گفت‎وگو|

طوفان الاقصی و تغییر استاندارد‌های مقاومت؛ منطقه تحت تاثیر پس‎لرزه‎های جنگ غزه

10:00 - 05 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۰۰۷
طوفان الاقصی و تغییر استاندارد‌های مقاومت؛ منطقه تحت تاثیر پس‎لرزه‎های جنگ غزه
تحلیلگر مسائل بین‌الملل، معتقد است که عملیات طوفان الاقصی برای نخستین بار استاندارد‌های مبارزه یا مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را تغییر داد.

خبرگزاری میزان - مبارزان مقاومت فلسطین در سالی که گذشت در چارچوب عملیات طوفان الاقصی با پوشش رگباری از موشک‌ها از نوار محاصره شده غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نفوذ کرده و در یک حمله غافلگیرانه و بی‌سابقه در تعطیلات بزرگ صهیونیست‌ها، ده‌ها شهرک‌نشین را به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را بازداشت و به نوار غزه منتقل کردند.

رژیم صهیونیستی در پی عملیات طوفان الاقصی مبهوت شده و در شوک فرو رفت.

این عملیات با نام رمز طوفان الاقصی که از سوی یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌عنوان «تاریخی که در اسرائیل بدنام خواهد ماند» توصیف شده است، انعکاس عمیقی در داخل اراضی اشغالی داشت و همچنین باعث ایجاد نگرانی در بین متحدان این رژیم چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌المللی شد.

این عملیات نه تنها قوانین تثبیت شده حاکم بر مناقشه استعماری را لغو کرد، بلکه بیهودگی رویکرد دیرینه رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها را در چارچوب متغیر منطقه‌ای نیز برجسته کرد.

طوفان الاقصی نشان‌دهنده توانایی‌های روبه‌رشد مقاومت فلسطین برای تحقیر ارتش رژیم صهیونیستی بود که به شدت مورد حمایت آمریکا قرار دارد.

از زمان تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه ده‌ها هزار فلسطینی شهید و یا مجروح شدند.

همچنین در این دوران آتش‌بسی محدود برای تبادل زندانی‌ها میان طرفین اجرا شد.

رژیم صهیونیستی طی حملات از هفتم اکتبر گذشته تاکنون بسیاری قوانین بین‌المللی و حقوق بشری را نقض کرد کع از جمله این اقدامات می‌توان به هدف قرار دادن مراکز پزشکی و بهداشتی اشاره کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین طی این مدت عملیات‌های نظامی گسترده‌ای در مناطق مختلف نوار غزه انجام داده، اما از دستیابی به اهداف خود ناکام ماند. 

طوفان الاقصی استاندارد‌های مبارزه و مقاومت را تغییر داد

حسن لاسجردی، کارشناس و تحلیل‎گر مسائل بین‌الملل در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان ضمن بررسی تحولات فلسطین در سال ۱۴۰۲ و اهمیت عملیات طوفان الاقصی در این سال، گفت: اهمیت عملیات طوفان الاقصی در این است که برای نخستین بار برخی از استاندارد‌های مبارزه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را تغییر داد. 

لاسجردی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها تلاش کردند که موضوع امنیت ارتش و تشکیلات نظامی و امنیتی خود را حفظ کنند، اظهار کرد: طوفان الاقصی موفق شد که این ابهت را در هم بشکند و شرایط جدیدی به وجود آورد؛ به این معنا که رزمندگان مقاومت موفق شدند نفوذناپذیری ایجادشده از سوی رژیم صهیونیستی را از بین ببرند و همچنین تلفات انسانی بالایی به این رژیم تحمیل کنند. 

کارشناس مسائل بین‎الملل با بیان اینکه مبارزان مقاومت همچنین توانستند برای نخستین بار حجم زیادی از افراد نظامی را که در میان آن‌ها نظامیان عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی حضور داشتند، دستگیر و به غزه منتقل کنند، اضافه کرد: در حال حاضر این افراد دستگیر شده مورد توجه جدی اسرائیل هستند. 

وی تصریح کرد: نکته دیگری هم که اهمیت دارد، فضای اطلاع‌رسانی در دنیا بود که رزمندگان مقاومت تلاش کردند از دقایق اولیه آغاز عملیات و از مراحل مختلف آن فیلم و تصویر تهیه کنند؛ عمق مطلب و تاثیرگذاری این موضوع خیلی موثر بود. 

کارشناس مسائل منطقه، عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین نقطه در گفت‎وگو‌های بین اسرائیل و فلسطین، چه آمریکایی‌ها چه مصری‌ها و قطری‌ها و دیگران حضور داشته باشند، این است که این توافق بلندمدت باشد، چراکه در گذشته توافق کوتاه‎مدت و چند روزه تجربه شده است. 

حماس به دنبال توافق بلندمدت

لاسجردی در بخشی دیگر توضیح داد که سران حماس بر این باور هستند که اگر توافق صورت بگیرد و دو طرف مبادله زندانی‌ها را داشته باشند، یا بحث آتش‌بس مطرح شود، این توافق باید بلند مدت باشد که بتواند تاثیرگذاری لازم را برای بازسازی و برای آرامش و ثبات در طرف فلسطین به همراه داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که در حال حاضر مهم‌ترین موضوع از نظر نیرو‌های مقاومت بحث آتش‌بس بلند مدت است.

به گفته وی، در طرف دیگر، اسرائیلی‌ها هم به دنبال آزادی نیروی‌های بازداشت شده خود هستند؛ بنابراین تبادل زندانی‌ها و آتش‌بس بلندمدت دو نکته اصلی گفت‎وگو‌ها هستند.

کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه کشور‌های مختلف تلاش می‌کنند در این موضوع (توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی) نقش‌آفرینی کنند، افزود: در این رابطه می‌توان از مصر، قطر، آمریکا و مذاکرات در اروپا نام برد. 

لاسجردی، تاکید کرد: همه (میانجی‌ها) بر این باور هستند که به دلایل مختلف چشم‌انداز مثبتی درباره توافق احتمالی در مقایسه با دفعات قبل وجود دارد. 

رژیم صهیونیستی به دنبال چیست؟

کارشناس مسائل بین‎الملل با بیان اینکه یک نکته مهم این است که اسرائیل می‌خواهد با کمترین هزینه هم برنده یا به نوعی در مذاکرات دست برتر را داشته باشد، اظهار کرد: اما مقاومت با توجه به تجربه‌ای که از حدود ۶ یا ۷ دهه مبارزه دارد به این نتیجه رسیده که حتما باید از اسرائیل امتیازات بزرگ بگیرد تا بتوانند صحنه ثبات و آرامش و صحنه جنگ را مدیریت کند.

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین مسئله این است که نیرو‌های مقاومت دنبال امتیاز بزرگ هستند که شاید این امتیاز، آتش‌بس بلندمدت و با ثبات باشد.

لاسجردی، افزود: بسیاری معتقدند که علت اساسی این موضوع که کابینه رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری نتانیاهو به مذاکره آتش‌بس و یا به نتیجه رسیدن مذاکرات دل نمی‌بندد به باقی ماندن در قدرت مربوط است.

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط به شکلی پیش برود که اسرائیل تحت فشار‌ها مجبور به موافقت با آتش‌بس شود، فشار‌ها علیه این رژیم به جبهه داخلی منتقل می‌شود، بیان کرد: کابینه رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که از طرف نظامیان، خانواده‌های شهرک‌نشینان بازداشت‎شده در غزه و از طرف رقبای سیاسی با انواع و اقسام اعتراضات و فشار‌ها مواجه شده است. 

تحلیل‎گر مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: فرایند تحولات در فلسطین نشان می‌دهد که مانند همه اتفاقات و حوادث منطقه، تحولات به سمت فرسایشی‎شدن پیش می‌رود؛ یعنی نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی برای پایان جنگ متصور بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *