معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: زنگ ورزش یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای رشد دانش آموزان است

13:29 - 27 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۸۹۳
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: زنگ ورزش یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای رشد دانش آموزان است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیاده‌سازی سند تحول بنیادین یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است گفت: زنگ ورزش یکی از بهترین بستر‌ها برای رشد دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

خبرگزاری میزان - آیین انعقاد تفاهم‌نامه طرح شهید صدر‌زاده با محوریت اردوگاه‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی و صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز ۲۷ ااسفندماه ۱۴٠۲ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عقد تفاهمنامه دو معاونت وزارت آموزش و پرورش موسوم به طرح شهید صدر‌زاده با محوریت اردوگاه‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور اجرا و معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لوزوم پیاده‌سازی سند تحول بنیادین به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی وزارتخانه گفت: سند تحول آموزش و پرورش دانش‌آموز را تمام‌ساحتی می‌داند و سعی دارد تا دانش آموز تک‌ساحتی را تمام ساحتی پرورش دهد.

وی افزود: در همین راستا در تلاشیم تا اقداماتی جهت پیاده‌سازی سند انجام دهیم.

پورثانی بستر‌های رشد دانش‌آموز را از دیگر ماموریت‌های معاونت پرورشی خواند و تصریح کرد: زنگ ورزش یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای رشد دانش آموزان است و معاونت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی دو مقوله جدا از هم نیستند لذا زنگ ورزش یکی از بهترین بستر‌ها برای رشد دانش‌آموز است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ساحت‌های تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول به ما می‌گوید که باید کار تربیتی را از جایی که دانش‌آموز به آن علاقمند است آغاز کنیم و نقطه پایان محلی باشد که مربی برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: این اتفاق با آزمون جذب مربی پرورشی و تربیت‌بدنی کلید خواهد خورد.

پورثانی ادامه داد: در سه رسته مختلف مربیان پرورشی، تربیت‌بدنی، مشاوره و مراقب سلامت در اردیبهشت ماه نیرو جذب بدنه خواهد شد.

وی درباره این سه رسته مختلف بیان کرد: همه این سه شئون به هم ارتباط دارند. اگر دانش آموزی به مربی اعتماد نکند، زمینه رشد و پرورش آن فرد را نمی‌توانیم فراهم کنیم.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اکنون ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی، شامل ۲۱ کانون ملی و همچنین ۳۴۶ اردوگاه فعال در اختیار داریم که ۶۴ اردوگاه استانی، ۴ مورد ملی و بقیه منطقه‌ای هستند.

وی اضافه کرد: در کانون‌های فرهنگی و تربیتی ۲۲ انجمن وجود دارد که یکی از آن‌ها انجمن ورزشی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش محیط کانون‌های فرهنگی و تربیتی را محلی برای تخلیه شور، نشاط و هیجان دانش آموزان خواند و افزود: هم اکنون ۱۱ کافه دخترانه در ۱۱ کانون فرهنگی تربیتی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به تفاهمنامه طرح شهید صدرزاده تصریح کرد: در قالب این طرح، ۴۰ کانون و اردوگاه به وسایل و بازی‌های هیجانی مجهز می‌شوند. کاری که امروز با همکاری معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در حال شکل‌گیری است طرحی مشارکتی و مدلی برای هم‌افزایی است.

وی با تاکید بر این مهم که اردوگاه باید محلی مناسب تربیت‌بدنی باشد گفت: تربیت‌بدنی باعث رشد تربیتی دانش‌آموزان خواهد شد.

پورثانی در خاتمه اظهاراتش تاکید کرد: محیط‌های پرورشی نظام تعلیم و تربیت کشور باید محیطی شاد و پرنشاط برای دانش‌آموزان باشد.

بازی، بازوی تربیت است

در ادامه این مراسم صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اهمیت بازی‌های کودکانه و پرهیجان گفت: بازی، بازوی تربیت و یکی از مهمترین بسترسازان مباحث تربیتی است.

 وی افزود: بازی و فعالیت بدنی و ورزش مهمترین عامل و عنصر برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بهترین بستر برای کار گروهی و تیمی، اعتماد به نفس، عزت نفس و احساس موثر بودن دانش آموزان است.

سخنگوی سابق آموزش و پرورش، ورزش و بازی را یکی از عوامل بسترساز تربیتی، اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان دانست و گفت: اینکه دانش‌آموز در چه محلی قرار دارد و چقدر محیط مناسب یادگیری و آموزش است تاثیر مستقیمی بر درک مطلب و فهم درس و موضوع دارد.

ستاری‌فرد درباره انعقاد تفاهم‌نامه طرح شهیدصدرزاده، بیان کرد: دلیل  نام‌گذاری این طرح به نام شهید صدرزاده این است که آن والا مقام شهیدی الهام بخش و الگو برای جامعه معلمان است.

وی افزود: امام خمینی (ر‌ه) تربیت‌بدنی را جنبه عملی تربیت می‌دانستند. این مهم است که دانش‌آموز هم از نظر جسمی و هم در عرصه علمی قوی باشد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را مکلف کرده تا محیط‌های یادگیری را متنوع کند.

ستاری فرد با تاکید بر اینکه باید زمینه حضور دانش‌آموزان در سایر محیط‌های نظام تعلیم و تربیت فراهم شود، گفت: در کانون‌های فرهنگی و تربیتی و اردوگاه‌ها اگر قرار است دانش آموزان حضور داشته باشند، ایجاد فضای ورزشی نقش تهیجی دارد.

وی ادامه داد: ساخت و تجهیز فضای ورزشی در مدارس را نباید از خاطر برد، با طرح شهید سلیمانی در سال گذشته ۱۸۸۴ فضای ورزشی درون مدارس احداث شد.

وی فضای ورزشی ساخته شده را شامل زمین چمن، کفپوش، سالن روباز، سالن چند منظوره و ۷۲۱ اتاق ورزش برای مدارس ابتدایی معرفی کرد و گفت: این نهضت در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: با احداث فضای ورزشی در اردوگاه‌ها به دو ساحت تربیت زیستی - بدنی و تربیت عبادی - اخلاقی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دست یافته‌ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *