هدف قرار دادن نخبگان فلسطینی بخشی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

11:19 - 28 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۵۰۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هدف قرار دادن نخبگان فلسطینی بخشی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از نسل‌کشی نوار غزه، بخش‌های تخصصی و فناوری و نخبگان آن را هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – ارتش رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از جنایت نسل‌کشی در نوار غزه، به‌طور سیستماتیک ده‌ها برنامه‌نویس، متخصص فناوری اطلاعات و کارکنان مهندسی کامپیوتر را هدف قرار داده است، علاوه بر این، مقر شرکت‌های آن‌ها را نیز تخریب کرده است.

این رژیم از آغاز حمله گسترده خود به غزه، صد‌ها نفر از افراد متخصص را در این منطقه محاصره شده، به‌ویژه افرادی که در فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسی و مهندسی کامپیوتر مسلط بودند و همچنین دیگر نخبگان محلی را به شهادت رسانده است؛ جامعه‌ای مانند پزشکان، دانشگاهیان و دیگران.

نهاد‌های حقوق بشری فهرستی از متخصصان فناوری، از جمله متخصصان برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی، که مستقیما در پی حملات مداوم رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، تهیه کردند.

از جمله هیثم محمد النبهین، مهندس و برنامه‌نویس معروف است که به‌عنوان یکی از ماهرترین متخصصان مهندسی کامپیوتر در نوار غزه شناخته می‌شد؛ او به همراه همسرش نسما زهیر صدیق در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک منزل مسکونی در اردوگاه آوارگان البریج در مرکز نوار غزه در هفته اخیر شهید شدند.

طارق ثابت، فارغ‌التحصیل برنامه کمک ‌تحصیلی هوبرت هامفری آمریکا نیز در اواخر اکتبر گذشته (مهر ماه) در یک حمله هوایی به شهادت رسید که همچنین جان همسر، فرزندان، والدین و سایر اعضای خانواده او را گرفت؛ وی مدیر برنامه‌های انکوباتور فناوری در دانشگاه غزه بود.

این فهرست همچنین شامل محمد الاثل، حمزه الشامی، عبیده خاطر، انس الشیخ و عبدالرحمان حماده است؛ علاوه بر گروه دیگری از برنامه‌نویسان جوان، از جمله رامی السوسی، عبدالحمید الفیومی، بلال زقوت، احمد نضال قدوره، محمد حسونه و بسیاری از متخصصان دیگر.

به‌عنوان بخشی از تخریب گسترده‌ای که بر بخش فناوری غزه وارد شده و زیرساخت‌های مربوط به آن را تحلیل می‌برد، ارتش رژیم صهیونیستی حملات مستقیم و ویرانگری را انجام داد که مقر استارت‌آپ‌های متخصص در فناوری اطلاعات و شرکت‌های ارتباطی را در نوار غزه هدف قرار داد.

بخش فناوری در نوار غزه به شدت آسیب دید و مقر شرکت‌های ارتباطی و سایر زیرساخت‌ها ویران شد. بسیاری از کارکنان فنی نیز کشته شدند و تلاش‌ها برای ادامه کار و نوآوری در این بخش حیاتی را که به عنوان ستون فقرات سایر بخش‌های اقتصادی و همچنین تحول دیجیتالی تلقی می‌شود، به شدت مختل کرد.

حدود ۶۵ شرکت فعال در زمینه‌های مختلف فناوری، از جمله نرم‌افزار، تجهیزات فنی، مشاوره، آموزش فنی، ارتباطات و سایر زمینه‌های فرعی، پیش از حملات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه فعالیت می‌کردند؛ این شرکت‌ها مشاغل هزاران جوان و فارغ التحصیلان اخیر را به کار گرفتند.

بر اساس برآورد‌های اولیه، مقر شرکت برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات تقریبا به‌طور کامل تخریب شده است، در حالی که ۶ انکوباتور تجاری در نوار آسیب دیده‌اند و تمامی مراکز فناوری، از جمله مراکز وابسته به دانشگاه‌های نوار غزه، بسته شده‌اند.

جنایات رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن و کشتن صلاحیت‌ها و نخبگان فلسطینی و همچنین تخریب گسترده و عمدی مشاغل و زیرساخت‌ها، نه تنها به تضعیف علم، سیستم آموزشی و اقتصادی نوار غزه آسیب می‌رساند بلکه مانع از توسعه جامعه فلسطین به‌طور کلی می‌شود و بخش‌های حیاتی آن را از افراد بسیار واجد شرایط محروم می‌کند که جایگزینی آن‌ها دشوار خواهد بود.

این جنایات باعث ایجاد ترس در بین افراد باقیمانده می‌شود و آن‌ها را مجبور به مهاجرت می‌کند.

به نظر می‌رسد این جنایات بخشی از سیاست‌های عمومی رژیم صهیونیستی با هدف غیرقابل سکونت کردن نوار غزه از طریق تخریب ساختار‌های اساسی زندگی و از بین بردن استعداد‌ها باشد و این امر قطعا منجر به ایجاد جامعه‌ای می‌شود که قادر به بهبودی سریع از پیامد‌های فاجعه‌بار جنایات جدی رژیم صهیونیستی در آن دوره نیست.

کشتار غیرنظامیان، برنامه‌ریزی حملات علیه اهداف غیرنظامی و وارد کردن خسارات مالی گسترده با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی بشردوستانه، همگی براساس کنوانسیون‌های ژنو و اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی، جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشر محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *