دستگاه قضایی در میدان عملی حمایت از کار و کارگر؛ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار و ۲۶۸ کارگر

8:20 - 28 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۱۵۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دستگاه قضایی در میدان عملی حمایت از کار و کارگر؛ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار و ۲۶۸ کارگر
فعالیت ستاد‌های حمایت از اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان‌ها در سال ۱۴۰۲ احیای ۲ هزار و ۱۵۱ واحدی تولیدی را به همراه داشت و مانع بیکاری ۱۹۱ هزار و ۲۶۸ کارگر شده است.

خبرگزاری میزان - به دلیل اهمیت موضوع اقتصاد، رهبر انقلاب چندین سال است که شعار سال را در رابطه با این موضوع و حمایت از تولید، اشتغال و مهار تورم اختصاص داده‌اند.

مقام معظم رهبری سال گذشته در پیام نوروزی، بر روی مسئله حمایت از تولید تاکید کردند و این سال را «مهار تورم و رشد تولید» نام گذاری کردند.

سال ۱۴۰۳ نیز از سوی رهبر انقلاب سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگداری شده است که نشان می‌دهد ایشان همچنان بر روی مساله تولید و کار تاکید دارند.

رئیس قوه قضاییه در پیامی که به مناسبت سال ۱۴۰۳ منتشر کرد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ که مبتنی بر اولویت‌های کلان کشور از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، مصمم هستیم برنامه‌ها و تدابیر طراحی شده خود را در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان و فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی، با قوت و قدرت هر چه تمام‌تر اجرایی سازیم و موانع مشارکت فعالانه اقتصادی و تولیدی مردم را با همکاری سایر قوا، مرتفع کنیم. 

بدون تردید باید در سال جاری، با همدلی و همکاری همه‌جانبه، عقب‌ماندگی‌های حوزه تولید را جبران کنیم؛ در این مسیر خطیر، علاوه بر فعالان و سرمایه‌گذاران کلان و خرد اقتصادی و تولیدی، عموم مردم نیز می‌توانند یاریگر باشند؛ ما نیز در عدلیه تضمین می‌دهیم که از سرمایه‌های مردم که وارد عرصه تولید و اشتغال می‌شود، نهایت حفاظت و صیانت را داشته باشیم. 

وی همچین گفت:در سال گذشته که از جانب رهبر حکیم انقلاب با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده بود، دستگاه قضایی در چهارچوب مسئولیت‌ها و اختیاراتش، اقداماتی را در مسیر نیل به هدف مزبور انجام داد و برای تحقق امر مُعنونه، به دولت و مجلس، مساعدت‌هایی را داشت؛ علی‌رغم اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در هر سه قوه، معترف و مُقر هستیم که آنطور که مطمح‌نظر رهبر معظم انقلاب و شایسته مردم شریف ایران اسلامی بود، در تحقق شعار سال گذشته، توفیق حاصل نشد. 

قدر مسلم، این نقیصه باید در سال جدید با مساعی مضاعف، جبران شود؛ لهذا در سال پیش‌رو نیز قوه قضاییه حداکثر توان خود را در چهارچوب اختیاراتش برای کمک به رشد تولید و شقوق این امر خطیر، نظیرِ حمایت از تولیدکنندگان، تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و کاستن از موانع تولید، به کار خواهد بست.

قوه قضاییه در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و دستورات رستگاه دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ اقدامات زیادی در راستای حکایت از تولید، اشتغال و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی انجام داده است.

ستاد‌های حمایت از اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان‌ها به صورت متناوب با تشکیل جلسه و بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی، اقدامات موثری در جلوگیری از تعطیلی این واحد‌ها و رفع مسائل پیش روی آن‌ها انجام داده‌اند.

با اقدامات دستگاه قضایی در جهت حمایت از تولید و رفع مشکلات حقوقی و قضایی کارخانه‌ها در سال گذشته، ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی احیا و یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شد که این امر در مجموع از بیکاری ۱۹۱ هزار و ۲۶۸ نیروی کار در سراسر کشور نیز جلوگیری کرده است.

در همین زمینه استان آذربایجان شرقی با تشکیل جلسات ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی از تعطیلی ۷۰ واحد تولیدی و بیکاری یک هزار و ۹۵۰ نیروی کار جلوگیری کرد. 

در استان آذربایجان غربی از تعطیلی ۸۱ واحد تولیدی و بیکاری حدود ۸ هزار کارگر جلوگیری شد. حل مشکلات صنایع آلومرول نوین اراک، ائل سون فولاد سلماس، مطالبات بانک صنعت و معدن از شرکت آجر ماشینی ارومیه، شرکت معدن کاوان گنجینه ظفر چالدران و مجتمع غذایی برادران فتحی میاندوآب نمونه از اقدامات دادگستری این استان است.

همچنین در استان اردبیل از تعطیلی ۲۶ واحد تولیدی و بیکاری ۶ هزار و ۱۵۹ کارگر جلوگیری شد. 

ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان اصفهان مشکلات ۲۴ واحد تولیدی را رفع و به تداوم اشتغال ۴ هزار و ۴۴۹ نیروی کار کمک کرد و در استان البرز به ادامه فعالیت ۴۳ واحد تولیدی و اشتغال ۹ هزار و ۳۶۹ کارگر کمک شد. 

در استان ایلام از تعطیلی ۱۹ واحد تولید و بیکاری ۱۲۶ کارگر جلوگیری شد و ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان بوشهر به تداوم فعالیت ۱۲ واحد تولیدی و اشتغال یک هزار و ۱۲۰ کارگر کمک کرد. 

استان تهران نیز با فعالیت ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان از تعطیلی۵۲ واحد تولیدی و بیکاری ۶ هزار و ۵۸۵ کارگر جلوگیری کرد و استان چهارمحال و بختیاری با جلوگیری از تعطیلی ۴ واحد تولیدی مانع بیکاری ۳۰۰ کارگر شد.

ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی در سال گذشته مشکلات ۱۹ واحد تولیدی را حل و به تداوم اشتغال ۳۵۰ نیروی کار کمک کرد.

حل مشکلات تأمین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و فاضلاب شهرک تخصصی غیردولتی در مجاورت شهرک صنعتی بیرجند به مساحت ۱۰ هکتار و واحد تولیدی واشر در منطقه عشایری شهرستان سرایان با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد تومان و اشتغال ۴۲ نفری از جمله اقدامات این استان در حمایت از تولید است. 

در استان خراسان رضوی از تعطیلی ۶۷۰ واحد تولیدی و بیکاری ۵۱ هزار و ۹۰۰ کارگر جلوگیری شد. 

ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان خراسان شمالی با ادامه فعالیت ۲۱ واحد تولیدی و اشتغال۱۲۰ نیرو کار کمک کرد.

در استان خوزستان از تعطیلی ۲۷ واحد تولیدی با ۲۶ هزار و ۳۴۲ نیروی کار جلوگیری شد و حل مشکلات حقوقی شهرک تخصصی خودرویی کاریانا به ظرفیت اشتغال‌زایی ۳ هزار نفر و شرکت تخته فشرده آریانا به ظرفیت اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر از اقدامات از استان در حمایت از تولید است.

در استان زنجان از تعطیلی ۱۱ واحد تولیدی و بیکاری هزار و ۵۷۰ نیروی کار جلوگیری شد و در استان سمنان با جلوگیری از تعطیلی ۴۶۱ واحد تولیدی از بیکاری ۴ هزار و ۷۷۵ کارگر جلوگیری شد. 

در استان سیستان و بلوچستان به ادامه فعالیت ۳۴ واحد تولیدی و اشتغال ۳۷۷ کارگر کمک شد و ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان فارس به احیای ۲۰ واحد تولیدی با ۳ هزار و ۳۶۹ کارگر کمک کرد.

در ادامه فعالیت ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان قزوین نیز از تعطیلی ۲۲ واحد تولیدی و بیکاری ۲۵۳ کارگر جلوگیری شد و در استان قم از تعطیلی ۳۱ واحد تولیدی و بیکاری ۲ هزار و ۷۰۰ کارگر جلوگیری شد. 

ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان کردستان از تعطیلی ۲۱ واحد تولیدی و بیکاری۸۳۷ کارگر جلوگیری کرد و در استان کرمان از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی و بیکاری ۹ هزار و ۲۱۹ کارگر جلوگیری شد.

در استان کرمانشاه از تعطیلی ۲۱ واحد تولیدی و بیکاری یک هزار و ۵۰۰ کارگر جلوگیری شد که حل مشکلات اتوترانس غرب، بتن آماده فرامان غرب، شرکت سرکش خودرو، مجتمع خدمات رفاهی همت زاده، شرکت لبن گستر و شرکت گلمهر غرب از جمله این اقدامات است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد از بیکاری ۳ واحد تولیدی و بیکاری ۶۵ نیروی کار جلوگیری شد.

با فعالیت ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان گلستان به احیای ۱۰۰ واحد تولیدی و جلوگیری از بیکاری۲ هزار و ۴۹۱ کارگر کمک شد و در استان گیلان نیز با تشکیل جلسات ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی از تعطیلی ۲۶ واحد تولیدی و بیکاری ۶ هزار و ۲۰۳ نفر جلوگیری شد.

در استان لرستان از تعطیلی ۳۲ واحد تولیدی و بیکاری ۶۳۴ کارگر جلوگیری شد و در استان مازندران به احیای ۱۴ واحد تولیدی با ۲ هزار و ۹ نیروی کار کمک شد.

ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی استان مرکزی از تعطیلی ۸۱ واحد تولیدی و بیکاری ۸ هزار و ۵۳۰ کارگر جلوگیری کرد و با فعالیت این ستاد در استان هرمزگان از تعطیلی۱۴ واحد تولیدی با ۱۰۵ کارگر جلوگیری شد.

همچنین در استان همدان ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی از تعطیلی ۱۱۴ واحد تولیدی باهزار و ۲۸۸ کارگر جلوگیری کرد و در استان یزد نیز از تعطیلی ۲۲ واحد تولیدی و بیکاری۲۸ هزار و ۵۷۳ کارگر جلوگیری شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *