رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستیار رئیس‌جمهور: کمیته حقیقت‌یاب بین‎المللی فاقد مشروعیت است

14:03 - 20 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۷۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دستیار رئیس‌جمهور: کمیته حقیقت‌یاب بین‎المللی فاقد مشروعیت است
دستیار رئیس‎جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‎های اجتماعی، گفت که کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی مطابق قوانین بین‌المللی در صورت فعال شدن سازوکار داخلی فاقد مشروعیت می‌شود.

خبرگزاری میزان - نشست خبری سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‎جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‎های اجتماعی روز یکشنبه، ۲۰ اسفند با موضوع گزارش اهم اقدام‌های صورت گرفته در این حوزه برگزار شد.

پاد در ابتدا با اشاره به اینکه یک سال از حکم رئیس‎جمهور در حوزه پیگیری حقوق و آزادی‎های اجتماعی می‎گذرد، گفت که گزارش کلی از اقدام‌های انجام شده در یک سال گذشته را حق رسانه‎ها می‌دانم.

دستیار رئیس‎جمهور با بیان اینکه در موضوع حقوق مادی و معنوی زنان تحت همین عنوان دفتری ایجاد شده است، اظهار کرد: برای دفاع از حقوق زنان ایران در جوامع بین‌المللی هم دفتری ذیل همین نام ایجاد شد.

پاد ضمن اشاره به این موضوع که بخشی از اقدام‌های ما روندسازی و پیش‌برندگی بوده است، بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰ نامه در زمینه دفاع از حقوق مردم با دستگاه‌های اجرایی مطرح شده است.

دستیار رئیس‎جمهور در بخشی دیگر با بیان اینکه در موضوع حجاب واکنش‎هایی از سوی حوزه پیگیری حقوق و آزادی‎های اجتماعی انجام شد که به اقدام‌های بسیاری به نفع مردم منجر شد، اضافه کرد: در بحث فیلترینگ هم قرار بود که موضوع را در زمینه آزادی بیان پیگیری کنم؛ فضای مجازی دیگر مجازی نیست و همین موضوع را به رئیس‌جمهور هم اعلام کرده و گفتم که این موضوع باید تعیین تکلیف شود و رئیس‎جمهور هم دستور پیگیری داد.

وی اضافه کرد: در بحث امنیت درمان نیز نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشتم و خواستار تشکیل کمیته‌ای در این زمینه شدم.

پاد در بخشی دیگر در تشریح اقدام‌های بین‌المللی حوزه فعالیت خود نیز اظهار کرد: در زمینه بین‌المللی نیز موضوع سردشت به‌عنوان نخستین شهری که در جهان بمباران شیمیایی شد، پیگیری شد؛ شرکت‌های مختلفی به صدام سلاح شیمیایی فروختند و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ همچنین ایرانیان خارج از کشور موضوعی بوده که همواره مورد توجه رئیس‌جمهور بوده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در ادامه درباره لایحه جامع ارتقای امنیت زنان، عنوان کرد: در بحث لایحه ارتقای امنیت زنان که بیش از یک دهه از مطرح شدن آن می‌گذرد، به هیئت رئیسه مجلس نامه‌ای ارسال شده است.

پاد همچنین با بیان اینکه تشکیل ستاد حمایت از مشارکت اقتصادی زنان از دیگر موضوع‌هایی است که گزارشی از آن به رئیس‌جمهور ارائه شده، ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان نیز به تمام استانداران نامه زده شده و در آن خواستار شدیم تا اولویت‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

دستیار رئیس‎جمهور با اشاره به اینکه درباره بحث حجاب قائل به نگاه فرهنگی و تربیتی در کنار قانون است، افزود: بسته زیست عفیفانه آماده شده است و اکنون منتظر دیدار و مطرح کردن آن با وزارت آموزش‎وپرورش هستیم.

وی در بخشی دیگر درباره موضوع حق آزادی مطبوعات، تاکید کرد که با توجه به رصد و مطالعات انجام شده قانون مطبوعات باید ارتقا یابد و حمایتی‌تر شود.

به گفته پاد، موضوع عدالت جنسیتی و پیگیری آن نیز باید به درستی انجام شود و مبنای ما قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در بخشی دیگر در پاسخ به پرسش خبرگزاری میزان درباره موضع ایران در قبال گزارش به اصطلاح هیئت حقیقت‌یاب، گفت: پیش از اینکه کمیته حقیقت‌یاب گزارش خود را ارائه کند، گزارش کاملی خدمت رئیس‌جمهور تقدیم شد؛ کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی مطابق قوانین بین‌المللی در صورت فعال شدن سازوکار داخلی فاقد مشروعیت می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه دو جلسه مجازی با اعضای کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برگزار شده است، اظهار کرد: ما در دفاع از حقوق ملت ایران مطالب و مستنداتی به اعضای کمیته ارائه کردیم.

پاد با تاکید بر اینکه حقوق بشر در دنیا با رویکردی سیاسی پیش رفته و اجرایی می‌شود، اضافه کرد: گزارشی که کمیته حقیقت‌یاب داد، منطبق بر گزاره‌هایی که ما در تحقیقات خود به آن‌ها رسیدیم، نبود.

دستیار رئیس‎جمهور با اشاره به اینکه ما به دقت موضوع مذکور را رسیدگی کردیم، افزود: در همین چارچوب از افراد خواسته شد تا مستندات خود را ارسال کنند؛ این‌ مستندات بررسی و نتیجه‌گیری شد.

دستیار رئیس‎جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‎های اجتماعی در بخشی دیگر با بیان اینکه در قضیه ناآرامی‌های ۱۴۰۱ شمار زیادی از مجریان قانون به شهادت رسیدند، گفت: انتشار عمومی گزارش درباره این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *