خریداری شده برای زوجه

17:19 - 03 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۴۶۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
شرایط پس گرفتن طلاهای خریداری شده برای زوجه
طلا و جواهر خریداری شده برای زوجه، در عرف رایج به عنوان هدیه و هبه است، که برای استرداد آن علاوه بر اثبات خرید توسط شما، موجود بودن آن طلا‌ها نیز شرط است.

خبرگزاری میزان- طلا و جواهر خریداری شده برای زوجه، در عرف رایج به عنوان هدیه و هبه است، که برای استرداد آن علاوه بر اثبات خرید توسط شما، موجود بودن آن طلا‌ها نیز شرط است. 

پرسش مخاطبان وکیل آنلاین به شرح ذیل می باشد:

سلام من وخانمم پس ازیک سال ونیم که عقد بودیم بواسطه دخالت‌های خانواده اش به مشکل خوردیم. خانم تقاضای طلاق با این دلیل که من در عسر و حرج قرارش دادم داده و دادگاه هم بدون دلیل قانونی رای صادر کرده و دادگاه تجدیدنظر و دیوان هم رای رو تایید کرده. و در رای هم آمده که طلاق براساس اینکه خانم کلیه حقوق مالی خود اعم از نفقه و مهریه رو بذل کنه صادر میشه. دادگاه رای رو اجرا کرد. بنده طبق رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر و دیوان تقاضای اون بخشی از مهریه رو که پرداخت کردم رو دادم. و همچنین تقاضای استرداد طلا و جواهراتی که پیش خانم دارم رو دادم. البته طلا و جواهرات هم همه اش فاکتور خرید دارم بنام خودم. الان قانون دراین دو مورد چی میگه؟ آیا من در این دو مورد باتوجه به رای به حقم میرسم یانه؟

پاسخ وکیل آنلاین: حکم طلاق صادر شده از نوع خلع است. منظور از بذل مهریه، الباقی که پرداخت نشده است لذا موضوع را از دادورز اجرا سوال بفرمایید.

در خصوص طلا و جواهر خریداری شده برای زوجه، در عرف رایج این نوع خرید‌ها به عنوان هدیه و هبه می‌باشد که برای استرداد آن علاوه بر اثبات خرید توسط شما، موجود بودن آن طلا‌ها باید برای دادگاه محرز گردد که کار دشواری است.

مطابق ماده ۸۰۳ قانون مدنی، بعد از قبض نیز واهب میتواند بابقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:
۱) در صورتیکه مُتّهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.
۲) در صورتیکه هبه معوض بوده و عِوَض هم داده شده باشد.
۳) در صورتیکه عین موهوبه از ملکیت مُتّهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهراً مثل اینکه عین موهوبه برهن داده شود.
۴) در صورتیکه در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

یاسر آل غالب- وکیل دادگستری

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *