بحران پناهجویی در غرب؛ از غرق شدن مرگبار قایق‌ها تا برون‌سپاری مهاجرت

9:55 - 14 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۳۵۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران پناهجویی در غرب؛ از غرق شدن مرگبار قایق‌ها تا برون‌سپاری مهاجرت
‌سیاست‌هایی که کشور‌های اروپایی طی سال‌های اخیر در زمینه مهاجرت اتخاذ کرده‌اند تنها به مرگ بیشتر پناهجویان منجر شده است.

خبرگزاری میزان - موریتانی و اتحادیه اروپا در حالی که این کشور در تلاش برای مهار موجی از مهاجرانی است که سفر خطرناک خود را از اقیانوس اطلس به سمت جزایر قناری اسپانیا آغاز می‌کنند، یک قرارداد مهاجرت جدید امضا کردند.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اروپا، در سخنرانی خود در پایتخت موریتانی، از قراردادی که شامل ۲۳۰ میلیون دلار برای این کشور به منظور مدیریت مهاجرت است، تمجید کرد.

وی گفت: مسیر موریتانی به جزایر قناری یکی از مرگبارترین و خطرناک‌ترین مسیر‌هایی است که مهاجران طی می‌کنند؛ به همین دلیل است که ما مشارکت خود را تقویت و همچنین از مدیریت مرز‌ها و جستجو و نجات حمایت کنیم.

برون سپاری مهاجرت و نادیده گرفتن نقض حقوق پناهجویان

این جدیدترین توافقی است که اتحادیه اروپا با کشور‌های هم مرز خود برای برون سپاری مهاجرت انجام می‌دهد و پیش از این نیز قرارداد‌هایی با کشور‌هایی مانند تونس و لیبی به امضا رسیده است.

کمیسیون اروپا ۱۵۰ میلیون یورو به تونس انتقال داده و ۲۱۰ میلیون یورو مشارکت جدید مهاجرتی را با موریتانی به رغم نگرانی‌ها در مورد نقض حقوق بشر آغاز کرده است.

بازرس اروپا کمیسیون اروپا را به دلیل عدم شفافیت در مورد سیاست «آسیب نرسانید» در بحبوحه رهگیری مداوم قایق‌های مهاجر سرزنش کرده است.

کمیسیون اروپا (EC) طبق یادداشت تفاهم بحث برانگیز اتحادیه اروپا و تونس، ۱۵۰ میلیون یورو برای حمایت از اصلاحات اقتصادی و ثبات مالی این کشور پرداخت کرده است؛ اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، آزادسازی این پول به مقامات تونس را گامی مهم در این مشارکت توصیف کرد.

در بحبوحه افزایش ورود به جزایر قناری از موریتانی و پس از بازدید رئیس اتحادیه اروپا از این کشور غرب آفریقا در ماه فوریه (بهمن ماه)، کمیسیون اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی، آغاز یک مشارکت جدید مهاجرتی با «شریک راهبردی» جدید را اعلام کرد.

در حالی که تا کنون در سال ۲۰۲۴ مهاجران بسیری از سوی به اصطلاح گارد ساحلی لیبی رهگیری شده‌اند، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در لیبی تصویری را منتشر  و اعلام کرد که یک آموزش ۵ روزه در مورد حقوق بشر را به پایان رسانده است.

سیاست‌های مهاجرتی اروپا و پایانی بر حقوق بشر

در ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، نخست وزیر یونان، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، در میان موضوعات مختلف که از وی خواسته شد تا در مورد آن اظهار نظر کند، با اطمینان گفت: یونان احتمالاً مشکل مهاجرت را بهتر از سایر کشور‌های اروپایی مدیریت کرده است؛ ما یک پیروزی قاطع در انتخابات کسب کردیم تا حدی به این دلیل که در مدیریت مهاجرت از طریق یک سیاست مهاجرتی سخت، اما منصفانه موفق شدیم.

اما این سیاست مهاجرت به اصطلاح سخت، اما منصفانه منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ۱۰۰ کودک تنها در یک حادثه غرق شدن قایق مهاجران در سواحل یونان در نزدیکی پیلوس شد؛ گارد ساحلی یونان متهم به دست داشتن در این حادثه شد.

یکی از بدترین بلایای دریایی در دریای مدیترانه با تلاش برای یدک کشیدن قایق به سمت آب‌های سرزمینی ایتالیا محسوب می‌شود.

بی‌عدالتی و بی‌اعتنایی تکان‌دهنده به زندگی انسان‌ها در این داستان یک انحراف نیست، بلکه اوج سیاست انکار نظام‌مند حمایت و نقض حقوق پناهندگان است و همچنین در پیمان مهاجرتی جدیدی که اتحادیه اروپا به تازگی منعقد کرده، منعکس شده است.

داستان‌های غم انگیز مرگ در مرز‌های اروپا و نبود اقدام در مورد آن‌ها نشان می‌دهد که اروپا به چه سمتی حرکت می‌کند و تحت پرچم «قانون و نظم» راست افراطی و سیاست‌های نژادپرستانه ضد مهاجران متحد شده است؛ این مسیر به سوی آینده‌ای تاریک است که در آن اراده حقوق بشر به پایان می‌رسد.

یک پیمان نژادپرستانه مهاجرت اتحادیه اروپا

موضوع مهاجرت همیشه یک ابزار سیاسی مفید و یکی از سنگ بنا‌های راست افراطی در اروپا بوده است، اما در دهه گذشته، بقیه طیف سیاسی نیز به طور فزاینده‌ای از آن استفاده کرده و به تدریج آن را در تلاشی مذبوحانه برای بهبود اقبال انتخاباتی رو به افول به کار گرفته اند.

در نتیجه، سیاست‌های مهاجرتی اروپا چرخش شدیدی به راست افراطی داشته، که منعکس‌کننده برنامه نژادپرستانه راست افراطی و لفاظی‌های طرد غیراروپایی‌ها است.

پیمان مهاجرت جدید اتحادیه اروپا یک نمونه است؛  پارلمان و شورای اروپا چند روز پیش از کریسمس در مورد آن به توافق موقت دست یافتند؛ سازمان‌های حقوق بشر آن را فاجعه نامیدند، در ماه فوریه (بهمن ماه)، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا آن را تصویب کردند و اکنون در انتظار تایید رسمی نهایی توسط پارلمان و شورای اروپاست.

مقرراتی که این پیمان معرفی کرده تمام مراحل روند درخواست پناهندگی را در بر می‌گیرد؛ از غربالگری پناهجویان در بدو ورود و جمع‎آوری داده‌های بیومتریک گرفته تا قوانینی برای تعیین اینکه کدام کشور عضو مسئول رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها است.

این پیمان می‌تواند منجر به بازداشت پناهجویان، از جمله خانواده‌های دارای فرزند، در مراکزی مانند زندان، منجر به خشونت بیشتر از سوی مقامات مرزی و اجازه اخراج به کشور‌های ثالث ناامن شود.

این پیمان یک مسیر امن و آبرومندانه برای روند پناهندگی فراهم نمی‌کند که بتواند جان انسان‌ها را نجات دهد و از تکرار تراژدی‌هایی مانند کشتی غرق شده در سواحل یونان جلوگیری نخواهد کرد بلکه همانطور که عفو بین‌الملل تاکید می‌کند، پیمان جدید منجر به افزایش رنج در هر مرحله از سفر یک فرد برای درخواست پناهندگی در اروپا خواهد شد.

آینده‌ای تاریک برای قلعه اروپا

به طور کلی، پیمان مهاجرت نشان دهنده تمایلی در اتحادیه اروپا برای کاهش دامنه حقوق بین الملل تا جایی است که برای کسانی که برای حمایت از آن‌ها ایجاد شده است بی ربط می‌شود.

ناکامی در برقراری یک سیستم مشترک پناهندگی اروپایی با قوانین و مقررات روشن، برنداشتن فشار از سوی کشور‌های ورودی، نظامی‌سازی بیشتر کنترل مرز‌ها و برون‌سپاری مشکل مهاجرت به کشور‌های ثالث نشان‌دهنده تلاش مستمر اتحادیه اروپا برای طفره رفتن از تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی نسبت به پناهجویان است.

اثر بلندمدت نادیده گرفتن و کم اهمیت جلوه دادن هنجار‌های حقوقی بین المللی، فروپاشی بالقوه نظام بین المللی جهانی است که به معنای پایان رژیم حقوق بشری است که ما می‌شناسیم.

رکورد مرگ پناهجویان در مرز‌های اروپا

داده‌های جدید نشان می‌دهد که مسیر عبور از مدیترانه همچنان مرگبارترین مسیر برای مهاجران است؛ سازمان‌های جستجو و نجات با موانع و تاخیر‌های خطرناک تری از سوی مقامات ایتالیایی و به اصطلاح گارد ساحلی لیبی مواجه شده اند.

قبرس رای به انتصاب معاون وزارت مهاجرت و پناهندگی برای مدیریت مهاجرت داده، در حالی که اتریش به آن پیوسته و از اتحادیه اروپا خواسته است که اخراج پناهجویان تبعه افغانستان و سوریه را آغاز کند.

بر اساس داده‌های سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، دستکم ۸ هزار و ۵۶۵ نفر در مسیر‌های مهاجرت در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست دادند که این مرگبارترین سال ثبت شده برای مهاجران است.

این ارقام هولناک جمع‌آوری‌شده از سوی پروژه مهاجران گمشده همچنین یادآور این است که کشور‌های اروپایی باید مجددا متعهد به اقدامات بزرگ‌تری باشند که می‌تواند مهاجرت امن را برای همه تضمین کند، به طوری که ۱۰ سال بعد، پناهجویان مجبور نباشند جان خود را در جستجوی بهتری به خطر بیاندازند.

اوگوچی دانیلز، معاون مدیر کل سازمان بین المللی مهاجرت گفت: گذرگاه مدیترانه همچنان مرگبارترین مسیر برای مهاجران است و دستکم ۳ هزار و ۱۲۹ مورد مرگ و ناپدید شدن در سال گذشته میلادی ثبت شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *