تشکیل هیئت حقیقت‌یاب درباره ایران؛ ماموریتی با اهداف سیاسی

9:00 - 27 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۶۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشکیل هیئت حقیقت‌یاب درباره ایران؛ ماموریتی با اهداف سیاسی
شورای حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته سازوکاری موسوم به هیئت حقیقت‌یاب درباره ایران تعیین کرد؛ کمیته‌ای که روند انتخاب و حتی ماموریت آن‌ها کاملا با سیاسی‌کاری همراه بوده است.

خبرگزاری میزان - شورای حقوق بشر در سال ۱۴۰۱ با تصویب قطعنامه‌ای اقدام به تشکیل سازوکاری موسوم به کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران کرد.

در بیانیه ادعایی شورای حقوق بشر در آن زمان آمده بود که در قطعنامه S۳۵/۱ خود درباره وضعیت حقوق بشر مصوب ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ (۳ آذر ۱۴۰۱)، شورای حقوق بشر تصمیم به ایجاد یک هیئت بین‌المللی به‌اصطلاح حقیقت‌یاب در زمینه حقوق بشر در ایران تا پایان پنجاه‌و‌پنجمین جلسه این شورا که در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) برگزار می‌شود، گرفته است.

درپی این موضوع، برخی ماموریت‌های ادعایی برای این کمیته از سوی شورای حقوق بشر تعیین شد و شورای حقوق بشر از هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب درخواست کرد که طی یک گفت‌وگوی تعاملی در جلسه پنجاه‌و‌سوم خود در ژوئن/جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) یک به‌روزرسانی شفاهی را به شورای حقوق بشر ارائه و گزارش جامعی از یافته‌های خود را طی یک جلسه در جریان گفت‌وگوی تعاملی در پنجاه‌وپنجمین جلسه آن در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) ارائه کند.

اعضای کمیته به‌اصطلاح حقیقت‌یاب چه کسانی هستند؟

شورای حقوق بشر ۳ نفر را به عنوان اعضای این کمیته تعیین کرد. سارا حسین از بنگلادش به عنوان رئیس کمیته و شاهین سردار علی از پاکستان و ویویانا کرستیچویچ از آرژانین به عنوان اعضای این گروه انتخاب شدند.

براساس زندگینامه‌ای که برای این افراد در وب‌سایت شورای حقوق بشر منتشر شده، سارا حسین یک وکیل دادگستری در دادگاه عالی بنگلادش معرفی شده است.

شاهین سردار علی نیز استاد حقوق در دانشگاه وارویک انگلیس و ویویانا کرستیچویچ دارای مدرک از دانشگاه بوئنوس و دانشگاه‌های استنفورد و دانشکده حقوق هاروارد معرفی شده است.

اهداف سیاسی در پس تشکیل کمیته ادعایی

سارا حسین، رئیس هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب در پنجاه‌وسومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در تیر ۱۴۰۲ در گزارشی شفاهی، ادعا کرد: گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در ایران در طول این مدت وجود داشته است.

او در حالی ادعا‌هایی نخ‌نما شده را درباره ایران مطرح کرد که پیشتر بار‌ها دروغ بودن این گزارش‌ها ثابت شده است.

در این نشست همچنین شماری از کشور‌های غربی از جمله آمریکا، آلمان، کانادا، فرانسه و انگلیس که نقش اصلی را در برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر در پاییز ۱۴۰۱ و تعیین به‌اصطلاح هیئت حقیقت‌یاب برای بررسی به گفته آن‌ها موضوع حقوق بشر در ایران  داشتند، در موضعی سیاسی با این هیئت، ادعا‌های حقوق بشری را درباره ایران مطرح کردند.

موضع‌گیری کشور‌های مذکور که خارج از پروتکل‌ها و قوانین شورای حقوق بشر انجام شد، به اعتراض نماینده ایران و چندین کشور دیگر منجر شد که رئیس جلسه را ناچار به دادن تذکر به نمایندگان کشور‌های غربی کرد.

تشکیل این کمیته در حالی انجام شده که رویکرد شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد موضوعات و رویداد‌های مختلف جهانی همواره معیار‌های دوگانه و سیاسی آن را آشکار کرده است.

در زمینه‌ها و مواردی که احتمال زیر سوال رفتن و آسیب به منافع غرب و آمریکا وجود دارد، این نهاد بین‌المللی هیچ‌گاه اقدام به تحقیق نکرده و یا کمیته‌ای تشکیل نداده است، اما زمانی که کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا تصمیم به اعمال فشار علیه دیگر کشور‌ها مانند ایران می‌کند، این نهاد نیز مانند ابزاری به کار گرفته می‌شود و با استفاده از مفاهیمی از حقوق بشر و حقوق زنان در این رویکرد سیاسی غرب وارد می‌شود.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب نیز مانند اقدامات دیگر شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران از جمله لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل در سال گذشته، رویکرد سیاسی این نهاد‌های بین‌المللی را به خوبی آشکار می‌کند.

ادعا‌هایی که تاکنون از سوی کمیته به‌اصطلاح حقیقت‌یاب درباره ایران مطرح شده همان ادعا‌هایی است که تاکنون کشور‌های غربی بار‌ها بدون ارائه کوچک‌ترین مدرکی تکرار کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *