نابودی نظام‌مند سیستم آموزشی نوار غزه؛ ۴ هزار دانش‌آموز به شهادت رسیدند

9:43 - 23 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۲۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نابودی نظام‌مند سیستم آموزشی نوار غزه؛ ۴ هزار دانش‌آموز به شهادت رسیدند
رژیم صهیونیستی به‌طور نظام‌مند سیستم آموزشی نوار غزه را نابود می‌کند و تاکنون هزاران دانش‌آموز و دانشجو را به شهادت رسانده و یا مجروح کرده است.

خبرگزاری میزان - نزدیک به صد نفر از دانشگاهیان برجسته اروپایی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه و نابودی فیزیکی و فرهنگی آن‌ها را از جمله تخریب نظام‌مند سیستم آموزشی محکوم کردند.

این دانشگاهیان در یک طومار با عنوان «نابودی آموزش غزه: اسرائیل به طور نظام‌مند کل سیستم آموزشی را محو می‌کند»، انحلال فیزیکی و فرهنگی غیرنظامیان فلسطینی را در نوار از سوی رژیم صهیونیستی محکوم کردند و نگرانی عمیق خود را از ادامه هدف قرار دادن دانشگاهیان، مؤسسات آموزشی و سایت‌های میراث فرهنگی ابراز کردند.

این محققان به دانش و آموزش به عنوان اساس تمدن بشری در سراسر جهان اشاره، اما تأکید می‌کنند که برای مردم اشغال شده‌ مانند فلسطینیان، آموزش نقشی کاملا حیاتی در جامعه ایفا می‌کند.

آموزش، امید و آزادی را در برابر سیاست‌های ظالمانه و آپارتاید حفظ می‌کند، به علاوه فرهنگ را تقویت می‌کند و برای دستیابی به رفاه فردی و اجتماعی ضروری است.

حملات نظامی کنونی رژیم صهیونیستی به نوار غزه باعث شده است که کل روند آموزشی در این باریکه به کلی مختل شود.

این طومار نسبت به عواقب شدید درازمدت به دلیل بمباران خانه‌های شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و فکری بدون اطلاع قبلی هشدار می‌دهد که تاکنون به شهادت صد‌ها معلم و هزاران دانش‌آموز منجر شده است.

دانشگاهیان همچنین به برآورد‌های صندوق بین‌المللی پول استناد می‌کنند که ۷۰ درصد دانشکده‌ها و دانشگاه‌های نوار غزه تخریب شده‌اند و ۷۲۰ میلیون دلار برای بازیابی بخش آموزش غزه نیاز است.

حملات ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور کامل یا جزئی ۶ دانشگاه را در نوار غزه از جمله دانشگاه اسلامی، دانشگاه الاسراء، دانشگاه الازهر، دانشگاه الاقصی و دانشگاه قدس تخریب کرده است.

در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر) حملات هوایی رژیم صهیونیستی بر خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشردوستانه، دانشگاه اسلامی شهر غزه -یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی در این باریکه محاصره شده- را به‌طور کامل ویران کرد.

قوانین بین‌المللی حملات عمدی علیه غیرنظامیان را ممنوع می‌کند و مستلزم تمایز اشیاء غیرنظامی از اهداف نظامی است؛ این قوانین همچنین خواستار حمایت ویژه از نهاد‌های آموزشی و فرهنگی هستند.

دانشگاه الاسراء پس از منفجر کردن تمامی ساختمان‌ها و تأسیسات آن از سوی رژیم صهیونیستی در ماه ژانویه (بهمن ماه) به‌طور کامل تخریب شد.

رژیم صهیونیستی پیش از حمله به این دانشگاه، آن را به پادگان نظامی تبدیل کرده و سپس از آن به عنوان یک بازداشتگاه موقت استفاده کرده و این تخریب شامل موزه ملی بود که بیش از ۳ هزار اثر باستانی کمیاب را تحت مجوز وزارت آثار باستانی فلسطین نگهداری می‌کرد.

مدیریت این دانشگاه در بیانیه‌ای رسمی تایید کرد که گمان می‌رود این آثار باستانی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به سرقت رفته باشد.

علاوه بر این، ۳ رئیس دانشگاه به همراه بیش از ۹۵ استاد دانشگاه در حملات رژیم صهونیستی به شهادت رسیدند.

این در حالی است که ۸۸ هزار دانشجو از تحصیلات دانشگاهی محروم شده‌اند و به ۵۵۵ دانشجو نیز بورسیه‌های بین‌المللی پیش از نسل‌کشی ارائه نشده است.

براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش فلسطین، در جریان این حملات ۴ هزار و ۳۲۷ دانش‌آموز به شهادت رسیده و ۷ هزار و ۸۱۹ تن دیگر مجروح شده‌اند، در حالی که ۲۳۱ معلم و مدیر شهید و ۷۵۶ نفر مجروح شده‌اند.

اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی ممکن است به کشتار و ویرانی از پیش برنامه‌ریزی شده منجر شود، یعنی تلاشی برای کشتن و ساکت کردن دانش‌پژوهان درگیر در سیستم آموزشی فلسطین، که تأثیر زیادی بر نسل‌های آینده فلسطین خواهد داشت.

این طومار، می‎گوید که حملات نیرو‌های نظامی صهیونیست به اشیاء غیرنظامی، به‌ویژه آن‌هایی که به‌عنوان بنا‌های تاریخی یا فرهنگی طبقه‌بندی شده‌اند و به وسیله قوانین خاص محافظت می‌شوند، نه‌تنها نقض فاحش حقوق بشردوستانه بین‌المللی و جنایت جنگی براساس اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی است، بلکه همچنین در حوزه نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

نهاد‌های حقوق بشری از دانشگاهیان، دانشمندان و مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان می‌خواهند تا قتل غیرقانونی دانشگاهیان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی و تخریب نظام‌مند دارایی‌های فرهنگی و تاریخی فلسطین در نوار غزه مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها را به شدت محکوم کنند.

طومار اخیر از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که این نمونه خاص از جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را که هدف آن نابودی فیزیکی و فرهنگی کل مردم فلسطین و غیرقابل سکونت کردن نوار غزه است، محکوم کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *