جنگ باند‌های جنایت‌کار در خیابان‌های بلژیک

11:46 - 27 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۸۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ باند‌های جنایت‌کار در خیابان‌های بلژیک
بلژیک با دور جدیدی از جنگ‌های مواد مخدر مواجه شده که پایتخت این کشور را به شکل جدی تحت تاثیر قرار داده‌اند.

خبرگزاری میزان گسترش باند‌های جنایت‌کار قاچاق موادمخدر در بلژیک، این کشور را با خشونت‌های فزاینده مسلحانه‌ و مرگ‌باری مواجه و بروکسل، پایتخت بلژیک را به میدان جنگ تبدیل کرده است.

مجموعه تیراندازی‌های اخیر در بروکسل به‌ویژه تیراندازی‌های سریالی میانه فوریه (بهمن) با چند کشته و زخمی، پلیس بلژیک را به این نتیجه رساند که این کشور با دور جدید و جدی از درگیری‌های مسلحانه مرتبط با باند‌های موادمخدر مواجه شده است.

مقام‌های بلژیک در حال بررسی زنجیره‌ای از رویداد‌ها هستند که آن‌ها را به سمت دور جدیدی از جنگ تلخ موادمخدر در بروکسل سوق می‌دهد؛ جنگی که توسط شبکه‌های بین‌المللی جنایت سازمان‌یافته برای کنترل قلمرو و تجارت آغاز شده است.

برخی از مقام‌های بلژیکی می‌گویند که این باند‌های خشن موادمخدر پشت تیراندازی‌های مرگ‌بار تابستان گذشته بوده‌اند.

جنگ‌های موادمخدر در بلژیک در حالی رخ می‌دهند که وضعیت بحران یاد شده در این کشور با سرعت در مسیر وخامت حرکت می‌کند.

براساس گزارش‌ها، باند‌های جنایت‌کار موادمخدر رو به استخدام گسترده مهاجران آورده‌اند، زیرا آن‌ها به دلیل شرایط نامناسب اقامتی از یافتن کار‌های متعارف و معمول بازداشته شده‌اند.

اینترپل (پلیس بین‌الملل) در سال گذشته هشدار داد که گروه‌های جنایت سازمان‌یافته در اروپا به‌صورت تصاعدی در حال رشد هستند و این مشکل به شکل فزاینده‌ای فراملی شده است.

به گفته وزیر دادگستری بلژیک، مافیای آلبانی به‌عنوان یکی از قدرتمندترین مافیا‌های فعال در اروپا، در بروکسل نیز فعالیت دارد و از بندر آنتورپ برای ارتباط با دیگر شاخه‌های خود در قاره سبز استفاده می‌کند.

وی گفت: گروه‌های متعدد جنایت‌کار سازمان یافته‌ای در بلژیک مشغول فعالیت هستند؛ در بیشتر موارد، این باند‌ها برای قاچاق موادمخدر از طریق رشوه به مقام‌های بندری اقدام می‌کنند.

به نظر می‌رسد بلژیک نقطه کانونی این بحران از طریق بندر آنتورپ باشد؛ جایی که ۱۰۰ تن کوکائین در سال ۲۰۲۲ به دست مقام‌های بندری این کشور کشف و ضبط شد.

از آنجا که به موازات رونق یافتن تجارت کوکائین در اروپا، آنتورپ به‌عنوان دروازه انتخابی برای ورود این مواد، مطرح و تعیین شد، به این بندر در سال گذشته لقب پایتخت جدید کوکائین اروپا داده شد.

گمرک بلژیک در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۱۶ تن ماده مخدر وارد شده از آمریکای لاتین را در این بندر کشف و ضبط و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

بلژیک حدود ۴۰ درصد از کل کوکائین کشف شده در اروپا را کشف و ضبط می‌کند، اما کشفیات احتمالا تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل مقدار موادمخدر در گردش را تشکیل می‌دهند؛ مقام‌های آنتورپ آنقدر کوکائین کشف و ضبط کرده اند که برای امحا آن دچار مشکل شده‌اند.

اما این فقط جنگ‌های مسلحانه میان باند‌های جنایتکار موادمخدر نیست که سبب بروز خشونت‌های جدی و جان باختن شهروندان می‌شود؛ درگیری‌های میان پلیس با این باند‌ها نیز بخشی از خشونت فزاینده مربوط است.

ضمن اینکه جنگ میان باند‌های یاد شده در بنادر به‌ویژه آنتورپ برای تحویل یا تصرف محموله‌های رهگیری شده به خشونت‌های جدی علیه کارگران بنادر منجر می‌شود.

جنگ با موادمخدر یکی از اولویت‌های بلژیک برای ریاست شورای اتحادیه اروپا است؛ بلژیک در ۲۴ ژانویه (۴ بهمن)، در نشست غیررسمی وزیران امور داخلی اتحادیه اروپا در آنتورپ، اتحادیه بنادر اروپا را راه‌اندازی کرد تا شرکت‌های خصوصی بندری و کشتیرانی از سراسر این بلوک را در مبارزه با قاچاق موادمخدر مشارکت دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *