رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: هیچ جایی در نوار غزه امن نیست

13:34 - 21 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۹۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: هیچ جایی در نوار غزه امن نیست
رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه‌ای درباره وضعیت بشردوستانه در غزه تاکید کرده که هیچ جایی در نوار غزه امن نیست و وضعیت همچنان رو به وخامت می‌رود.

خبرگزاری میزان - میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در بیانیه‌ای درباره اوضاع بشردوستانه غزه گفت، که با گذشت چند ماه از تشدید خصومت‌ها، وضعیت نوار غزه ساعت به ساعت رو به وخامت می‌رود، هیچ جای امنی برای پناه گرفتن مردم وجود ندارد و آمار تلفات غیرنظامیان و همچنین ادامه اسارت‌ها تکان‌دهنده و غیرقابل قبول است.

وی در ادامه گفت: این جنگ وحشیانه هر نوع حس انسانیت مشترک را از بین برده است؛ در مواجهه با چنین رنج عمیقی، ما سه تقاضای فوری داریم: توقف خصومت‌ها به منظور امکان کمک‌های موثر برای افراد متاثر از درگیری‌ها، آزادی بدون قید و شرط گروگان‌ها و حفظ کرامت انسانی آن‌ها با در نظر گرفتن ایمنی و نیاز‌های پزشکی، رفتار انسانی با زندانیان فلسطینی و اجازه برقراری ارتباط با خانواده برای این زندانیان؛ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ باید از فلسطینیان در بازداشت اسرائیل مطلع شود و اجازه ملاقات با آن‌ها را داشته باشد.

در بیانیه اسپولیاریک آمده است: جریان ثابت و موثر کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیاز‌ها تنها بخشی از راه حل است. کاهش فاجعه انسانی در غزه با اراده و اقداماتی روشن آغاز می‌شود که از زندگی غیرنظامی و کرامت انسانی محافظت می‌کند، به این معنی که هر دو طرف باید عملیات نظامی خود را به‌گونه‌ای انجام دهند که از غیرنظامیانی که در میانه گیر افتاده‌اند حفاظت کنند.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید: تنها راه رسیدن به این هدف این است که طرفین به جدیت به قوانین بین‌المللی بشردوستانه (قوانین جنگ) پایبند باشند که به معنای حفظ جان، کرامت و انسانیت همه افرادی است که تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه قرار گرفته‌اند، صرف‌نظر از اینکه در کدام طرف هستند.

وی تاکید کرد: این مرز بین انسانیت و بربریت است؛ اصول تمایز، تناسب و احتیاط باید در عمل برای رسیدن به هدف خود که همان حفظ جان و سلامت غیرنظامیان است اعمال شود، این صول قواعد جنگ هستند نه استثناء.  

اسپولیاریک یادآور شد: رژیم صهیونیستی به عنوان یک قدرت اشغالگر باید نیاز‌های اساسی مردم را تامین کند یا ارسال ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند.

این بیانیه هشدار داد: حقوق بین‌المللی بشردوستانه راهی برای خروج از دور باطلی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم؛ همه دولت‌ها -در واقع کل بشریت- در این امر سهیم هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: احترام به حقوق بین المللی بشردوستانه نه‌تنها انسانیت دشمن را حفظ می‌کند، بلکه انسانیت خود ما را هم در امروز و هم در آینده حفظ می‌کند؛ در این مناقشه، مانند همه موارد دیگر، جامعه بین‌المللی باید احترام به حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اجرای آن را در اولویت سیاسی قرار دهد.

این بیانیه می‌افزاید: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آماده است تا به‌عنوان یک واسطه بی‌طرف -یک طرف ثالث قابل اعتماد و با تجربه- برای تسهیل جنبه‌های بشردوستانه هر توافق سیاسی که توسط طرف‌ها به دست می‌آید، مشروط به ارائه دسترسی‌های لازم و تضمین‌های امنیتی، فعال باشد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داد: اگر خصومت‌ها متوقف شود به شکلی که به رسیدن کمک‌های موثر به افراد نیازمند کمک کند، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌تواند کمک‌های غذایی، سرپناهی و بهداشتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اسپولیاریک گفت: سابقه فعالیت طولانی مدت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بخش‌های بهداشت، برق و آب غزه ما را قادر می‌سازد تا به سرعت از این خدمات حیاتی حمایت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *