مداخله‌گری غرب در قالب کمیته ادعایی حقیقت‌یاب

9:00 - 29 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۵۰۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مداخله‌گری غرب در قالب کمیته ادعایی حقیقت‌یاب
سازوکار کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر درباره ایران در حالی با فشار کشورهای غربی ایجاد شد که کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور درباره ناآرامی‌ها تشکیل شده بود.

خبرگزاری میزان - رئیس‌جمهور در اردیبهشت با صدور حکمی هیئتی را مسئول بررسی ابعاد ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ به‌ویژه با توجه به محور‌های مندرج در گزارش وزیر کشور و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذی‌ربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد.

این کمیته به‌تازگی بیانیه خود را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: اگر چه در همان روز‌های اولیه اغتشاشات، کمیته ویژه‌ای از سوی وزارت کشور در ۹ آبان ۱۴۰۱ تشکیل و این کمیته، نتایج تحقیقات خود را به‌صورت تفصیلی ارائه کرد، اما رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصل مسئولیت‌پذیری اقدام مضاعفی را تدبیر و در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با صدور حکمی، کمیته ویژه‌ای را در سطح ملی و فرادستگاهی ایجاد کردند و ماموریت‌های مهمی را برای بررسی شفاف و بی‌طرفانه و جبران تضییع حقوق شهروندان و ماموران مجری قانون تعیین و همه دستگاه‌های مرتبط را نیز موظف به همکاری با آن کردند.

کمیته ویژه به محض تشکیل، انجام بررسی‌های جامع و بی‌طرفانه را در دستورکار قرار داد و نهایتا در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ گزارش کامل خود را به رئیس‌جمهور ارائه کرد.

ایجاد کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر؛ اقدامی مداخله‌جویانه

در حالی که بررسی ابعاد ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ از همان ابتدا در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و علاوه بر این رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌ها را صادر کرد، اما غربی‌ها در ادامه سیاست مداخله‌جویانه خود اقدام به تشکیل سازوکاری موسوم به کمیته حقیقت‌یاب کردند.

غرب با ابزار شورای حقوق بشر در آذر سال ۱۴۰۱ قطعنامه‌ای را صادر کرد که خواستار تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب بود.

این کمیته با اعمال فشار غرب تشکیل و گزارش نهایی خود را درباره ایران در جریان نشست ۵۵ شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

این گزارش روز ۲۸ اسفند در نشست شورای حقوق بشر ارائه شد که در آن ادعا‌های بی‌اساسی درباره ایران مطرح شده بود.

کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر مشروعیتی ندارد

موضوع اصلی درباره این کمیته اصل مشروعیت آن است؛ در حالی که کمیته منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌ها تشکیل شده، کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل مشروعیتی ندارد.

در این رابطه پیشتر سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و عضوی از کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور، در پاسخ  پاسخ به خبرگزاری میزان درباره این کمیته، گفت: پیش از اینکه کمیته حقیقت‌یاب گزارش خود را ارائه کند، گزارش کاملی خدمت رئیس‌جمهور تقدیم شد؛ کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی مطابق قوانین بین‌المللی در صورت فعال شدن سازوکار داخلی فاقد مشروعیت می‌شود.

اقدام مداخله‌جویانه کمیته موسوم به حقیقت‌باب در حالی صورت می‌گیرد که سازوکار داخلی تشکیل شده از سوی رئیس‌جمهور ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ را از ابعاد مختلفی به طور کامل بررسی کرده است.

تناقض در گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر

اما نکته قابل ملاحظه دیگر مربوط به ادعا‌هایی است که در گزارش این کمیته مطرح شده است؛ کمیته مذکور مواردی را به‌ویژه درباره ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ مطرح کرده که اولا هیچ مدرکی برای آن ارائه نشده و دوما پیشتر نهاد‌های داخلی ایران به‌طور رسمی گزارش‌های پیرامون آن‌ها را ارائه کرده بودند.

بررسی کامل گزارش این کمیته ادعایی موارد بسیاری از این تناقضات را آشکار می‌کند.

ادعا‌هایی که در این گزارش مطرح شده پیشتر از زبان مقام‌های غربی و شبکه‌های خبری غربی مطرح شده بود و این امر به خوبی نشان می‌دهد که صحنه‌گردان این نمایش و عوامل پشت‌پرده کمیته حقیقت‌یاب چه کسانی هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *