غزه؛ جغرافیایی که روز زن ندارد

7:45 - 20 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۵۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غزه؛ جغرافیایی که روز زن ندارد
زنان غزه در میانه ادعاهای کشورهای غربی برای گرامیداشت روز جهانی زن، از حقوق اولیه خود زیر آتش مداوم رژیم صهیونیستی محروم هستند.

خبرگزاری میزان - کشور‌های جهان به‌تازگی شاهد برگزاری مناسبتی با عنوان روز زن در هشتم مارس (۱۸ اسفند) بودند؛ مناسبتی که به دلیل اقدام علیه زنان در آمریکا در دهه ۱۹۰۰ شکل گرفت و اکنون ابزار کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر برای توجیه مداخلات مختلفی شده است، اما روز زن در همه جغرافیای جهان به یک معنا نیست و در برخی از مناطق به دلیل سیاست‌ها و رویکرد‌های ضد زنان و دختران کشور‌های غربی اساسا وجود ندارد و غزه یکی از این مناطق است.

حدود ۹ هزار زن فلسطینی ساکن غزه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این منطقه به شهادت رسیدند و پیش‌بینی می‌شود چند صد زن دیگر نیز همچنان زیر آوار‌ها مانده باشند.

در عین حال، با توجه به گسترش گرسنگی شدید در سراسر منطقه غزه و تقریبا دسترسی نداشتن به غذا، مادران و کودکان کوچک آسیب‌پذیرترین افراد هستند.

براساس اعلام آنروا (آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی) روزانه به‌طور متوسط ۶۳ زن در غزه جان خود را از دست می‌دهند که دست‌کم ۳۷ نفر از آن‌ها مادر هستند.

زنان در غزه در هیچ رده سنی و در هیچ شغلی و قشری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در امان نیستند.

وضعیت زنان غزه

سکوت جامعه جهانی در قبال نسل‌کشی فلسطینی‌ها به ویژه نسل‌کشی زنان فلسطینی در غزه در پی جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، به تداوم روند یاد شده کمک کرده است.

زنان فلسطینی به‌ویژه در غزه بدترین فاجعه انسانی تحمیل شده از سوی رژیم صهیونیستی را در اشکال قتل‌عام، آوارگی، بازداشت، سقط جنین، بیماری‌های همه‌گیر و مرگ بر اثر گرسنگی به دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی تجربه می‌کنند.

براساس اعلام منابع فلسطینی، رژیم صهیونیستی طی پنج ماه گذشته ۸ هزار و ۹۰۰ زن فلسطینی را به شهادت رسانده و بیش از ۲۳ هزار زن فلسطینی را مجروح کرده است؛ ضمن اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ زن فلسطینی ناپدید و بیش از نیم میلیون زن فلسطینی بر اثر جنایت‌های رژیم صهیونیستی آواره شدند.

زنان فلسطینی بهای سنگینی را برای آزادی و کرامت خود می‌پردازند؛ آن‌ها بیش از هر زمان دیگری در هفت دهه گذشته تاریک‌ترین روز‌های زندگی خود را سپری می‌کنند.

آن‌ها روز جهانی زن را در سال ۲۰۲۴ در میانه عزاداری برای عزیزانشان، آوارگی و مرگ و محرومیت از ابتدایی‌ترین حقوق بشری از سر گذراندند.

زنان باردار

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، ۶۰ هزار زن باردار در این منطقه از کم آبی و سوءتغذیه رنج می‌برند؛ هر ماه ۵ هزار زن باردار در شرایط سخت، ناامن و ناسالم ناشی از بمباران و آوارگی در غزه زایمان می‌کنند.

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) به تازگی اعلام کرد که افزایش شدید سوءتغذیه در میان کودکان و زنان باردار و شیرده در نوار غزه، تهدیدی جدی برای سلامتی آن‌ها است.

این آژانس سازمان ملل با استناد به تجزیه و تحلیل جامع Global Nutrition Cluster با اشاره به کمیاب شدن آب و غذای سالم در غزه به موازات شیوع بیماری‌ها، ابراز نگرانی کرد که این روند ایمنی و تغذیه زنان و کودکان را به خطر می‌اندازد.

 

غزه؛ جغرافیایی که روز زن ندارد

زنان خبرنگار

از زمان آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، زنان خبرنگار و فعال رسانه‌ای به‌طور خاص هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

زنان اهل رسانه و خبرنگار غزه به‌عنوان دختران، خواهران و مادران فلسطینی همچنان و در میانه ترور‌های عامدانه رژیم صهیونیستی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

براساس آمارها، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه طی پنج ماه گذشته به شهادت ۱۳ زن خبرنگار منجر شده و بقیه زنان اهل رسانه غزه را در معرض ناامنی شدید قرار داده است.

آوارگی، نبود حریم خصوصی و وضعیت نامناسب بهداشتی به چالش بزرگ زنان خبرنگار غزه تبدیل شده است؛ با وجود این، آن‌ها همچنان وضعیت غزه را برای جهان گزار می‌دهند.

یک خبرنگار زن اهل غزه، می‌گوید: ما به گزارش حقیقت در میانه استرس و اضطراب ادامه می‌دهیم؛ با چشمان خودمان با مرگ روبرو می‌شویم.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران IFJ تاکید کرد: کار زنان روزنامه‌نگار در غزه برای جلب توجه جهان به وضعیت این منطقه نقش مهمی دارد و دیدگاه دیگری از جنگ را ارائه می‌دهد؛ این فدراسیون همچنین خواستار رسیدگی دیوان بین‌المللی کیفری به پرونده‌های شهادت شیرین ابوعاقله و دیگر خبرنگاران زن فلسطینی شد.

زن بودن در غزه از زبان زنان بزرگ‌ترین گورستان دسته‌جمعی جهان

این جنگ انرژی زیادی را از زنان گرفته است

سوسن الزین، ۵۰ ساله مادر هشت فرزند است که یکی از چشم‌های خود را به دلیل بمباران خانه‌اش از دست داد.

تنها آرزوی این زن که چند فرزندش را در جنگ از دست داده، این است که این جنگ هرچه زودتر تمام شود تا بتواند به خانه‌اش در شمال غزه حتی اگر ویرانه‌ای از آن باقی مانده باشد، بازگردد.

وی گفت: این جنگ انرژی زیادی را از زنان گرفته است.

 

غزه؛ جغرافیایی که روز زن ندارد

 

روز زن؟

ام زکی، یک زن اهل غزه و مادر شش فرزند هنگامی که با او از روز ۸ هشتم مارس، روز جهانی زن صحبت شد، گفت: روز زن؟ همه روز‌های ما یکسان است؛ همه مناسبت‌ها برای ما از بین رفته‌اند؛ روز زن چیست؟ ما از حداقل حقوق خود محروم هستیم؛ از زندگی محروم شده‌ایم؛ زنان غزه هر روز با بمب‌های اشغالگران می‌میرند.

وی با گریه گفت: در غزه روز زن وجود ندارد و ما به خاطر اشغالگران به روز قیامت نزدیک شده‌ایم.

زن بودن را فراموش کرده‌ام

نادا عبدالسلام، زن ۳۴ ساله آواره شده از اردوگاه المغازی می‌گوید که زن بودن را فراموش کرده است.

وی می‌گوید: بار زنان از زمان آغاز جنگ سنگین‌تر شده است؛ من در خیابان چادر زده‌ام و با فرزندانم زندگی می‌کنم؛ جنگ از من چیزی بیش از خانه و دارایی‌هایم را ربوده است؛ من احساساتم را از دست داده‌ام.

از زایمان می‌ترسم

یک زن ۲۹ ساله اهل غزه که هشت ماهه باردار است، می‌گوید که از زایمان در این شرایط می‌ترسد.

او که از ساکنان اردوگاه جبالیا بود، آرزویش این است که به خانه باز گردد؛ او گفت: جنگ زندگی ما را زیرورو کرد؛ زندگی در چادر، سرما و در نبود وسایل اولیه زندگی برای زن باردار مناسب نیست.

رویاهایم از بین رفتند

 

غزه؛ جغرافیایی که روز زن ندارد

 

یک دختر ۱۹ ساله اهل غزه می‌گوید: رویاهایم را از دست داده‌ام؛ در شرایط جنگی ناچار به ایفای نقشی برای خانواده‌ام شدم که فراموش کردم که یک زن هستم.

او می‌گوید با همه این‌ها به آینده امیدوار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *