رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دختران و مادران فراموش‌شده غزه؛ هشدار سازمان ملل درباره جنگ علیه زنان

8:45 - 29 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۵۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دختران و مادران فراموش‌شده غزه؛ هشدار سازمان ملل درباره جنگ علیه زنان
براساس جدیدترین آمارها حدود یک‌سوم قربانیان جنایت‌های شش‌ماهه رژیم صهیونیستی در غزه، زنان هستند و این به امر نشان‌دهنده حرکت این رژیم در مسیر برنامه‌ریزی‌شده نسل‌کشی درازمدت است.

خبرگزاری میزان – جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به دویستمین روز خود نزدیک می‌شود؛ شمار شهدای این جنگ به رقم ۳۴ هزار نفر و تعداد مجروحان آن به عدد ۷۷ هزار نفر نزدیک شده است.

نگاهی به آمار و ارقام و وضعیت جاری بحران انسانی در غزه نشان می‌دهد که زنان غزه به شکلی ویژه تحت فشار سنگین این جنگ قرار گرفته‌اند.

براساس اعلام نهاد زنان سازمان ملل با گذشت بیش از شش ماه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی ۱۰ هزار زن فلسطینی در غزه به شهادت رسیدند؛ ۶ هزار نفر از این زنان مادرانی بودند که شهادتشان ۱۹ هزار کودک یتیم برجای گذاشت.

مدیر منطقه‌ای نهاد زنان سازمان ملل در کشور‌های عربی به‌تازگی اعلام کرد: جنگ در غزه بدون شک، جنگ علیه زنان است؛ آن‌ها بهای جنگی را می‌پردازند که آن را نساخته‌اند.

در عین حال، زنان و دخترانی که از حملات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی جان سالم به در بردند، آواره، بیوه یا یتیم شده‌اند و با گرسنگی مرگ‌بار مواجه هستند؛ بیش از یک میلیون زن و دختر فلسطینی با گرسنگی فاجعه‌بار، تقریبا بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم و سرویس‌های بهداشتی تمیز مواجه هستند که خطرات جانی را در پی دارد.

 

دختران و مادران فراموش‌شده غزه؛ هشدار سازمان ملل درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه زنان

تجزیه و تحلیل دقیق واقعیت زندگی زنان و دختران در نوار غزه در پی جنگ شش‌ماهه رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، مستندکننده زندگی بسیار دشواری برای آن‌ها است؛ در گزارشی که با عنوان «کمبود و ترس» از سوی نهاد زنان سازمان ملل منتشر شد، عدم دسترسی زنان و دختران غزه به آب و سرویس‌های بهداشتی به شکلی ویژه مورد بررسی قرار گرفته و اعلام شده است که این موضوع بر سلامت، کرامت، ایمنی و حریم خصوصی زنان تاثیر حیاتی سوئی دارد.

دسترسی به آب تمیز به‌ویژه برای مادران شیرده و زنان باردار که روزانه نیاز به آب و کالری بیشتری دارند، بسیار مهم است.

گزارش یاد شده فراتر از آمار‌های شومی است که روزانه از غزه منتشر می‌شوند و به مبارزه آن دسته از ساکنان غزه برای ادامه حیات می‌پردازد که تاکنون از حملات و بمباران‌های رژیم صهیونیستی جان سالم به در بردند.

این امر نشان‌دهنده تاثیر متفاوت جنگ ویران‌گر رژیم صهیونیستی علیه غزه بر زنان و دختران این منطقه است؛ کارشناسان از مدت‌ها پیش تاکید کردند که زنان و کودکان غزه به شکل نامتناسبی بیشترین بار درگیری را در جریان جنگ رژیم صهیونیستی تحمل می‌کنند.

زنان و دختران غزه در هر رده سنی از جمله افرادی هستند که به دست رژیم صهیونیستی اسیر یا مجروح شده یا به شهادت رسیدند؛ البته این ادامه رویه‌ای است که رژیم صهیونیستی طی چند دهه گذشته با انکار حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها اتخاذ کرده و زنان و دختران فلسطینی را به شکلی ویژه در معرض هجوم لایه‌های مختلفی از تبعیض و خشونت آشکار و سیستماتیک قرار داده است.

 

دختران و مادران فراموش‌شده غزه؛ هشدار سازمان ملل درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه زنان

با وجود این، تعرض به حیثیت و حقوق زنان و دختران غزه از زمان آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ابعاد جدید و وحشتناکی به خود گرفت و همین امر سبب شد تا ابعاد جدیدی از نسل‌کشی برنامه‌ریزی‌شده رژیم صهیونیستی آشکار شود.

یکی از هولناک‌ترین ابعاد این نسل‌کشی، تجاوز مداوم رژیم صهیونیستی به حقوق باروری زنان فلسطینی و نوزادان آن‌ها بوده است؛ در حالی که همه زنان و دختران غزه تحت تاثیر این درگیری قرار گرفته و آسیب دیده‌اند، این موضوع به شکلی ویژه برای مادرانی که چند فرزند خود را از دست داده یا شاهد معلولیت و جراحت شدید آن‌ها بوده یا از محل نگهداری فرزندانشان بی‌اطلاع بوده‌اند، ویرانگر بوده است.

خشونت مرگ‌بار رژیم صهیونیستی علیه زنان و دختران فلسطینی به‌ویژه تجاوز به حق باروری زنان فلسطینی نوعی از نقض حقوق بشر برای زندگی براساس ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی تلقی می‌شود؛ ضمن اینکه براساس همین ماده اقدامی برای نسل‌کشی نیز محسوب می‌شود.

در عین حال، براساس کنوانسیون پیشگیری از نسل‌کشی و چند ماده از کنوانسیون‌های رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان و ماده ۶ اساسنامه رم دادگاه بین‌المللی کیفری نیز اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه زنان و دختران در غزه نقض حقوق بشر و مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *